1.922 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Fyres i peis med vegg som inneholder isolasjon
Hei
Hvordan er det om innerveggen mot ovnen inneholder isolasjon? Den står 10 cm fra, men blir likevel varm. Så vidt jeg vet har vi isolasjon i veggen og isolasjon er vel farlig ved varme? Tenker at mange vegger mot ovner er isolerte?
Hvordan er det om innerveggen mot ovnen inneholder isolasjon? Den står 10 cm fra, men blir likevel varm. Så vidt jeg vet har vi isolasjon i veggen og isolasjon er vel farlig ved varme? Tenker at mange vegger mot ovner er isolerte?
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Det har antakelig ikke vært vanlig gjennom overskuelig tid bakover i historien at man isolerer med brannfarlig materiale 10 cm fra en peis. Jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Men legg gjerne ut et bilde så vi får se hvordan det ser ut og kan svare bedre!
Det er samboeren som har gjort det. Det er en gipsvegg og mellom veggen er det isolasjon. Han gjorde det for 5 år siden men er jo en gipsskjerm mellom. Synes likevel det burde bli varmt?SågspånPappspikEternit skrev:
Ovnen har en spesifikasjon om hvor nært den kan stå en brennbar vegg. Noen ovner kan stå så nært (det er hva jeg husker) og da er det ingen fare. En slik type ovn er isolert på baksiden slik at det aldri kan bli så varmt at for eksempel trestendere i veggen antenner (flere hundre grader). Glassull og steinull brenner ikke.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Man får håpe at samboeren visste hva han gjorde når han satte opp en vegg 1 desimeter fra peisen? Gips brenner ikke, heller ikke glass/steinull. Om det er trestendere i veggen kan de teoretisk sett ta fyr, men da må det være skikkelig varmt.E Ellinor Hellquist80 skrev:
Klikk her for å svare