Holder på å planlegge et prosjekt. Jeg og min samboer skal bygge om et gammelt magasin til permanentbolig. Med dette kommer en del problemer og vurderinger. Vi har tenkt å ha stue, bad og kjøkken nede med delvis åpen planløsning - halve gulvet i andre etasje skal bort og 4 soverom i andre etasje. Den delen som ligger under skråtak vil plåttaket bli byttet ut med kanalplast og vinduer monteres i veggen for å få inn lys i huset, dette kommer til å inneholde uterom. På siden mot skråningen vil det bli veranda.

Så det første jeg kunne tenke meg hjelp med å løse er oppvarmingen. Jeg har tenkt russisk murpeis med 2-300l vanntank da tilgangen på ved er bra og billig. Disse skal ha en virkningsgrad på 95% og holde varmen lenge?

Kommer til å oppdatere med bilder og spørsmål - Legger opp litt bilder så lenge.

Gammelt magasin på en grønn bakke med trær i forgrunnen, planlagt ombygd til bolig. Rustikt utseende med rødt og hvitt eksteriør.
Gammelt magasin med rødt treverk og grått metalttak i landlig område, omgitt av trær uten blader.
Gammelt magasin med hvite vegger og rød treverk, samt metalltak, på en klar dag med gress i forgrunnen.
Gammelt lagerrom med treningsutstyr og uferdige vegger og tak. Sykkelmaskin og vektbenk synlig i et rom med betongvegger.
Gammelt magasin under renovering, med synlige trebjelker og diverse byggevarer. Klargjort for ombygging til permanent bolig.
Gammelt magasin interiør med åpen dør, viser diverse verktøy og landbruksutstyr, inkludert en liten motorisert gjenstand og trepaneler.
Gammelt magasin med tregulv og metalltak, fylt med diverse utstyr og materialer som arbeidsbord, sylindere, verktøy og gamle dører.

Komplettere med luft-vann-varmepumpe kanskje? Finnes det tegninger så vil vi se dem :)

Stilig prosjekt. :thumbup:

Det gjelder å komme riktig med grunnprinsippene fra starten, slik at dere ikke gjør noe bortkastet arbeid. Det er et mer komplisert prosjekt enn man kanskje tror. Den totale volumet og høyden gjør det også ekstra besværlig. Mye arbeid vil kreve stillas. Jeg synes dere skal engasjere en arkitekt, i det minste som samtalepartner. På Gotland finnes det ganske mange arkitekter som er kunnskapsrike i eldre byggemetoder.

Hva hadde dere valgt for gulvbjelkelag? Jeg vil egentlig bare grave ut og så bygge et gulvbjelkelag med skikkelige dimensjoner. Hva anbefaler dere for konstruksjon, og hvilke dimensjoner? Og hvilken isolasjon? Skal man ha noe under gulvbjelkelaget, singel og leca oppå?

skulle også ønske å mure opp det som mangler ved skråtaket for at grunnmuren skal bli jevn rundt om. samt senke vinkelen på taket. Den er murt med kalkstein og kalkstein finnes det tilgang på så det er ingen problemer. Men er det noen større problemer med å mure opp veggen om man trener litt? Det skal kun være uterom så det kommer ikke til å være noen større belastninger på taket

GotlandGarda skrev:
Hva ville dere valgt for gulvbjelkelag? Jeg vil egentlig bare grave ut og så bygge et gulvbjelkelag med solide dimensjoner. Hva anbefaler dere for konstruksjon og hvilke dimensjoner? og hvilken isolasjon? Skal man ha noe under gulvbjelkelaget, singel og leca oppå?
Artig prosjekt :thumbup:

Nå vet jeg ikke om det ligger noen spesielt bygningstekniske grunner bak at du ser for deg et gulvbjelkelag i tre, for det er vel det du mener? Det blir jo i så fall en form for krypkjeller? Er det ikke bedre å støpe en isolert plate, da kan du dessuten enkelt og billig legge vannbåren gulvvarme.

Jævlig moro, har ca 1000 idéer angående utforming av garasje, hage, drivhus, veranda og interiør. Vurderer å begynne med uterommet og fasaden mot det samme. Bare for å få litt følelse på hvordan det kommer til å bli.

Hvordan skal man da gå fram for å støpe plate. Bare grave ut, gjøre grunnarbeid med singel vibrator osv. så legge isopor, trekke avløpsrør, armere og støpe i enkle trekk? Det stiller vel større krav til drenering. Men på den andre siden, kanskje drenering ikke trengs da det ligger høyest opp på bergskrenten?

Hva tenker dere om isolering av veggene. Hvor mange skal man bygge på steinveggen og isolere? Er 8" et godt mål og hvordan fungerer det med fuktsperre mot steinvegg? Hvordan gjør jeg enklest for å feste disse bjelkene for isolering? skal jeg feste i gulv og tak?

Denne typen bjelker er det i magasinet, og siden vi skal ha åpent i taket på kjøkkenet, lurer jeg på om det er mulig å sage av bjelkene i taket, ettersom det uansett ikke ligger noe gulv der. For det ser ut som om de har gjort det på bildet. Mine bjelker blir dog ikke hvite, men beiset i noen pen farge. Resten av huset kommer dog til å bli mye hvitt og grått.
Lyst, moderne kjøkken med synlige bjelker i taket, hvite møbler og store vinduer som slipper inn mye naturlig lys. Peisovn og rundt spisebord i tre.

Mener du faktisk alvor med å sage av bjelkene samtidig som dere isolerer yttertaket så konstruksjonens vekt tredobles?
Unnskyld nå om jeg er barsk men jeg synes du skal tenke litt over hva du holder på med. Bjelkene hindrer langveggene fra å trykkes ut av takvekten og når man begynner å bygge om en gammel stamme må man la stammen styre visjonene.

Om dere skal varme med en magasinerende ovn sentralt i huset skal dere ikke ha dobbel etasjehøyde på kjøkkenet for da farer all varme opp dit mens det blir iskaldt nede ved gulvet. Det finnes en grunn til at alle bolighus hadde mellometasjer før. Skal man ha et naturnært hjem med lavteknologisk oppvarming må man tilpasse husets form og planløsning til den oppvarmingen man har valgt eller gi opp sine idealer og bygge en masse energikrevende teknologi som kjemper mot naturen.

Magasinerende ovner av finsk modell har mye bedre virkningsgrad enn den russiske modellen. Finnene bygger dem med liggende sirkulasjonskanaler omtrent som i en kakkelovn mens russerne bygger med en rett røykkanel rett ut.

Skulle dette vært mitt prosjekt så ville jeg latt uthuset være uthus og bygd et nytt bolighus ved siden av og så langt som det bare er mulig knytte det til den gamle enkle stilen.

• Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
bare for å klargjøre er det takbjelkene jeg mener, altså gulvbjelkene i overetasjen. For det er jo det de har gjort på bildet? jeg vil altså at det skal se ut som på bildet. Det var som sagt en fundering, og jeg setter ikke saga i noe før jeg vet sikkert.

Ja, risikoen er at veggene trykkes utover hvis ingenting holder dem sammen. Før du begir deg ut på en slik ombygging bør du nok regne nøye på det med en konstruktør.
Det er mulig at det går an å erstatte dem med noen stålstenger som holder sammen konstruksjonen, eller kanskje det går an å stive opp vegger og takstoler på en annen måte. Men det er umulig å vite uten å se på stedet nøyaktig hvordan det ser ut.

GotlandGarda skrev:
bare for å klargjøre så er det takbjelkene jeg mener altså overetasjens gulvbjelker. For det er jo det de har gjort på bildet? jeg vil altså at det skal se ut som på bildet. Det var som sagt en fundering og jeg setter ikke sagen i noe før jeg vet sikkert.
Det må som sagt regnes på for at taket ikke skal kollapse eller deformeres for de påkjenninger som egenvekt, vind eller snølast. Som du ser på bildet så er 4 bjelker fjernet, resten er trolig intakte. Man kan ane en i underkanten av bildet i hvert fall.

hvordan skal man da gå til verks for å støpe plate. Bare grave ut, gjøre markarbeid med singel vibrator osv. så legge celleplast, dra avløpsrør, armere og støpe i enkle trekk? Det stiller vel større krav til drenering. men på den annen side kanskje drenering ikke trengs da det ligger øverst på berghellen?
En krypkonstruksjon som du tenkte deg, takler ikke fukt bedre enn en plate på mark. Snarere tvert imot. Tenk på at du i en bolig må ha tørt gulv mens det i dag med eksisterende konstruksjon ikke er så nøye. Du må altså uansett sikre at dreneringen er tilstrekkelig. Ligger låven høyt og på veldrenert mark trenger du kanskje ikke gjøre noe. Men ellers må du ta dette i betraktning.

Hva tenker dere om isolasjon av veggene. Hvor mange skal man bygge på steinveggen og isolere? Er 8" et bra mål og hvordan fungerer det med fuktsperre mot steinvegg? Hvordan gjør jeg enklest for å feste disse stenderne for isolering? skal jeg feste i gulv og tak?
Du må fortsette med steinvegger der det er steinvegg, ellers er risikoen stor for fukt/muggproblemer gjennom kondens om du stender opp en trekonstruksjon på innsiden.

Det du tenker å gjøre krever byggetillatelse.
For å få igangsettingsstillatelse skal du vise at det du tenker å gjøre kan gjøres uten at bygningen raser.

Synes ikke at det skal mures opp hele veien - det finnes en ganske interessant form på akkurat denne bygningen med den ikke hele muren. Normalt sett er jeg heller ikke noen fan av den blandingen, men her så det bra ut.

Deretter er jeg enig med alle andre at dette bør du nok ta litt hjelp med, spesielt i lys av de forslagene du har luftet her. Noen høres ut som rasrisikoideer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.