15.098 lest ·
31 svar
15k lest
31 svar
Garasje med cc1200 på veggene samt brannklasse
Alt en 120x45 som du sager ut ved hver liggende 45x45....
En stående 45x70 der smalenden er i flukt med hammarband og syll tror jeg det refereres til. Den trenger jo ikke ha kontakt med bakliggende 45er.
Har likt garasje (Lundqvist?), jeg brukte liggende 45x45 cc60, skrudde osb og gips med halvplatens forskyvning. Stabilt? Tja, ikke helt fornøyd men det duger.
Har likt garasje (Lundqvist?), jeg brukte liggende 45x45 cc60, skrudde osb og gips med halvplatens forskyvning. Stabilt? Tja, ikke helt fornøyd men det duger.
Ahh. Ja så kan man jo gjøre. Selve ytterveggen står jo igjen uten at jeg legger opp ekstra. Det er jo for at innerveggen skal bli stabil. Så får det nok bli. Vil gjerne ha det stabilt når man først gjør det fra starten. Stemmer at det er Lundqvist.eran skrev:
Sett 45x70-regelen i liv med innsiden på de eksisterende 120-reglene og ignorer at det blir 5mm luft ut mot de liggende 45x45-reglene. Det blir jo en solid forsterkning av ditt indre overflatelag men gjør jo verken til eller fra når det gjelder ytterbekledningen. Skråspik/skru i isås/syll. Jeg kan ikke se at arbeidet med å skjære ut en 120mm regel skulle tilføre så mye mer enn stabilitet sammenlignet med arbeidet.emde skrev:
Akkurat så.eran skrev:
Men eventuelt kan man legge en liten bit ca 5mm mellomlegg bak ved den midterste regelen, om man vil fikle litt. Burde stive opp litt.
Men selv ville jeg definitivt ignorert mer enn ett mellomlegg / regel. Dvs. sette kun mot den midterste av de tre horisontale spikerreglene.
57-58mm
Enkelgips skrur du med 30-35mm skruv (litt forskjellig for ulike fabrikat, men typ 3,5x32 mm). Denne kan du (bør du?) bruke for det første laget.emde skrev:
Er det så dobbelgips bruker du skru for dobbelgips, som vanligvis er 41-45mm lang. Skru også det andre laget i stenderne. Men forskyv gjerne alle platene en halvplate, så skjøtene ikke havner på samme sted. Sett skjært gipsside mot veggene, ikke ukappet skrå kant, så unngår du kjedelig og vanskelig sparkelarbeid.
Du kan også sette en OSB, spon, eller plywood-plate først i taket, og deretter gips. Hvis nå brannklassen overholdes, noe den vel bør gjøre.
Fordelen med dette er at du lettere kan feste ting i taket, f.eks. lett sette lysarmaturer akkurat hvor du vil uten å bruke mollyplugger osv. Kanskje en oppheng for bilens takboks, kanoen eller ski, og annet man kan få for seg å henge opp i taket.
En ekstra fordel er at det faktisk er enklere å sette opp en OSB-plate i taket, den veier mindre og går ikke like lett i stykker som gips.
Ulempen er selvfølgelig prisen.
Men isåfall skrur du først treplaten med 32mm sponplateskrue (denne skruen forsenker hodet i treverket, mens gipsskruen har glatt hode for å forhindre at pappen går i stykker).
Så skrur du gipsen med forskjøvne skjøter og med 32mm gipsskrue, og nå er det ikke så viktig hvor du skrur, du har jo OSB overalt.
For øvrig, lei gjerne en gipstakeløfter en dag, når det er tid for å sette gips i taket. Den koster nok under en hundrelapp i leie, og hvis alt er forberedt, gulvet tomt og rent osv så setter du og en kompis 100kvm gips på en dag.