Inngangsparti med hvitt rekkverk og trapp, en bærende stolpe midt i rommet. Et skap er planlagt under en 3 m lang markering i taket. Garderobe med grøn jakke i en gang med hvitt tak og trapp. Blå linje og tallet 155 på taket. Røde jakker henger på trapperekkverket. Hei,
Jeg skulle starte med gang og trapp renovering (gipse vegger og tak, elektrisk gulvvarme, flisgulv, parkettgulv på trappen bare på plantrinnene, nytt rekkverk til trappen, en total renovering blir det) men har en ting som plager meg, vet ikke hva jeg kan gjøre med den og vil ikke ha den, det er en stolpe midt i gangen ved trappen. Som dere kan se på bildet fra vegg til vegg 3 m og der med gult merke er 60 cm som jeg har tenkt å bygge en vegg med bare 45 regler for å sette en skyvedørsgarderobe som kommer til å bli 150 bred, så om jeg skiller 60 cm med bare regler (støtte for taket) da er det ca 2.5 m igjen men hva gjør den stolpen egentlig? Holder den oppe hele taket? Den er 95×95
Stolpen kommer ikke til å passe når jeg har renovert hele gangen og trappen så hva har dere for løsning kan dere hjelpe meg med det her
Takk på forhånd
(vet ikke eksakt hvilket forum det tilhører til) Inngangsparti med hvitt rekkverk og trapp, en bærende stolpe midt i rommet. Et skap er planlagt under en 3 m lang markering i taket.
Garderobe med grøn jakke i en gang med hvitt tak og trapp. Blå linje og tallet 155 på taket. Røde jakker henger på trapperekkverket.

Har alle sluttet med byggahus eller? Hvor er dere?

• Liker
nino
  • Laddar…
P
Dette er et @justusandersson spørsmål, men min guttegjetning er at den stolpen tar en hel del last og trenger å erstattes på en klok måte.

Scouten skrev:
Det her er en @justusandersson spørsmål, men min gjetning er at den stolpen tar en hel del last og trenger å erstattes på en klok måte.
Takk for tipsene, har sendt en pm til ham :)
Ja men hvordan skal jeg erstatte den, er det limtrebjelke som gjelder eller kan jeg gjøre det på en annen måte?

Det er knapt et tilfelle der noen setter en stolpe bare fordi det er pent. Man kan nok gå ut fra at den har en bærende funksjon. 95x95 antyder at den ikke er så gammel. Tegninger er det beste hjelpemiddelet når man skal analysere et slikt problem. Planer for bv og øv samt en seksjon. Gjerne også litt opplysninger om huset: Byggeår, lokalisering på et omtrent.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Trapp til andre etasje med hvite rekkverk, sett fra toppen. Åpent oppholdsrom nedenfor med jakker. Grå vegger og skråtak.
J justusandersson skrev:
Det er knapt et tilfelle der noen setter opp en stolpe bare fordi det er pent. Man kan nok anta at den har en bærende funksjon. 95x95 antyder at den ikke er så gammel. Tegninger er det beste hjelpemiddelet når man skal analysere et slikt problem. Plantegninger for første etasje og annen etasje samt en seksjon. Gjerne også litt opplysninger om huset: Byggeår, lokalisering i nærheten av.
Har dessverre ingen tegninger, fikk aldri og de sluttet å svare etter vi hadde kjøpt huset
Men slik ser det ut i underetasjen og et bilde fra overetasjen Håndtegnet plantegning av nedre etasje i et hus som viser rommene: stue, matrerom, kjøkken, med dører og bærende vegg merket.

Kontakt kommunen Bygg & Miljø og be om byggetillatelser, det bør finnes litt hjelp for deg å få den veien.

Din tegning og bildet forklarer sammenhengene ganske bra. Jeg får en følelse av at trappen er resultatet av en senere ombygging, og da pleier originaltegninger ikke å hjelpe så mye. Er trappen original, kan det finnes K-tegninger hos kommunen, og det er naturligvis interessant. Jeg tror at det finnes en avvekslingsbjelke rett under det vakre trapperekket, som hviler på den bjelken som i sin tur hviler på stolpen. Jeg tror at du har to alternativer: 1) La det være som det er og 2) ta bort så mye panel, gips mm slik at du kan se den faktiske konstruksjonen, måle dimensjoner osv.

Hvit trapp med svart trinnteppe og leketøyboks ved bunnen. Bak trappen er det litt mørkt trevirke synlig bak masonitt. Loftrom med tregulv og vegger, oppbevaring av plater og en sammenrullet matte. Veggene er kledd med rått treverk. Under trappen, med gammelt gulvbelegg, en blå presenning og vegg av tre; delvis synlig ubehandlet og slitt. Takk for alle som tar sin tid og hjelper,
Jeg skal snakke med kommunen på mandag
Her kommer flere bilder som kanskje hjelper litt mer, men jeg tror ikke trappen er fra 1930, det ser veldig frisk og ren ut
Den lille vinden over trappen har ca 70 mm tykk trevegg liksom råspont og takstoler går ikke hele veien ned uten de hviler på den veggen, så har de forlenget (skarvet) takstolene
Stolpen står på en 45×95 regel som er spikret på plastmatte (under trappen ligger en gammel plastmatte)
Bildet som viser under trappen, kan dere se litt mørkt virke bak masoniten, de har vært i visse deler av huset og de synes jeg er fra 30-tallet,
Men jeg tror jeg kommer velge alternativ 2 som Justusandersson@ sier rive bort så mye jeg kan og se hva som finnes under den veggen, det er ingen problem siden jeg skal regel om taket og gipse vegger i stedet for masonittplater
Men her kommer flere bilder Loftrom med tregulv og vegger, oppbevaring av plater og en sammenrullet matte. Veggene er kledd med rått treverk. Under trappen, med gammelt gulvbelegg, en blå presenning og vegg av tre; delvis synlig ubehandlet og slitt. Hvit trapp med svart trinnteppe og leketøyboks ved bunnen. Bak trappen er det litt mørkt trevirke synlig bak masonitt.

Trappen er ikke original. Den hviler på en limtresøyle. Det vises på bildet fra trappens bakside. Limtre er en tysk oppfinnelse fra 1920-tallet. Begynte å brukes i Sverige først ved togstasjoner, som plattformbeskyttelse. Huset er et plankehus, med en stamme av 3 tommers plank. Det er ikke så vanskelig å regne ut hva bjelkenes dimensjoner bør være for deretter å sammenligne med virkeligheten.

J justusandersson skrev:
Trappen er ikke original. Den hviler på en limtrestolpe. Det synes på bildet fra baksiden av trappen. Limtre er en tysk oppfinnelse fra 1920-tallet. Begynte å brukes i Sverige først ved togstasjoner, som perrongbeskyttelse. Huset er et plankehus, med en stamme av 3 tommers plank. Det er ikke så vanskelig å regne ut hva bjelkenes dimensjoner bør være for deretter å sammenligne med virkeligheten.
Og det betyr at stolpen er ikke fra husets byggeår, men de har satt den der når de fikk trappen.
Rekkverket er laget av 45×95 regel, stolpen er 95×95, og begge står på den regel som ligger på gulvet. Det jeg prøver å si er at stolpen ble satt opp når de bygde rekkverket og trappen, og nå er spørsmålet hvorfor?
For å holde rekkverket stabilt eller støtte taket?

Man gjorde trappehullet litt større når man bygde om trappen (og kanskje flyttet den) og da økte behovet for bjelker. At stolpen ikke er original kunne jeg sagt fra starten fordi dens dimensjon er 95x95 mm. Fram til begynnelsen av 70-tallet var alle tre dimensjoner i tommer.

Gulvstruktur uten stolpe, viser fjernede stolper med eksponerte gulvbjelker, sagflis og pappbiter på gulvet. Hulrom i trekonstruksjon der en stolpe har blitt fjernet, med synlig sagflis og trekledning på vegger og gulv.
J justusandersson skrev:
Man gjorde trappehullet litt større når man bygde om trappen (og kanskje flyttet den) og da økte behovet for avvekslinger. At stolpen ikke er original kunne jeg sagt fra starten siden dens dimensjon er 95x95 mm. Fram til begynnelsen av 70-tallet var alle trevirkedimensjonene i tommer.
Stolpen tok jeg bort og har forsøkt åpnet så mye som mulig for å se hvordan konstruksjonen var, når jeg tok bort stolpen føltes det som at den var løs altså gulvet eller veggen kan man si ovenfor stolpen har det ikke sittet på stolpen, og her er litt flere bilder som viser gulvbjelkene, (blå) dimensjoner var ca 200×75
Og så ligger en regel på bjelker som var vanskelig å se dimensjoner (gul) siden den ligger under den korte veggen
Rød * der stålpen satt. Innendørs visning av taket med golvbjelker markert i blått, en regel i gult, og en fjernet stolpe antydet med en rød linje. Innvendig utsikt fra en gang med åpen takstokkonstruksjon over en dør og vindu, hvor en stolpe nylig har blitt fjernet.

Skal man regne på det må man vite dimensjonene, men siden stolpen var løs kan den ikke ha hatt noen bærende funksjon. 75x200 (3x8 tommer) tilsvarer 45x240 mm i stivhet så det er stabile greier. Om det føles bra når du går på det øvre planet så er det bare å fortsette.

J justusandersson skrev:
Skal man regne på det må man vite dimensjonene, men siden stolpen var løs kan den ikke ha hatt noen bærende funksjon. 75x200 (3x8 tommer) tilsvarer 45x240 mm i stivhet så det er stabile greier. Om det føles bra når du går på det øvre planet så er det bare å fortsette.
Takk så mye for all informasjonen og hjelpen, jo det føles bra når man går på øvre planet, og før jeg fjernet stolpen målte jeg fra gulvet til undertaket for å se om det kom litt ned eller ikke, så når jeg fjernet målte jeg igjen, da var det ikke engang 1 mm forskjell, men jeg tenker å sette opp den stolpen likevel på den 95×45 regel som ligger der og stive det av med regler i endene for sikkerhets skyld eller hjelper det ikke likevel?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.