Hei,
Vil begynne med å si at jeg elsker å lese i dette forumet, bedre enn skjønnlitteratur.

Nå til mine planer for et rom i kjelleren....

Forutsetninger:
Villa i Bromma 30-tall
Drenerert samt platon pluss isolering 2007
Uisolert plate

Min første tanke er at halve kjellerområdet (2 rom) skal være oppvarmet med radiatorer, ikke gulvvarme mens øvrig areal på sikt skal utstyres med vannbåren gulvvarme etter alle kunstens regler (pigge, makadam, isolere, armering, støpe.....). Hva mener dere om dette, rett eller galt?

Så til rommet i kjelleren (Motto - "ingenting organisk i kjelleren"):

VEGGER:

• Pussede vegger som begynner å slippe nederst. Sannsynligvis skyldes det at huset har vært udrenert i 70 år. Anticimex har vært her med fuktmåler etter drenering 0-utslag!
  • All løs puss er fjernet og dermed forlates det der.
  • Monterer stålskenne med 4 mm "skumpast" i tak og gulv, legger 5mm pallingsbrikke under skennen hver 500mm for å skape luftspalte.
  • Regler med stålregel cc 450mm, kortlar for element samt utstyr som skal veggmonteres.
  • Apparatbokser og vp-rør forberedes
  • Minerit mot de to ytterveggene skrues i stålregel, dessuten limes 40mm celleplast på baksiden (har fått for meg at det skal "redde" akustikken noe, rett eller galt??).
  • De andre to veggene forses med vanlig 13mm gips, naturligvis oppreget på samme måte som tidligere.

INNTAK:

• Inntak senkes 45 med vanlig treregel og gipses deretter med 13mm gips
  • Ventilert taklist monteres

GULV:

• Mot platen legges en type platon på gulvet (beijer Hässelby har sluttet med platon), denne brettes deretter opp mot minerit- respektive gipsskivene på veggen.
  • Over plastmatten legges 40mm celleplast deretter tregulv direkte dette for at det ikke skal føles som et kjellergulv.
  • Ved oppkanten monteres deretter ventilerte gulvlister

Alternativ for gulv: Er det våget å legge sponplater over isolering og deretter heldekkende teppe i stedet for tregulv?

Deretter tilkommer all el og så videre men det er ikke det primære....

Det ble et langt brev men håper dere kan ha synspunkter på min fremgangsmåte.

MVH Johan

Ingen som har noen synspunkter?

Jeg vet at det finnes flere tråder som behandler dette spørsmålet, men tenkte kanskje at om denne oppsummeringen av fremgangsmåte aksepteres ville flere kunne gjennomføre sitt kjellerprosjekt på lignende måte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.