Hei,
Jeg bor i en hsb-eiendom fra tidlig 30-tall.
Leiligheten min ligger øverst i fjerde etasje, og jeg eier også loftet over.
Midt i leiligheten i den nedre delen går en vegg vinkelrett ut fra ytterveggen som skiller det gamle toromssoverommet og stuen.
Denne veggen vil jeg ta ned. Problemet er at jeg ikke vet om veggen er bærende eller ei, og det ser ikke ut til å være så lett å finne ut av det heller.
Etter omfattende research på dette forumet er jeg litt klokere, men ikke sikker.
Veggen er 110mm tykk og består totalt av ca. 1/3 puss og midten av veggen av noe som ligner svarte harde lecablokker, slags teglsteiner, men svarte og ikke like harde.
Er veggen for tynn til å kunne være bærende med 30-tallets byggetekniske kunnskaper?
Taler materialet, dere som kan identifisere det med min beskrivelse, for at det bare er å rive ned veggen eller tvert imot?
Det bør legges til at tidligere eiere har tatt ned veggen mellom kjøkkenet og stuen som er en identisk vegg, og under er nå en synlig jernbjelke. (dårlig siden det da burde være bærende?)
Foreningen har svart at arbeidet skal utføres profesjonelt, og at det er mitt ansvar å forsikre meg om at veggen ikke er bærende osv.
Takknemlig for svar!
Jeg bor i en hsb-eiendom fra tidlig 30-tall.
Leiligheten min ligger øverst i fjerde etasje, og jeg eier også loftet over.
Midt i leiligheten i den nedre delen går en vegg vinkelrett ut fra ytterveggen som skiller det gamle toromssoverommet og stuen.
Denne veggen vil jeg ta ned. Problemet er at jeg ikke vet om veggen er bærende eller ei, og det ser ikke ut til å være så lett å finne ut av det heller.
Etter omfattende research på dette forumet er jeg litt klokere, men ikke sikker.
Veggen er 110mm tykk og består totalt av ca. 1/3 puss og midten av veggen av noe som ligner svarte harde lecablokker, slags teglsteiner, men svarte og ikke like harde.
Er veggen for tynn til å kunne være bærende med 30-tallets byggetekniske kunnskaper?
Taler materialet, dere som kan identifisere det med min beskrivelse, for at det bare er å rive ned veggen eller tvert imot?
Det bør legges til at tidligere eiere har tatt ned veggen mellom kjøkkenet og stuen som er en identisk vegg, og under er nå en synlig jernbjelke. (dårlig siden det da burde være bærende?)
Foreningen har svart at arbeidet skal utføres profesjonelt, og at det er mitt ansvar å forsikre meg om at veggen ikke er bærende osv.
Takknemlig for svar!
Om du har tilgang til loftet ovenfor kan du vel se hva den ev. bærende veggen i så fall skulle bære? Er det en del av takkonstruksjonen som hviler på den, eller mellometasjeskiller? Man kan kanskje bli klokere om man kan se om det er likt i etasjen under, om det i så fall er en konstruksjon med vegger som skal lede lasten ned til kjellergulvet.....
Steinen kan være slaggstein. Sier dog ikke så mye siden man brukte mange forskjellige materialer før i tiden. Egenskapene til to like steiner trengte heller ikke være de samme. Veggen er ganske tynn, men det høres lurt ut når det i tillegg ligger en stålbjelke under. Hva som står oppå veggen betyr ikke så mye. Vegger kan også ha en horisontalstabiliserende funksjon eller bære krefter som føres inn via skjulte stålbjelker i bjelkelaget.
Men siden foreningen i prinsippet stiller krav om at du skal ta inn en konstruktør, er det bare å gjøre dette. Ikke mye å fundere på.
Men siden foreningen i prinsippet stiller krav om at du skal ta inn en konstruktør, er det bare å gjøre dette. Ikke mye å fundere på.
Etter hva man finner når man googler slaggstein, så tror jeg ikke det er det, men jeg vet ikke, jeg vedlegger bilder så kanskje det er lettere.
Jeg tenkte å gå til byplankontoret for å ytterligere forske i saken.
Hva tror dere?
Dette er altså bilder av den andre veggen som den tidligere eieren har tatt ned.
Jeg tenkte å gå til byplankontoret for å ytterligere forske i saken.
Hva tror dere?
Dette er altså bilder av den andre veggen som den tidligere eieren har tatt ned.
Klikk her for å svare