Hei
Jeg har et spørsmål angående en gammel fuktskade. Jeg holder på å renovere en gammel gård hvor bolighuset er fra 1700-tallet. Da vi rev ned papptaket som ble lagt på 70-tallet, fant vi en gammel fuktskade. Den var dekket av plast og deretter hadde de satt opp pappen utenpå dette.
Jeg lurer nå på om man skal fjerne alle de gamle takbordene som er skadede, eller om det er nok å dekke det med noen type papp og sette det nye taket på det. Min byggmester sier at det går an å dekke det og bare sette nytt, men saken er den at han er under tidspress og jeg stoler ikke helt på det han sier.
Jeg synes ikke det føles riktig bra å vite at det finnes (gamle) muggsoppsporer i taket på soverommet.
Finnes det noen som kan berolige meg eller gi meg rett?:)
Takk på forhånd.

Hei!

Det kan være litt lurvete det der. Er råspont/takbordene bare litt fuktige så tørker de faktisk ut nedenfra (forutsatt at ventilasjonen er tilfredsstillende). Men har de stått fuktige over lang tid og er i dårlig kvalitet, kanskje råtne og mugne, skal man uten tvil bytte dem ut! Min mening er at man skal bytte alt som er skadet! Det tar ikke lang tid, og koster ikke så mange kroner hvis det bare er noen bjelkelengder. Risikoen er også at mugg (og fukt) har spredd seg ned i takstolene/andre deler av bygget, og da er mitt råd også at du tar kontakt med noen som kan kontrollere soppvekst, og gjøre en besiktning! Også kontrollere om forsikringen dekker dette. Det kan også være en god idé å kontrollere ventilasjonen av loftsrommet!

En tilsynelatende liten muggsopp, kan ha spredd seg til en stor del av konstruksjonen. Jeg er selv yrkesaktiv bygningssnekker og har vært med på at en liten fukt-/muggsopp som skal utbedres på et hus (f.eks. en arker) raskt har vokst til et mye større prosjekt, når det har vist seg at vegger/gulv m.m. rundt omkring også har vært angrepet av muggsopp. Da må man bytte alt! Så er du i tvil, ikke vær redd for å si imot håndverkeren og at du vil kontrollere og være helt sikker. Det er ikke alle håndverkere som hverken bryr seg, har tid eller riktig vet hva de driver med til enhver tid.

Her er litt informasjon om mugg og fuktskader på nettet.

* http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5285

Det er selvfølgelig vanskelig for meg å sitte og gi råd uten å ha sett skaden selv. Men er du usikker på byggmesteren din, så kan du alltid kontakte en annen håndverker som kan komme og se på skaden. Dette bør kunne gjøres kostnadsfritt, som en del av et tilbud. At de ser på skaden og omfanget, og gir et prisforslag hvis de skulle fikse det.

Ps. Selv om fukten tørker ut, så er muggen igjen! Mugg forsvinner aldri av seg selv.

Mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.