Hei
Da jeg rev innertaket i kjelleren på grunn av renovering, merket jeg at det har vært en fuktskade på badet ovenfor
Bjelken som går der har blitt fuktskadet og man ser nå at den svikter ned ca 3-4 cm lavere enn de andre bjelkene i rommet.
Hadde et byggefirma her som sjekket og sa at det ikke var noe lett jobb, han våget ikke å gjøre noe siden man må presse opp bjelken igjen, og da risikerer man at fliser og kakel sprekker på badet.
Mitt spørsmål er om dette kan fikses? Er det mulig å bytte hele bjelken uten å rive badet? Eller kan man forsterke eller på annen måte løse dette.
Vi har kontaktet megler og Anticimex og håper å få dette gjennom på skjulte feil, men prosessen føles alt annet enn rask.
Da jeg rev innertaket i kjelleren på grunn av renovering, merket jeg at det har vært en fuktskade på badet ovenfor
Hadde et byggefirma her som sjekket og sa at det ikke var noe lett jobb, han våget ikke å gjøre noe siden man må presse opp bjelken igjen, og da risikerer man at fliser og kakel sprekker på badet.
Mitt spørsmål er om dette kan fikses? Er det mulig å bytte hele bjelken uten å rive badet? Eller kan man forsterke eller på annen måte løse dette.
Vi har kontaktet megler og Anticimex og håper å få dette gjennom på skjulte feil, men prosessen føles alt annet enn rask.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Noe må åpenbart gjøres. Først bør man finne ut av forutsetningene. Det er jo et 30-tallshus pluss minus et tiår. Spørsmålet er om det finnes et tettesjikt under gulvets fliser? Det er jeg ikke så sikker på. Der finnes en gammel kaldtvannsledning i støpejern som er original og en senere tilkommen varmtvannsledning i kobber. Begge passerer den skadede bjelken, samt avløpsrøret, noe som ikke er så hensiktsmessig. Deler av plankestammen og dens bunnsvill som vises i bakgrunnen er også påvirket av lekkasjen. Spørsmålet er hvor mye? Antagelig trengs en helhetlig tilnærming til hele badet. I påvente av det kunne du forsterke den skadede bjelken ved å skjøte på en regel med samme høyde ved siden av den eksisterende. Før dette må du trekke om kald- og varmtvannet slik at disse rørene ikke trenger å passere bjelken. Hvor går avløpsrøret i støpejern? Det er mulig at du må plugge det for en stund.
Problemet er at ingen håndverker mestrer hele situasjonen. Du trenger hjelp av rørlegger, snekker og noen med konstruksjonskunnskap. Sannsynligvis også gulvlegger.
Noe må åpenbart gjøres. Først bør man finne ut av forutsetningene. Det er jo et 30-tallshus pluss minus et tiår. Spørsmålet er om det finnes et tettesjikt under gulvets fliser? Det er jeg ikke så sikker på. Der finnes en gammel kaldtvannsledning i støpejern som er original og en senere tilkommen varmtvannsledning i kobber. Begge passerer den skadede bjelken, samt avløpsrøret, noe som ikke er så hensiktsmessig. Deler av plankestammen og dens bunnsvill som vises i bakgrunnen er også påvirket av lekkasjen. Spørsmålet er hvor mye? Antagelig trengs en helhetlig tilnærming til hele badet. I påvente av det kunne du forsterke den skadede bjelken ved å skjøte på en regel med samme høyde ved siden av den eksisterende. Før dette må du trekke om kald- og varmtvannet slik at disse rørene ikke trenger å passere bjelken. Hvor går avløpsrøret i støpejern? Det er mulig at du må plugge det for en stund.
Problemet er at ingen håndverker mestrer hele situasjonen. Du trenger hjelp av rørlegger, snekker og noen med konstruksjonskunnskap. Sannsynligvis også gulvlegger.
Hei! Takk!J justusandersson skrev:Hei og velkommen til Byggahus forum!
Noe må åpenbart gjøres. Først bør man finne ut av forutsetningene. Det er jo et 30-tallshus pluss minus en del tiår. Spørsmålet er om det finnes noe tettesjikt under gulvets fliser? Det er jeg ikke så sikker på. Der finnes en gammel kaldtvannsledning i støpejern som er original og en senere tilkommet varmtvannsledning i kobber. Begge passerer den skadede bjelken liksom avløpsrøret, noe som ikke er så hensiktsmessig. Deler av plankestammen og dens svill som synes i bakgrunnen er også påvirket av lekkasjen. Spørsmålet er hvor mye? Antakelig trengs et helhetsgrep på hele baderommet. I påvente av det kunne du forsterket den skadede bjelken ved å skjøte på en planke med samme høyde ved siden av den eksisterende. Før dette må du trekke om kald- og varmtvannet slik at disse rørene ikke trenger å passere bjelken. Hvor går avløpsrøret i støpejern? Det er mulig du må plugge det så lenge.
Problemet er at ingen håndverker mestrer hele situasjonen. Du trenger hjelp av rørlegger, snekker og noen med konstruksjonskunnskap. Sannsynligvis også gulvlegger.
Ja, de har virkelig gjort det lett for seg og trukket avløp og vannrør gjennom bjelken på flere steder :s Går det å bytte til plastrør uten å ødelegge tettesjiktet i baderommet alt for mye? Finnes det noen type gjennomføring man kan sette i baderommet under toalettet? Etc. om man bytter ut alle rør til plast og forsterker opp bjelken?
Mvh Alexander
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vet du med sikkerhet at det finnes et tetningssjikt? Hvordan er det i så fall utført? Når ble huset bygd? Før de moderne tetningssjiktene ble vanlige på 70-tallet, brukte man membranisolerende bitumenmatter og varmt asfalt. Det er egentlig ikke noe feil med avløpsrør i støpejern, bortsett fra at de ikke passer så godt sammen med moderne systemer for tetningssjikt. Problemet er egentlig baderommets planlegging. Det er ikke ok at rørene går gjennom bjelken på den måten. Vannledningsrørene kan man flytte ganske enkelt. Muligens skal man flytte bjelken noe i sideveis retning. Har du en planløsning over baderommet eller et foto så man kan få se det ovenfra? Det går å bytte ut siste deler av et støpejernsrør mot et plastrør. Man bruker en spesiell gummitetning har jeg for meg.
Baderommet skal være renovert 2005 ifølge tidligere eier. Var ikke selgeren som gjorde det, men eieren før det. Huset er bygd -58. Hadde vært supert om det finnes gummitetning man kan bruke rundt plastrørene, for har fått for meg at de har mindre diameter enn de gamle støpejerns-rørene.J justusandersson skrev:Vet du med sikkerhet at det finnes et tettesjikt? Hvordan er det i så fall utført? Når er huset bygd? Før de moderne tettesjiktene ble vanlige på 70-tallet brukte man membranisolerninger med bitumenmatter og varmasfalt. Det er egentlig ingenting galt med avløpsrør i støpejern bortsett fra at de ikke passer så bra sammen med moderne systemer for tettesjikt. Problemet er egentlig baderommets planlegging. Det er ikke OK at rørene går gjennom bjelken på den måten. Vannledningsrørene kan man flytte ganske enkelt. Muligens skal man flytte bjelken noe i sideveis. Har du en planløsning over baderommet eller et foto så man kan få se det ovenfra? Det går å bytte ut de siste delene av et støpejernsrør mot et plastrør. Man bruker en spesiell gummitetning har jeg for meg.
Men er det noen her som har gjort en lignende operasjon, byttet ut en bjelke i etasjeskillet uten å rive alt ovenpå i overetasjen?
// Alexander
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om huset er bygd -58 så har det garantert vært en membranisolering av den typen som jeg beskrev tidligere. Spørsmålet er om den er byttet ut? Du kan antagelig se det hvis du løfter på lokket til gulvsluket under badekaret. Det har betydning for hvilken strategi du skal velge. Inntil videre synes jeg du skal undersøke om det går an å få inn en ny gulvbjelke et stykke ved siden av (bort fra avløpsrørene) den skadede. Jeg tror det er uvanlig med kaldvannsrør i støpejern i et hus fra -58. Ligger huset på landet?
Et generelt råd hvis du ender opp med at badet må bygges om: Min erfaring (og den er ganske lang) er at fliser ikke holder i lengden i trehus. Det er for mye bevegelser. Fliser som materiale holder i tusen år men tettesjiktene bak dem i ti. Det er bedre å bruke gulvbelegg av høy kvalitet på gulvet, dusjkabinett, og sprutbeskyttelse bak badekar og servant. Så fort det sitter fliser på veggene tror folk at de kan sprøyte vann hemningsløst.
Et generelt råd hvis du ender opp med at badet må bygges om: Min erfaring (og den er ganske lang) er at fliser ikke holder i lengden i trehus. Det er for mye bevegelser. Fliser som materiale holder i tusen år men tettesjiktene bak dem i ti. Det er bedre å bruke gulvbelegg av høy kvalitet på gulvet, dusjkabinett, og sprutbeskyttelse bak badekar og servant. Så fort det sitter fliser på veggene tror folk at de kan sprøyte vann hemningsløst.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Det der badet er neppe renovert på den måten. Muligens litt oppdatert med nye fliser og overflater. Med så mange rør gjennom det hele spiller det nok ingen rolle hva du gjør. Eventuelle forsterkninger vil ikke endre noe før man legger om alt og gjør alt på nytt. Hvis fuktskaden skyldes rustne rør, som det ser ut som, må du nok gjøre alt om igjen uansett. Ellers handler det jo om å tette eksisterende rør og utsette alt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Det syns jo lang vei? Du har jo et støpejernsrør som er uberørt på kjellerveggen, det går galvaniserte jernrør for vannet. Det om noe indikerer direkte at det er uberørt på den måten. Hadde man renovert badet helt og holdent så hadde det garantert vært byttet ut så du hadde hatt en bit plastrør og annet for tappevannet innskjøtt synlig i kjelleren.
Personlig hadde jeg latt det være som det er. Det kan se ille ut men lekkasjen kan jo være veldig gammel og har det stått så der i 30-40 år så står det nok like lenge til. Tett det som går og dra opp en plate på taket så lenge og ta alt når det virkelig trengs.
Personlig hadde jeg latt det være som det er. Det kan se ille ut men lekkasjen kan jo være veldig gammel og har det stått så der i 30-40 år så står det nok like lenge til. Tett det som går og dra opp en plate på taket så lenge og ta alt når det virkelig trengs.
Ja jo støpejernsrør skjønte vi jo at det var men at det skulle ha blitt en vannlekkasje var jo ikke lett å finne. Det fant ikke takstmannen heller som har vært ute i huset ved 2 anledninger. Som du sier så har det nok stått sånn en god stund og kanskje holder en stund til. Forrige eier som bodde her i 11 år, hadde ikke gjort noe mer enn å bytte vinduer i huset.S Stefan1972 skrev:Det synes jo lang vei? Du har jo et støpejernsrør som er urørt på kjellerveggen, det går galvaniserte jernrør for vannet. Det om noe indikerer direkte at det er urørt på den måten. Hadde man renovert baderommet helt og holdent så hadde det garantert vært byttet så du hadde hatt noen bit plastrør og annet for tappevannet iskarvet synlig i kjelleren. Personlig hadde jeg latt det være som det er. Det kan se ille ut men lekkasjen kan jo være veldig gammel og har det stått sånn der i 30-40 år så står det nok like lenge til. Tett det som går og trekk opp en plate i taket så lenge og ta alt når det virkelig trengs.
Venter på svar fra forsikringsselskapet hva de sier om det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes også det er viktig å begrense innsatsen til hva som er absolutt nødvendig akkurat nå. Test om fuktskaden også er en råteskade ved å stikke i trebjelken med en skarp kniv. Hvis det ikke går an å stikke inn knivspissen i det hele tatt, er det ingen råteskade, og da trenger du ikke å gjøre noe med det inntil videre. Er det en råteskade, trenger du å gjøre en midlertidig forsterkning. Det er litt vanskelig å bestemme den beste måten med hjelp av bildene. En mulighet er å stive opp hele greia. Plasser en mindre lekt direkte mot gulvplankene under baderomsgulvet og støtt den med en eller flere stående lekter som du spenner forsiktig mot kjellergulvet. Du bør også undersøke tilstanden på tettelagene, på gulv og vegger, slik at du ikke forårsaker flere fuktskader.
Ja men er redd for at man sprekker fliser og fliser i badet hvis jeg stempler opp bjelken/baderomsgulvet. Vi bruker ikke badekaret på badet, bare toalettet og vasken. Forhåpentligvis dekker forsikringsselskapet noen del av dette, ellers må vi nok gjøre en midlertidig løsning som du sier og forsterke og renovere alt grundig når økonomien tillater det.J justusandersson skrev:Jeg synes også at det er viktig å begrense innsatsene til hva som er absolutt nødvendig akkurat nå. Test om fuktskaden også er en råteskade ved å stikke i trebjelken med en skarp kniv. Hvis det ikke går an å stikke inn knivspissen i det hele tatt, er det ingen råteskade og da trenger du ikke å gjøre noe med det foreløpig. Er det en råteskade trenger du å gjøre en midlertidig forsterkning. Det er litt vanskelig å med hjelp av bildene avgjøre beste måten. En mulighet er å støtte opp hele greia. Plasser en mindre regel direkte mot gulvbordene under baderomsgulvet og støtt den med en eller flere stående regler som du spenner inn forsiktig mot kjellergulvet. Du bør også undersøke statusen på tettesjiktene, på gulv og vegger, slik at du ikke forårsaker flere fuktskader.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du skal ikke trykke opp gulvet, bare sette inn en støtte så gulvet ikke synker ytterligere. Om gulvets tettsjikt er en gammel membranisolerering mangler det antagelig tettsjikt bak flisene på veggene. Det synes jeg i så fall er en skjult feil.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Skjult feil blir det nok aldri med tanke på de urørte rørene og at man da burde ha forstått at den teoretiske levetiden har vært passert for lenge siden.
Jeg ville ikke tatt det der så alvorlig. At bjelken henger skyldes nok mer på dusinet med hull de har gjort i den.
Jeg ville ikke tatt det der så alvorlig. At bjelken henger skyldes nok mer på dusinet med hull de har gjort i den.
Litt oppdatering på hvordan det har gått. Vi får ingenting fra Anticimex for skjulte feil. De anser ikke at det er noen merkverdig svikt eller rasrisiko. Det var 12% fuktighet i bjelken, noe som er veldig tørt. Derfor anser de heller ikke at det er noe pågående fuktproblem. Noe vi allerede visste. Planen er å renovere badet nå senere i år og i forbindelse med det bytte bjelken.
Klikk her for å svare





