Vi støpte med U-element slik at det ble godt isolert mellom fot og plate (diskutert i andre tråder).
Celloplasten kom litt for lavt så nå er det en forsenkning der som dere kan se på bildet.
Innervæggen/installasjonslaget er ment å stå rett over denne forsenkningen. 95-regel, forsenkningen er ca 50 mm bred.
Når jeg skal legge slik
syllisolasjon for å tette mot dampsperren, er jeg litt bekymret for at det ikke blir tett under, det vil si at minst en av de to "veipukkene" på isolasjonen havner i mellomrommet.
Jeg vil derfor fylle ut mellomrommet med noe og tenkte å unngå betong. Har dere noen forslag?
Dette er jo typ spekulasjoner fra min side, jeg har ingen anelse om det finnes noen produkt som skal brukes.
Men jeg tenker meg at noe med en viss elastisitet, men likevel ganske hardt burde være best.
Og en del av disse produktene har nok ganske lang tørketid i såpass tykke lag.
Og eventuelt kan fugeskum være et alternativ, det blir sikkert minst like bra som å ha hatt celleplasten opp i nivå.
Strøk ut og jevn til i vått tilfelle.
Men det er ganske klissete å holde på med, og ganske vanskelig å unngå å ha det overalt etter en stund.
(Ja det er jo inget problem med det (tror jeg), men tidsbruk og penger ... )
Om man setter ekspandere glisnere enn så kan huset falle ned. har du gjort det må du åpne veggen og legge til flere Mikael.
Satte en i hver stenderom, syllinga ligger kant-i-kant med ytterkant plate, og med 10 cm celleplast ytterst så havnet egentlig bolten altfor nærme betongkanten. Dette i kombo med at det går fort å bore med riktig bor og billige ekspandere fra Biltema (ja de holder like bra som dyre...) gjorde at det ble som det ble. Huset står nå fortsatt til tross for vind på 5-6 m/s i går, det føles trygt.
Om du ikke vil bruke betong, flytspackel, husfix eller lignende på grunn av risikoen for at det sprekker og/eller kuldebroen det utgjør, kan man kanskje vurdere noe av dette:
[lenke]
[lenke]
eller noe i den stilen.
Og eventuelt kan fugeskum være et alternativ, det blir sikkert minst like bra som å hatt celloplasten opp i nivå.
Stryk ut og jevn til i vått tilfelle.
Men det er ganske klissete å holde på med, og ganske vanskelig å unngå å få det overalt etter en stund.
Jeg har allerede hakket bort den sementen som kom der en gang (kuldebro) så er ikke så ivrig på å støpe på nytt som du kan forstå.
Tror ikke på tuber til dette, fugeskum er det jeg har tenkt å bruke, kanskje applisere det og dra/holde en planke oppå samtidig, er jo ikke mye som trengs i høyde. Når det har tørket, går jeg etter med en gammel focksag og sager langs betongen, det burde fungere greit.
Det vanskelige blir å ikke banne når man skal applisere det. Finnes det ikke fugeskum i rennende form som man kan helle i "formen" og som på kommando plutselig stivner og sveller litt?
Det finnes jo spesielle fugeskumpistoler, som jeg dessverre aldri har prøvd å bruke selv.
Men jeg har fått for meg at de er betydelig bedre for å porsjonere ut skum mer nøyaktig enn sprayboksvarianten.
Så det kunne kanskje vært noe. Prøv i så fall på en liten kortere bit å fylle rommet til 1/3 - 1/2 og deretter legge på en regel med litt tyngder på.
Kanskje stryke reglen med olje eller noe annet som reduserer risikoen for at det fester seg best i den.
Jeg bruker Biltemas fogkumpistol, kan ikke forestille meg å gjøre det på noen annen måte. Doseringen blir lettere og ergonomien, men selve produktet er jo fortsatt like klissete og vrang når det først kommer ut...
Når jeg tenker nærmere på saken, er det største problemet hvordan jeg skal feste svillen. Tenkte altså å legge en 95-regel slik at den støtter på sementen på begge sider av hulrommet. Svillisolering, dampsperre og så regel.
Å lime dette fast kan aldri bli bra. Å skru det fast blir vanskelig, for lite betong. Kanskje jeg må forskyve regelen så mye det går mot den ene siden (mot stokken) og bore skrått nedover, innover der så får jeg litt som det kan bite i. Kanskje jeg ikke bruker ekspandere men noen skruer+plugg eller spikerplugg.
Eller har dere noen annen idé som er bedre?
(selvfølgelig burde jeg tenkt på dette allerede da grunnmuren ble konstruert, men da føltes det mer som noe man "må løse senere". Nå har øyeblikket plutselig kommet... )
Den ser slik ut:
bortsett fra at reisverket ble 220 i stedet for 195, kun for å få mulighet til å skru svillen lenger inn i betongen.
Jeg kommer altså til å plassere installasjonssjiktet helt frittstående ca. 6 cm innenfor reisverket. Med dette oppnår jeg en ubrutt kuldebro (isolasjon blir løsull). Plastikken klemmer jeg først mellom svill og svillisolering, så strekker jeg den opp til en lekt i bjelkelagshøyde. Etter det kommer stående regelverk i installasjonssjiktet på plass. Denne varianten gjør det selvsagt vanskelig å klamre plasten i det hele tatt, men er det virkelig behov for det når den henger fint under en lekt i overkant og strekker seg nedover under svillen?
Problemet med svillen som havner midt over "gapet" løser jeg nok ved å gå tilbake til min opprinnelige tegning (versjonen i dette innlegget) ved å flytte den inn tilstrekkelig mye slik at den havner overveiende del på betongens vot.
Jeg har nå fylt igjen dette med fugeskum og skal så ta en gammel bakksag og sage av det oppsvulmede skummet langs med gulvet. Det blir så klart ingen hardt underlag for en bjelke, men likevel et bra kompromiss mellom kuldebroer og stabilitet tror jeg. Fugeskumpistol kan varmt anbefales, Biltemas funker bra. Viktig å kjøpe en boks med rengjøringsmiddel for akkurat sånt som man etter bruk skrur på og sprayer gjennom pistolen så den ikke klumper igjen til neste gang.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.