Bak vasken min sitter det to gamle gipsplater, ca 40 cm brede.
De ligger helt åpent og synlig mellom vasken og vinduskarmen.
Altså ikke kledd inn bak noe annet materiale, for eksempel veggplate.
Det er først nå jeg har lagt merke til disse fordi jeg er inne i en asbestbekymring.

Jeg har ikke behov for å snakke om asbest og min bekymring, det har vi tatt opp i forbindelse med spørsmål jeg har stilt i andre tråder, men jeg vil ganske enkelt bare spørre:

Vet noen om det kan finnes asbest i gamle gipsplater?
Huset mitt er fra slutten av 1800-tallet og har blitt renovert mange ganger i løpet av årene.
Altså ingen anelse om alderen på platene.

Gipsplaten ser ut til å ha en form for lys beige tynn "papp" på begge sider.

Bildet er uklart, og dessverre ligger det en del støv, gamle fluer, blomsterblad og annet hyggelig oppå, som jeg ikke får fjernet.. :)

Noen som vet?

• Gipsplate med lys beige papplag, omgitt av støv og rusk, inkludert en død flue og blomsterblad, ved siden av en metall- og treoverflate.
Det går ikke an å se om det inneholder asbest, slå løs en bit og send den inn til analyse så får du et korrekt svar.

Nå vet jeg ikke hvor lenge det har blitt produsert gipsplater i Sverige, men det ble ikke gjort på attenhundretallet i alle fall.
Gipsplater begynte å brukes her på 1950-tallet, så det som ligger bak ovnen din har blitt til ved en eller annen renovering.
Det har vel blitt frisket opp nå og da, f.eks. når den rustfrie oppvaskbenken ble lagt inn.

Men gipsplater inneholder ingen fibre i det hele tatt, verken asbest, glassfiber eller noe annet.
(Det er derfor de er så skjøre og lett brekker)
Bortsett fra i visse spesielle tilfeller, der gipsen er armert.
Så når det gjelder gipsplatene dine bak oppvaskbenken kan du være helt rolig.

Litt gipsplatehistorie:
http://www.gyproc.se/om+gyproc/aktuellt/news+(cdf)/show+news?id=22538

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk!

KnockOnWood, i hvilke sammenhenger ble armerte gipsplater som inneholder asbest brukt?
Ser disse ut på noen spesiell måte?

Og mens jeg først er i gang igjen, hvordan er det med asbest i sponplater, masonittplater, andre trefiberplater, Tretex osv?
Jeg har lest og hørt at asbest kan finnes i f.eks. tak- og veggplater, men ingen steder finnes en beskrivelse av hva man mener for tak-/veggplater. Noen som vet?
Synes dette føles veldig "uklart".
Hva skal man gå ut fra?
Hvilke plater skal man reagere på/være forsiktig med i tak og vegger?
Er det overflaten man sikter til eller oftest en plate med isolerende funksjon inni veggen?

Asbestholdige veggplater er først og fremst Eternit, en grå asbestsementplate for utvendig veggbekledning. Som et alternativ ble Malmex utviklet på 1960-tallet, en lysere asbestsementplate med lavere asbestinnhold enn Eternit. Den kunne fås i pastellfarger. For vindsperre på stolpeveggers utside, under panelen, fantes Internit, en astbestcelluloseplate, vanligvis lysegulhvitgrå. Asbest har kun blitt brukt når man ønsker varmetålig beskyttelsesmateriale. Det forekommer sjelden eller aldri i innvendige overflatematerialer, i hvert fall ikke i boliger. Trefiberplater med asbest har jeg aldri støtt på.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Din bekymring om asbest kommer til å drive deg til vanvidd.........slutt å tenke så negativt og begynn å lev i stedet.

Ellers kan du begynne å fundere på alt annet også som at:
Sponplater kan inneholde formaldehyd
Marken huset ditt står på Radon
Betong av ulik sort Radon
Singel og makadam har støv av kvarts som er like farlig som asbest med hensyn til kreft
Gammel oljemaling inneholder bly og sink
Gamle lekkende kjøleskap/fryser freon
Gamle trykkimpregnerte trebiter kreosot
Tetningsmiddel PCB
osv osv osv
alt er farlig i for store mengder, men det gjelder jo normalt bare de som utsettes for det på en slik måte at dosene blir høye. Dvs mennesker som jobber med det daglig.

Bo, puss opp og lev i stedet for å dra deg ned i et innbilt asbestmyr

Verken sponplater, tretex eller masonitt inneholder asbest. Sponplater kan dog inneholde formaldehyd.

• Liker
b8q og 4 andre
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Takk!

KnockOnWood, i hvilke sammenhenger ble armerte gipsplater inneholdende asbest brukt?
Ser disse ut på noen spesiell måte? ...
Armerte, men absolutt ikke med asbest, men med glassfiber.
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/hard-13/index1,67.htm

Akkurat som alle båter bygget i glassfiberarmert plast :)

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Ok! Takk igjen!
Leste det som at du skrev at de var armert med asbest.
Har også lest et annet sted, der byggere resonnerte om asbest, og der de skrev at visse gipsplater kunne inneholde dette. Derav mitt spørsmål fra starten.
Men, nå har jeg fått lære at gips aldri inneholder asbest. Takk!

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Jeg synes det var bra at du tok opp spørsmålet om disse eldre gipsplatene! Jeg har akkurat slike litt her og der i huset mitt og kunne nå raskt få en gledelig beskjed. Din asbestfrykt blir på den måten til nytte for oss andre, så jeg er veldig takknemlig. For din egen skyld kan du jo prøve å tenke at de aller fleste som har jobbet med elendigheten faktisk har overlevd til høy alder. Hvis man som privatperson tar rimelige sikkerhetstiltak den eneste gangen man er eksponert, burde risikoen være ubetydelig. Men igjen, veldig bra at du vil stille spørsmålene dine, for hvis ingen gjorde det ville mange av oss være uvitende.

• Liker
SvartÅsa61
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.