82.232 lest ·
25 svar
82k lest
25 svar
Galvanisert? Aluzink? Forsinket? Takrenner og nedløpsrør.
Hjelp meg i jungelen!
Jeg leter etter takrenner og nedløpsrør med skarpe vinkler i typ galvanisert......tror jeg...jeg vet ikke om det er det jeg leter etter?! :blushing:
Forstår ikke forskjellen mellom de ulike materialene.
Ulike følsomme for hva?
Holdbarhet?
Hvor finner man de med skarpe vinkler?
Har sjekket Lindab og Plannjas nettsider men de har bare de med "falukorvsbøyning"
og det vil jeg ikke ha.
En snoddbil får illustrere hva jeg leter etter.
Jeg leter etter takrenner og nedløpsrør med skarpe vinkler i typ galvanisert......tror jeg...jeg vet ikke om det er det jeg leter etter?! :blushing:
Forstår ikke forskjellen mellom de ulike materialene.
Ulike følsomme for hva?
Holdbarhet?
Hvor finner man de med skarpe vinkler?
Har sjekket Lindab og Plannjas nettsider men de har bare de med "falukorvsbøyning"
En snoddbil får illustrere hva jeg leter etter.
Ingen som vet?
Eller er jeg i feil kategori?
Eller er jeg i feil kategori?
Administrator
· Skåne
· 8 684 innlegg
Her er en artikkel om blikkenslagerarbeid: https://www.byggahus.se/bygga/vlj-pltdetaljer-omsorg
Marlene: Her er et klipp fra din bra artikkel. Har et spørsmål ang. Aluzink som du nevner lenger ned. Under hvilken gruppe plasseres den? Er det samme som titansinkplate? Og du skriver at galvanisert kan man male over etter noen år, må man det ellers ruster det? Har også for meg at jeg har lest et sted at man skal ta hensyn til om man har tegltakstein eller betongtakpanner på taket, men jeg husker ikke hva det handlet om... Korrosjon kanskje? Noen som vet?
"Det første du skal gjøre før bestillingen av blikkomponenter er å bestemme hvilket materiale du vil at de skal utføres i. Du kan velge mellom:
• Galvanisert stålplate, som kan være ferdigmalt i fabrikk med Plastisol, polyester, metallakk, eller PVF2, men også ubehandlet som man stedsmaler.
• Titansinkplate (Rheinzink eller VM Zink), som kan fås med ulike patineringer, forbehandlet på fabrikk.
• Kobber.
• Aluminiumsplate, som også kan fås overflatebehandlet.
Her skal man tenke på at hvis det er et vanskelig hus som er vanskelig å komme opp på og vedlikeholde – velg et materiale som krever lite vedlikehold, for eksempel titansinkplate.
Galvanisert eller forsinket plate er det tradisjonelle platematerialet som ble brukt på 1800-tallet og fremover. Den galvaniserte platen kan males først etter et par år med for eksempel linoljemaling. Nå finnes det også aluzinkbelagt plate som er veldig lik den galvaniserte, men som har fordelen at den ikke trenger å males for å oppnå tilstrekkelig rustbeskyttelse."
"Det første du skal gjøre før bestillingen av blikkomponenter er å bestemme hvilket materiale du vil at de skal utføres i. Du kan velge mellom:
• Galvanisert stålplate, som kan være ferdigmalt i fabrikk med Plastisol, polyester, metallakk, eller PVF2, men også ubehandlet som man stedsmaler.
• Titansinkplate (Rheinzink eller VM Zink), som kan fås med ulike patineringer, forbehandlet på fabrikk.
• Kobber.
• Aluminiumsplate, som også kan fås overflatebehandlet.
Her skal man tenke på at hvis det er et vanskelig hus som er vanskelig å komme opp på og vedlikeholde – velg et materiale som krever lite vedlikehold, for eksempel titansinkplate.
Galvanisert eller forsinket plate er det tradisjonelle platematerialet som ble brukt på 1800-tallet og fremover. Den galvaniserte platen kan males først etter et par år med for eksempel linoljemaling. Nå finnes det også aluzinkbelagt plate som er veldig lik den galvaniserte, men som har fordelen at den ikke trenger å males for å oppnå tilstrekkelig rustbeskyttelse."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Tenk på at Plannjas skarprørsvinkler leveres med ekstra materiale. For at det skal bli pent bør du kappe av en bit nærmest takrennen/samlingstrakten.lillathyra skrev:
Bildet du har vedlagt er Plannjas deler og der har blikkenslageren gjort "nesten" rett mot takrennen. 3-4cm ytterligere bortkappet og det hadde blitt perfekt. Det skal være så kort at tilkoblingsdelen titter fram i røret nedenfra sett.
...og se for svingende til å bestille riktige veggsvep med kile. Ikke de nye forskrekkelige med eksenterspenne som er på bildet. De gamle finnes fortsatt, men forhandlere finner dem ikke i Plannjas lister. Det gamle artikkelnummeret gjelder dog og Plannja produserer dem fortsatt. Det er visst litt blikkenslageropprør rundt dette.
Sist redigert:
Administrator
· Skåne
· 8 684 innlegg
Aluzink er en "ny" egen type plate (ikke det samme som titansink) og tilhører ikke noen av de jeg nevner tidligere. Aluzink trenger ikke males for å få rustbeskyttelse.
Titansink trenger ikke males, aluzink trenger ikke males, men galvanisert stålplate trenger å males.
Vi valgte titansink til vårt hus, for vi ønsket gammeldags plater og kunne ikke bestemme oss for om vi ville ha den malt eller ikke. Her er et bilde av våre platearbeider i titansink. Det første bildet er av hvordan det så ut da det nettopp var montert, 2007. Det andre bildet er av hvordan det ser ut i dag. Vi tror vi skal male det i fasadens farge, kanskje neste år.
Titansink trenger ikke males, aluzink trenger ikke males, men galvanisert stålplate trenger å males.
Vi valgte titansink til vårt hus, for vi ønsket gammeldags plater og kunne ikke bestemme oss for om vi ville ha den malt eller ikke. Her er et bilde av våre platearbeider i titansink. Det første bildet er av hvordan det så ut da det nettopp var montert, 2007. Det andre bildet er av hvordan det ser ut i dag. Vi tror vi skal male det i fasadens farge, kanskje neste år.
Det er vårt forrige hus som er på bildet du har vedlagt lillthyra (vennligst oppgi kilden når du bruker mine bilder). Det er riktig nok Plannjas galvaniserte skarprørsvinkler, renner og rør. Disse gikk ut av sortimentet ganske kort tid etter at vi fikk tak i dem. Årsaken er ifølge selskapet at de ikke kan gi samme garanti på de galvaniserte som på de andre, og de ønsker derfor ikke å selge dem. På vårt første hus hadde vi aluzink, og det ser også bra ut, men hvis man sammenligner med galvanisert ved siden av, ser man forskjell.
Johan Gunverth: Takk for tipset om hvordan man skal montere, men jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvor skal man kappe? "Blikkenslageren" er min samboer som egentlig er snekker, så nesten perfekt er ganske bra karakter tross alt!
Vinkelen er jo fast, den kan man ikke kappe, mener du at nedløpsrøret skulle vært høyere oppe? Forklar gjerne så vi kan gjøre det riktig neste gang!
Angående svepene ble jeg meget misfornøyd med disse, men fikk som du sier vite at det ikke fantes andre å velge mellom i stedet. De ødelegger alt sammen. Skal sørge for å være enda mer iherdig neste gang det er tid for det. Vi måtte kjempe hardt for i det hele tatt å få tak i Plannjas galvaniserte, for i de første rundene i butikkene fikk vi vite at det heller ikke fantes, bare aluzink.
Edit: Eller mener du at vi skulle kappet på den øvre delen av vinkelen, den loddrette delen, slik at trakten og skarprørsvinkelen kommer nærmere hverandre? Er det så?
Johan Gunverth: Takk for tipset om hvordan man skal montere, men jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvor skal man kappe? "Blikkenslageren" er min samboer som egentlig er snekker, så nesten perfekt er ganske bra karakter tross alt!
Angående svepene ble jeg meget misfornøyd med disse, men fikk som du sier vite at det ikke fantes andre å velge mellom i stedet. De ødelegger alt sammen. Skal sørge for å være enda mer iherdig neste gang det er tid for det. Vi måtte kjempe hardt for i det hele tatt å få tak i Plannjas galvaniserte, for i de første rundene i butikkene fikk vi vite at det heller ikke fantes, bare aluzink.
Edit: Eller mener du at vi skulle kappet på den øvre delen av vinkelen, den loddrette delen, slik at trakten og skarprørsvinkelen kommer nærmere hverandre? Er det så?
Sist redigert:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Ah takk! Det skal vi tenke på til neste gang.
Jeg sjekket gjennom bildene mine jeg har på datamaskinen der jeg fotograferte nettopp skarprørsvinkler på eldre hus for å ha som inspirasjon, og de har faktisk ganske langt mellom trakt og vinkel. Er det lokale variasjoner tror du, eller forskjellig for ulike tider?
Jeg sjekket gjennom bildene mine jeg har på datamaskinen der jeg fotograferte nettopp skarprørsvinkler på eldre hus for å ha som inspirasjon, og de har faktisk ganske langt mellom trakt og vinkel. Er det lokale variasjoner tror du, eller forskjellig for ulike tider?
Beklager, men jeg har litt mani på å bare lagre bilder... Har en mengde stjålne bilder av f.eks. glassverandaer på datamaskinen for helt eget bruk, nemlig dagdrømme med.Sophie skrev:
Fant ikke tilbake der jeg stjal bildet... skal ikke gjentas:blushing:
Veggdekorasjonens artikkelnummer, noen som vet så jeg tar riktig?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg