Tjohoo

Tenkte å sette opp en regel/bærebjelke parallelt med husets fasade hengende i husets takstoler. I bærebjelken skal takstoler til uterommet festes. Er gaffelanker et passende valg for å henge en bærebjelke i? Gaffelanker eller takåsbeslag er de eneste beslagene jeg finner som "vrir seg" 90 grader

http://www.jula.se/gaffelankare-340073
http://www.jula.se/takasfaste-312215
 
Eller 2"2 nedover på hver side av takstolen som du setter bærbjelken i.
 
pbengtsson skrev:
Eller 2"2 nedover på hver side om takstolen som du setter bjelkelaget i.
Hvordan fester jeg en 2"2 mest hensiktsmessig? 2-3 ankerspiker på rad (høyde) i takstolen og 2-3 stk i bjelkelaget? Litt sikksakk? Hvor nær kanten i 2"2 kan jeg feste spikeren?
 
Blir det noen forskjell i styrke med gaffelanker sammenlignet med 2"2 som man bør ta hensyn til? Tenker på snøtyngden.
 
Enklest er skrue, 6x100mm. To i takstolen og to/tre i bjelken. Ellers spikre med 100mm spiker. 2"2=45x45mm trestender, var litt uklar.
 
Gaffelankere er konstruert for annet formål enn å henge ting i, men det kunne sikkert fungere.
 
Har 3 forslag for å feste takstolene i bærebjelken:

1. Takstolene festes med skruer/spiker fra baksiden på bærebjelken inn i endeveden på takstolen?

2. Balksko, men de er jo så stygge...

3. Feste både bærebjelken og uterommets takstoler i 45x45-regelen. Reglene festes på bærebjelkens langside som er vendt inn mot uterommet. Deretter festes takstolene med skruer "rundt hjørnet" på regelen. I dette tilfellet vil skruene til bærebjelken og respektive takstoler krysse hverandre.

Alt 2 føles sikrest, men er som sagt stygt estetisk. Er alt 1 og 3 ikke pålitelige så finnes det jo bare balkskoen igjen.
 
1. Kan gå, men da må det være ganske lange skruer >140mm, spiker går ikke i det hele tatt.
2. Piff dem opp med litt farge og avrundede kanter så kanskje det går an å leve med.
3. Da kan du hoppe over bæringen helt og sette takstolene på samme cc som husets takstoler og henge dem med 45x45 klemmer på hver side.
 
pbengtsson skrev:
3. Da kan du hoppe bjelkelaget helt og sette takstolene på samme cc som husets takstoler og henge dem med 45x45 planker på hver side.
Det er så det er gjort nå, men det er fasadebord, typ 22x120 i stedet for 45x45 :-) Uterommet er eksisterende men skal legge nytt tak som krever smalere CC mellom takstolene.

Herlig, da har man nok tross alt fått hjelp til å løse ytterligere et problem i kveld! Thx
 
Hvordan ble det?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.