Hei
Bor i et hus fra begynnelsen av 50-tallet bygd i lettbetong. I kjelleren har vi en "matkjeller" hvor jeg så at pusset hadde sluppet fra veggene. Har tenkt å pusse om med kalkpuss og begynte derfor å skrape løs det løse pusset. Oppdaget da at kjellerveggen var isolert med en form for pussmatte. Jeg har sammenlignet med andre deler av kjelleren og kan se at matten er ca 2-3 cm tykk. Den består ikke av siv, men ser snarere ut som papir som er hentet fra en papirmakulerer og blandet med betong. Er det noen som kjenner igjen beskrivelsen?
Uansett ekker det litt hul når jeg banker på den noen steder, og lurer på hvordan jeg skal feste den før jeg pusser igjen dritten. Alternativet er å rive bort alt og bare pusse på betonghulstein.
Takknemlig for råd.:S
 
Treullit?
3458_2.jpg
 
  • Liker
MidNightSun
  • Laddar…
Akkurat så ser det ut, og er antagelig det nærmeste man kan komme. Jeg tok for gitt at man skulle bruke kalkpuss, men det er kanskje ikke sikkert i dette tilfellet. Nå ser det ut som om platene er noe løse ettersom det fortsatt er en hul lyd på enkelte steder selv om pussen er borte. Noen som vet hvordan man kan feste dem sånn i ettertid?
 
Jeg ville fjernet dem. I min kjeller har tresponene mye mer treren overflate, og ofte en klart mistenkelig mørk nyanse. Mine 50 år gamle vegger har riktignok tidligere vært litt mer fuktutsatt enn man kunne ønske (null avledning av regnvann i visse hjørner av huset, samt fraværende drenering).

Dine plater sitter sikkert med noen spiker, samt litt puss mellom betonghullstein og plate. Har pussen mot betonghullsteinen sluppet er det nok vanskelig å få noen fornuftig vedheft.

Kanskje er jeg litt konservativ, men vil ikke ha tre på innsiden av mine kjellervegger, og isolering av (fremfor alt) kjeller skal være på utsiden.
 
  • Liker
Anastassia og 1 annen
  • Laddar…
Jeg tror jeg skal forsøke å beholde dem likevel. Jeg prøver med å spikre dem fast og pusser deretter med kalkpuss, som ser ut til å være den puss som tidligere er blitt brukt, og så krysser vi fingrene:-).
 
Hei, jeg tror dog at spikene bare ble brukt for å feste platene til pussen bak herdet. Jeg tror det er umulig å spikre fast disse om du har fått bom mellom vegg og plate, og få dem til å sitte så bra at ytputsen holder om man så bare lener seg mot veggen senere. Men, det er jo ikke så mye arbeid å prøve, derimot innebærer alternativet en garantert signifikant mengde arbeid.
 
Spikerplugg med skive?
 
Spikerplugg med skive kan være en løsning, jeg får prøve. Skivene er jo ikke løse på den måten at de risikerer å falle ned fra veggen, men den hule lyden gjør at man kan mistenke at de ikke sitter fast ordentlig overalt.
 
Det kan høres hul ut med disse platene, ikke noe å bekymre seg for. Bare å pusse igjen.
 
Takk AndersS, jeg pusser uten ytterligere tiltak.
 
A AndersS skrev:
Det kan låta ihåligt med de här skivorna, inget att oroa sig för. Bara att putsa igjen.
Hei! Sambon fant denne gamle tråden.. Et spørsmål. Med hva for puss bør jeg bruke i dag på en slik kjellervegg? Tok tak i et gammelt kjellerrom i dag og støtte på dette. Trenger nå å pusse opp og reparere en del av de 2 ytterveggene som finnes. Med vennlig hilsen Jørgen.
 
Jörgen Edman Jörgen Edman skrev:
Hei! Partneren min fant denne gamle tråden.. Et spørsmål. Hva slags puss bør jeg bruke i dag på en slik kjellervegg?. Begynte på et gammelt kjellerrom i dag og støtte på dette. Trenger nå å pusse opp og reparere en del av de 2 ytterveggene som finnes. Med vennlig hilsen Jörgen.
Hei!
Siden det var innvendige vegger i kjelleren brukte jeg gipsmørtel. Har du tørre yttervegger kan du sikkert bruke samme puss. Lett å jobbe med.
 
cubix cubix skrev:
Hei!
Siden det var innervegger i kjelleren brukte jeg gipsmørtel. Har du tørre yttervegger kan du sikkert bruke samme mørtel. Enkel å jobbe med.
Hei! Takk for svar! Det er drenert og isolert. (Utenfra) Har vært fuktgjennomtrengning for lenge siden som jeg nå har slipt bort og vil pynte opp. De har reparert med gipsmørtel i andre deler av kjelleren har jeg merket. Men er det gipsmørtel som gjelder, eller finnes det andre alternativer? /J
 
Jörgen Edman Jörgen Edman skrev:
Hei! Takk for svar! Er drenert og isolert.(Utenfra) Har vært fuktgjennomtrenging for lenge siden som jeg nå har slipt bort og vil pynte opp. De har reparert med gipsputz i andre deler av kjelleren har jeg merket. Men er det gipsputz som gjelder eller finnes det andre alternativer? /J
Gipsputz fungerer bra på tørre vegger!
 
cubix cubix skrev:
Gipsputs funker bra på tørre vegger!
Også ved større skader / uthulninger?.
 
  • Rå betongvegg i kjeller med skader og avskalling; vindu og lysrør i taket. Gulvet er dekket av steinrester og en åpen pappeske.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.