Hei Jeg har bygget inn en dør med sponplate og gips. Døren sitter fortsatt under. Innervegg. Nå er det glippe mellom gipsplaten og dørkarmen som jeg vil fylle igjen. Glippen er 2cm dyp og som mest 5mm bred. Har gipsbruk eller skal jeg fylle med type avis og trelim før jeg sparkler? Vil jo unngå sprekker da jeg tenkte å tapetsere eller male senere.

Med vennlig hilsen
Susanne

• Innervæg med gipsplade montert over en døråpning, synlig spalte mellom gipsen og dørkarmen, omringet av trelister og eksisterende vegg.
  • Innvendig vegg med montert gipsplate over en dørkarm. Synlig sprekker mellom gipsskiven og karmen. Veggen er delvis ubearbeidet.
Sitter gipsplaten i døren?
Er døren skrudd fast i karmen?
Sitter karmen som støpt i veggen?

Oldboy Oldboy skrev:
Sitter gipsskiven i døren?
Er døren festet med skruer i karmen?
Sitter karmen som støpt i veggen?
Døren er lukket og håndtaket fjernet, satt fast to lekter i dørkarmen.

Antar at det er tenkt å sparkles over dørkarmen for å få en jevn, glatt overflate mellom vegg-gips og den nye gipsplaten, og at denne fyllingen skal forhindre sparkelen fra å gå ned i sprekken?
Da går det bra å dreve eller bruke noen form for list.

Selv om døren er 100% fiksert ved dørkarmen så den ikke kan bevege seg, er det likevel en bred skjøt over tre som er kjent for å bevege seg med luftfuktighetens variasjoner over året. Derfor er jeg skeptisk til at det går an å unngå at tapeten med tiden sprekker der.

Hva slags armering av sparkelen er tenkt å brukes?
Er mest nysgjerrig da jeg bare kjenner til de smale (ca 5 cm) remsene av papp eller glassfibermaskenett.

• Liker
Svalan69
  • Laddar…
Det der kommer til å sprekke uansett hvordan du fyller skjøten.
Er det en kjempelang vegg? Det beste er nok å gipse hele veggen. Men da ryker jo selvfølgelig både gulv- og taklister, pluss at du får problemer med stikkontakter osv.
Hadde det ikke vært lettere å fjerne karmen helt?

• Liker
Stefan N og 1 annen
  • Laddar…
S Svalan69 skrev:
Hei Jeg har bygget igjen en dør med sponplate og gips. Døren sitter fortsatt under. Innervegg. Nå er det sprekk mellom gipsplaten og dørkarmen som jeg vil fylle igjen. Sprekken er 2cm dyp og som mest 5mm bred. Har gipsbruk eller skal jeg fylle med type avis og trelim før jeg sparkler? Vil jo unngå sprekk, jeg tenkt å tapetsere eller male senere.

Med vennlig hilsen
Susanne
hei

sprekken mellom gips og karm vil sprekke

sprekken mellom karm og puss vil sprekke

Det du skal gjøre for å ikke få det til å sprekke er å kjøpe papirremse, lime dem med våtromslim

jeg ville gjort i følgende rekkefølge:

skrap rent alt så ingenting buler ut (blir buler ellers)

sparkle sprekkene 1 gang

lime på remsene

sparkle over remsene tynt 2-3 ganger, deretter klart for å slipe og male/tapetsere

mvh maleren

• Liker
Svalan69
  • Laddar…
Burde gå bra å fylle med gispbruk, synes jeg.

L Lechuza skrev:
hei

glipen mellom gips og karm vil sprekke

glipen mellom karm og puss vil sprekke

Det du skal gjøre for at det ikke skal sprekke er å kjøpe papirremse, lime dem med våtromslim

jeg hadde gjort i følgende rekkefølge:

sørg for at alt er rent så ingenting buler ut (blir bulker ellers)

sparkle glipene 1 gang

lime på remsene

sparkle ut remsene tynt 2-3 ganger så det er klart for sliping og maling/tapetsering

mvh maleren
Takk :) Da trenger jeg ikke fylle opp hele dybden. Ikke remse med nett men papirremse altså?

• Liker
RoTDanne
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Bør gå bra å fylle med gipspuss synes jeg.
Tenkte det også, men det blir nok sprekk hvis/når karmen beveger seg.
Mvh Susanne

Oldboy Oldboy skrev:
Antar at det er tenkt at sparkles over dørkarmen for å få en jevn glatt overflate mellom vegg-gips og den nye gipsplaten og at denne fyllingen skal forhindre sparkelen fra å gå ned i sprekken?
Da går det bra å dreve eller bruke en form for list.

Selv om døren er 100% festet ved dørkarmen så den ikke kan bevege seg, så er det likevel en bred skjøt over tre som er kjent for å bevege seg med luftfuktighetens variasjoner gjennom året. Derfor er jeg skeptisk til at det er mulig å unngå at tapetet med tiden sprekker der.

Hva for armering av sparkelen er tenkt å brukes?
Er mest nysgjerrig da jeg bare kjenner til de smale (ca 5 cm) remsene av papir eller glassfibermesh.
Hadde tenkt medium sparkel og glassfibermesh. Jo, det hadde sikkert vært best å fjerne hele karmen, men nå ser eventuell neste eier at det var en gjennomgang der. Døren sitter nå inne i et skap
Mvh Susanne

D Dublin skrev:
Jeg tror også at det er risiko for sprekker, men om det er for stort arbeid å sette gips på hele veggen kan du alltid prøve med renoveringstapet (f.eks. [lenke]). I så fall er det nok bra å sparkle skjøtene før du setter renoveringstapeten. Når det er klart kan du tapetsere eller male.
Takk for tips. Hørt at renoveringstapet kan slippe mye fibre. Tror jeg skal dreve og sparkle og deretter glassfiberduk og så sparkle igjen flere lag. Det er en innervegg så forhåpentligvis ikke like høy fuktighet. Funker det ikke så legger jeg renoveringstapet. Vh Susanne

S Svalan69 skrev:
Tänkte så också, men det blir nog spricka om/när karmen rör sig.
Mvh Susanne
Ja, det må absolutt til noe mer utenpå når sparkling er gjort. Lim for eksempel glafibervæv utenpå før en sparkleomgang til.

• Liker
Svalan69
  • Laddar…
S Svalan69 skrev:
Takk :)Da trenger jeg ikke fylle opp hele dybden. Ikke remse med nett men papirremse altså?
yes papir remse er overlegen det sterkeste, Ikke bruk glassfiberremse, større risiko for at den sprekker.

• Liker
Svalan69 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.