82.250 lest ·
25 svar
82k lest
25 svar
Galvanisert? Aluzink? Forsinket? Takrenner og nedløpsrør.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Og finnes tratten der sitter det ofte en "falukorv" under. Noe som de fleste overser p.g.a. dårlig påleste/late blikkenslagere. T.o.m. Plannja mislykkes med detaljene for å gjenskape helheten i bilde.

Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
En liten parentes: Din bild finns sedan tidigare ute på Internet och även i Googles bildbank och kan därmed fritt användas illustrativt för icke-kommersiella syfte, t.ex. i detta forum. Läs om detta i återgivningsrättens kapitel i Bernkonventionen. I USA har man motsvarigheten "Fair use" som styr mycket över det publika material som finns på Internet.Sophie skrev:
Marlene: Ja man ser hvordan rennene dine har endret seg gjennom disse årene. Vet du eller noen andre hvordan aluzinken forandrer seg med årene? Foruten vanlig smuss og begroing?
Og spørsmålet om det spiller noen rolle om man har tegltak eller betongtakstein, angående valg av takavvanning, dukker opp i hodet mitt igjen! Er sikker på at jeg har lest det, men finner det ikke igjen... Noen som vet?
Og spørsmålet om det spiller noen rolle om man har tegltak eller betongtakstein, angående valg av takavvanning, dukker opp i hodet mitt igjen! Er sikker på at jeg har lest det, men finner det ikke igjen... Noen som vet?
En aspekt er at betongtakpanner ofte "slipper" fra seg partikler når de påvirkes av våre sure regn. Det samles i så fall "sand" i takrennene.lillathyra skrev:Marlene: Ja man ser hvordan rennene dine har forandret seg gjennom disse årene. Vet du eller noen andre hvordan aluzinken endrer seg med årene? Foruten vanlig smuss og begroing?
Og spørsmålet om det spiller noen rolle om man har tegltakstein eller betongtakpanner, angående valg av takavvanning, dukker opp i hodet mitt igjen! Jeg er sikker på at jeg har lest det, men finner det ikke igjen... Noen som vet?
Administrator
· Skåne
· 8 684 innlegg
Jo, fordi vi synes det er så fint når blikkarbeidene ikke synes, men smelter inn i det som er bak - fasaden eller taket. Det er helt OK med sinkfarge, men enda finere med fasadens farge
... i alle fall på vårt hus.
Du mener nok patina.
Lillathyra: Jeg tror at aluzink mer holder seg lik hele tiden. Først ble jeg forskrekket da vi hadde satt opp vår titansink og den var så blank. Men det forsvant heldigvis. Nå er den finere når den er matt og mørkere. Aluzinken er mer matt fra starten og jeg tror at den holder seg så konstant. Legger ved et bilde av noen hus som jeg tror har aluzink på både tak og takavvanning.
Du mener nok patina.
Lillathyra: Jeg tror at aluzink mer holder seg lik hele tiden. Først ble jeg forskrekket da vi hadde satt opp vår titansink og den var så blank. Men det forsvant heldigvis. Nå er den finere når den er matt og mørkere. Aluzinken er mer matt fra starten og jeg tror at den holder seg så konstant. Legger ved et bilde av noen hus som jeg tror har aluzink på både tak og takavvanning.
Angående utformingen på rør, de mer "skarpe" rørbøyene er av eldre modell og er håndlagde. De mer myke "falukorvane" er fabrikkproduserte, og for kunden er (som alltid) håndlagde ting alltid dyrere, derfor dominerer de markedet. Du kan dra til en blikkenslager så lager han rørvinkler i gammel stil til deg, men det koster deretter.
Angående aluzink, er det bare et belegg på platen som dessverre har vist seg å være veldig dårlig. Den minste lille ripen på platen starter rustangrep. Mitt råd til dere som vurderer aluzink, velg lignende sølvfarget stålplate som kan ettermales på eventuelle rifter.
/blikkenslager´n
Angående aluzink, er det bare et belegg på platen som dessverre har vist seg å være veldig dårlig. Den minste lille ripen på platen starter rustangrep. Mitt råd til dere som vurderer aluzink, velg lignende sølvfarget stålplate som kan ettermales på eventuelle rifter.
/blikkenslager´n
Administrator
· Skåne
· 8 684 innlegg
Vår blikkenslager gjorde dem for oss. Bror Mårtensson på BM Blikk i Lomma. Han er flink på bygningsvern.
Medlem
· Stockholm
· 82 innlegg
Hei Marlene,Marlen Eskilsson skrev:Aluzink er en "ny" egen type av plate (ikke samme som titansink) og tilhører ikke noen av de jeg regner opp før. Aluzink trenger ikke males for å få rustbeskyttelse.
Titansink trenger ikke males, aluzink trenger ikke males, men galvanisert stålplate trenger males.
Vi valgte titansink til vårt hus, for vi ønsket gammeldags plate og kunne ikke bestemme oss om vi ville ha malt eller ikke. Her er et bilde av våre platearbeider i titansink. Det første bildet er på hvordan det så ut da det var nylig montert, 2007. Det andre bildet er på hvordan det ser ut i dag. Vi tror vi skal male det i fasadens farge, kanskje neste år.
Hvilket fabrikat brukte dere til deres hus? Tror jeg vil ha Titansink med skarpe vinkler, finner ikke...
Mvh,
Jakob
Klikk her for å svare