Hei
Hvordan er det om innerveggen mot ovnen inneholder isolasjon? Den står 10 cm fra, men blir likevel varm. Så vidt jeg vet har vi isolasjon i veggen og isolasjon er vel farlig ved varme? Tenker at mange vegger mot ovner er isolerte?

Det har antakelig ikke vært vanlig gjennom overskuelig tid bakover i historien at man isolerer med brannfarlig materiale 10 cm fra en peis. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Men legg gjerne ut et bilde så vi får se hvordan det ser ut og kan svare bedre!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det har formodentlig ikke vært vanlig i overskuelig tid bakover i historien å isolere med brennbart materiale 10 cm fra en peis. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Men legg gjerne ut et bilde så vi kan se hvordan det ser ut og kan svare bedre!
Det er samboeren som har gjort det. Det er en gipsvegg og mellom veggen er det isolasjon. Han gjorde det for 5 år siden men er jo en gipsskjerm mellom. Synes likevel det burde bli varmt?

Ovnen har en spesifikasjon om hvor nært den kan stå en brennbar vegg. Noen ovner kan stå så nært (det er hva jeg husker) og da er det ingen fare. En slik type ovn er isolert på baksiden slik at det aldri kan bli så varmt at for eksempel trestendere i veggen antenner (flere hundre grader). Glassull og steinull brenner ikke.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 1 annen
  • Laddar…
E Ellinor Hellquist80 skrev:
Det er samboeren som har gjort det. Det er en gipsvegg, og mellom veggen er det isolasjon. Han gjorde det for 5 år siden, men det er jo en gipsplate mellom. Synes uansett det burde bli varmt?
Man får håpe at samboeren visste hva han gjorde når han satte opp en vegg 1 desimeter fra peisen? Gips brenner ikke, heller ikke glass/steinull. Om det er trestendere i veggen kan de teoretisk sett ta fyr, men da må det være skikkelig varmt.

Conturas ovner har alle (muligens noen unntak) 10 cm til brennbart, så det er jo veldig vanlig at det ser ut som hos deg, jeg ville ikke vært bekymret men feieren har vel godkjent installasjonen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.