11.442 lest ·
27 svar
11k lest
27 svar
Gammelt magasin skal bli bolig
På bildet i innlegg #9 ovenfor med de avsagde bjelkene, synes ikke mønet. Det er sannsynligvis avstivet med en limtre- eller stålbjelke.GotlandGarda skrev:
Spennende prosjekt som sikkert går å gjennomføre slik som dere vil. Men jeg er enig med mange andre her, få hjelp med konstruksjonstegninger. Dette vil med største sannsynlighet spare dere penger i lengden selv om det koster litt nå.
Lykke til, jeg kommer til å følge dette og håper på mange bilder.
Lykke til, jeg kommer til å følge dette og håper på mange bilder.
Medlem
· Östergötland
· 265 innlegg
Kult prosjekt, jeg ville ha supplert vedfyringen med termiske solfangere så slipper du fyre 6 måneder i året. Jeg har gjort et lignende prosjekt de siste 4 årene, men jeg flyttet en låve som utgangspunkt.
Medlem
· Östergötland
· 265 innlegg
Jeg tror ikke bjelkene er avsagde på bildet. Dette er en del av takstolkonstruksjonen, så ut akkurat likt i mitt hus.
Kult prosjekt. Virkelig en indre drøm hos meg.
Kommer til å bli et superkult prosjekt å følge.
Min anbefalte rekkefølge:
-Planløsning, jeg hadde valgt å planlegge med husets eksisterende utforming. Først og fremst for å bevare sjarmen, men også av økonomiske grunner. Å bygge om hele konstruksjonen i eldre stil blir fort unødvendig dyrt. Det er i dette stadiet man eventuelt må ta inn eksperter for rådgivning og beregning.
-graving, grave innvendig til passende nivå samt rundt hele huset og pukk, drenering og takavvanning. Intet hus har godt av gress helt inn mot fasaden. Også vann og avløp skal jo inn.
-støpe plate, sterkt anbefalt for vannbåren gulvvarme, bygger absolutt minst på høyden, noe dere har lite av i første etasje.
-vinduer og dører for å få det tett.
-isolering, jeg er større fan av utvendig isolasjon men med murt del blir det nok mer passende med innvendig.
-innervegger, innredning
Vil ikke være kjedelig, men det er en veldig god idé å ta inn en arkitekt. Vi snakker veldig mye penger som skal pumpes inn i huset, og da er det mye morsommere om dere får ut så mye som mulig av det. Deres jobb er ikke å bestemme for dere, det er å utforme og skape et hjem for dere.
Jeg ville ikke anbefalt å gjøre dette huset litt etter litt. Etter at huset er et tett skall kan man stenge av deler og fokusere på visse deler, men jeg tror bare det blir ineffektivt. Planløsning, graving og støpt plate skal garantert gjøres først.
Kommer til å bli et superkult prosjekt å følge.
Min anbefalte rekkefølge:
-Planløsning, jeg hadde valgt å planlegge med husets eksisterende utforming. Først og fremst for å bevare sjarmen, men også av økonomiske grunner. Å bygge om hele konstruksjonen i eldre stil blir fort unødvendig dyrt. Det er i dette stadiet man eventuelt må ta inn eksperter for rådgivning og beregning.
-graving, grave innvendig til passende nivå samt rundt hele huset og pukk, drenering og takavvanning. Intet hus har godt av gress helt inn mot fasaden. Også vann og avløp skal jo inn.
-støpe plate, sterkt anbefalt for vannbåren gulvvarme, bygger absolutt minst på høyden, noe dere har lite av i første etasje.
-vinduer og dører for å få det tett.
-isolering, jeg er større fan av utvendig isolasjon men med murt del blir det nok mer passende med innvendig.
-innervegger, innredning
Vil ikke være kjedelig, men det er en veldig god idé å ta inn en arkitekt. Vi snakker veldig mye penger som skal pumpes inn i huset, og da er det mye morsommere om dere får ut så mye som mulig av det. Deres jobb er ikke å bestemme for dere, det er å utforme og skape et hjem for dere.
Jeg ville ikke anbefalt å gjøre dette huset litt etter litt. Etter at huset er et tett skall kan man stenge av deler og fokusere på visse deler, men jeg tror bare det blir ineffektivt. Planløsning, graving og støpt plate skal garantert gjøres først.
Gjør-det-selv-bygger
· SE4
· 3 310 innlegg
Fantastisk morsomt prosjekt, hold forumet oppdatert.
Som et alternativ til en miljøuvennlig støpt plate, tenker jeg at du kunne grave ut, bruke bjelkelag for gulv, fylle grunnmuren med Hasopor-isolering og deretter legge gulv. Har gjort det selv, og det ble helt bra.
Så vil jeg direkte fraråde masseovn/peis i kombinasjon med åpent opp til mønet. Generelt fraråder jeg konstruksjon åpent opp til mønet, det er en idiotisk løsning der all varme går opp dit hvor man ikke kan være, og har man sovehems blir det kokhett der mens det er iskaldt der nede. Skal du likevel ha åpent opp til mønet på noen del kan jeg bare anbefale gulvvarme på den delen, det lindrer opplevelsen av å bo i et dragkabinett.
Som et alternativ til en miljøuvennlig støpt plate, tenker jeg at du kunne grave ut, bruke bjelkelag for gulv, fylle grunnmuren med Hasopor-isolering og deretter legge gulv. Har gjort det selv, og det ble helt bra.
Så vil jeg direkte fraråde masseovn/peis i kombinasjon med åpent opp til mønet. Generelt fraråder jeg konstruksjon åpent opp til mønet, det er en idiotisk løsning der all varme går opp dit hvor man ikke kan være, og har man sovehems blir det kokhett der mens det er iskaldt der nede. Skal du likevel ha åpent opp til mønet på noen del kan jeg bare anbefale gulvvarme på den delen, det lindrer opplevelsen av å bo i et dragkabinett.
Det er mulig. Men da har det altså ikke vært noe gulv/overetasje på den delen i økonomibygningen. Og den store vindusåpningen som går i liv med der et slikt gulv var ikke en dør inn på denne etasjen.Mossen stefan skrev:
Medlem
· Östergötland
· 265 innlegg
Gulvbjelkelaget satt løst innenfor huskonstruksjoner i mitt tilfelle. Så det utelukker ikke at man har hatt et gulv på hemsen. Du ser dette i min lenke "flytta lada och bygga om till bostad"
Medlem
· Östergötland
· 265 innlegg
Nocktak fungerer fint i mitt hus med FTX ventilasjon som sirkulerer luften.
Om du vurderer masseovn så bør du lese nedenstående blogg som har interessant informasjon om disse.
Felicia Oreholm http://www.sundahuset.se/ klikk på "Tags" russiske masseovner, Ekonomaka etc.
... og ta hjelp av bygningskonstruktør med beregninger av dimensjoneringer før dere begynner å rive/bygge. Den kostnaden sparer du raskt inn på at du får bedre / sterkere / billigere løsninger.
Lykke til!
Felicia Oreholm http://www.sundahuset.se/ klikk på "Tags" russiske masseovner, Ekonomaka etc.
... og ta hjelp av bygningskonstruktør med beregninger av dimensjoneringer før dere begynner å rive/bygge. Den kostnaden sparer du raskt inn på at du får bedre / sterkere / billigere løsninger.
Lykke til!
Medlem
· Östergötland
· 265 innlegg
Konstruksjonsberegninger er et must om du må søke om byggetillatelse. Min konstruktør påsto at alle låver ville ramle når han regnet på den gamle konstruksjonen. Jeg måtte forsterke med stålbjelkekonstruksjoner, stålbånd mellom ytterveggene.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 302 innlegg
Hvordan går det?
Klikk her for å svare