S Snickeboa skrev:
....Lecakuler bør ikke finnes i grunn med trebjelkelag siden de inneholder kalk som er næring til ekte hussopp....
Gøy at tråden lever! :)
Ikke for at jeg vil betvile din kunnskap men mest av nysgjerrighet: Finnes det noen eksempler på hus som har blitt rammet av hussopp på grunn av leca? Jeg har sett påstanden om at leca i grunn øker risikoen for hussopp men aldri noen konkrete eksempler. Med tanke på hvor mye kalk som normalt finnes i et tradisjonelt skånehus så har jeg vanskelig for å forestille meg at akkurat lecaen skulle kunne øke risikoen noe vesentlig. Steingrunnen er vel generelt fuget med kalkmørtel, så kalken finnes jo allerede der. Dessuten pleide man jo før gjerne strø kalk i husgrunnen for å holde gnagerne borte. Kan man ikke tenke seg at lecaen bidrar til å redusere risikoen for sopp ved at klimaet i grunnen blir tørrere?

Sommartorparn!
Nei du har rett, jeg har ingen konkrete eksempler, men har fått info fra bl.a Ljungby Fuktkontroll som er ekspert på mugg og fukt i hus. Men jeg vet ikke hans kilde, eller om han har "fall" der dette har skjedd. Tenkte meg heller ikke nettopp en skånelänga da jeg gikk glipp av at dette var temaet. Men som du sier så finnes det mange kalk-kilder oftest. Har man tilstrekkelig tykk eller bra isolering så bør det absolutt tørke ut. Ved for lite isolering går ellers varmen fra huset ned og varmer opp bakken som da begynner å slippe vann i dampfase.
Men det finnes mange synspunkter på dette. Såfremt det ikke er bygget på feil sted, eller at man ikke leder bort regnvann / dårlig drenering så burde det bli bra.

• Liker
Taxture
  • Laddar…
Snickeboa, det stemmer at i denne tråden har alle mulige gamle bygninger blitt diskutert. For min egen del har jeg hodet fullt av Skånelänga, så jeg bare tok bare for gitt at det samme gjaldt deg.... :-)

Tiltaket som diskuteres i denne tråden, nemlig å fylle grunnen med noe kapillærbrytende/isolerende, egner seg spesielt godt for Skånelängor og deres spesielle grunner (om man ikke vil støpe selvfølgelig).

Jo, det var nok på Ljungby fuktkontrolls side at jeg så at man frarådet Leca og jeg har lurt siden da..... :-)

Har man problemer med hussopp har man altfor høy fuktighetsnivå. Träulit fungerer bra i grunnmurer selv om det inneholder kalk.

Sist redigert:
  • Liker
guggen og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har i alle fall gjort ferdig renovasjonen og gjorde som jeg hadde tenkt. Det ble bra! Inneklimaet har vært veldig behagelig til tross for veldig tørr luft (rundt 39 % RH hele vinteren) 44% i skrivende stund, ved ca 20-23 grader celsius. Tregulvene som er uten varme har likevel føltes veldig behagelige og ikke kalde i det hele tatt. Leirgulvene med gulvvarme har også oppfylt forventningene.

Vi plugget igjen alle ventilasjonene i grunnmuren og sørget for at grunnmuren ble tett med leirmørtel med høy andel leire. Deretter la vi ca 50-80 cm hasopor i hele grunnen opp til ønsket nivå. Oppå hasoporen ble det lagt leirmørtel direkte og deretter en lumpapp før tregulvene ble montert. For gulvvarmen ble det først støpt en ca 3-5 cm tykk leirplate før varmeslangen ble montert. Oppå denne ble det lagt ytterligere ca 3 cm leirmørtel og deretter en finpuss på 1 cm hvor ca 1% rå men oppvarmet linolje ble blandet inn. Leirgulvene ble deretter behandlet tre ganger veldig flytende med oppvarmet rå linolje (100 grader) og deretter fire lag med eggoljetempera. Så langt ingen skader i gulvene til tross for hardt slitasje fra småbarn og familieliv.

Det var veldig arbeidsintensivt å lage leirgulvene, men jeg har heller ikke noe annet å sammenligne med. Men jeg antar at det er mye enklere å avrette med flytsparkel enn å støpe med leire som må trekkes ut for hånd. Leira tar også ekstremt lang tid å tørke (opptil flere uker) og man må sette på ganske mange vifter og eventuelt varme hvis det er kaldt. Alt i alt føltes arbeidsmengden svært rimelig for hva vi fikk.

• Liker
Bogetorp og 9 andre
  • Laddar…
Gulv på tømmerhus under renovering, med murstein og steiner på bakken. En svart plastboks med mursteinbiter står på gulvet.
Såå, på en laftehytte/stue der gulvet er revet
- Fjern stein og annet skrot.
- Nye gulvbjelker uten direktekontakt med ytterveggen.
- Legg en duk nederst og tette med vindsperre på sidene mot trekk gjennom grunnsteiner fra sidene.
- Fyll med Pelrik/Hasop/Leca helt opp til under gulvet.
- Legg gulvet oppå, fritt fra veggene.
- Tette gulvet mot veggene med lin/gullfiber/steinull mellom gulv og vegg og deretter gulvlist.

Noen som ser noe veldig rart i dette?
//Henrik

Sist redigert:
T
Z Zebula skrev:
[bilde]
Noen som ser noe kjempemerkelig i dette?
//Henrik
Nei, ikke det minste. Jeg selv fylte aldri grunnen, men angrer på at jeg ikke gjorde det. I mitt tilfelle kommer fukten fra luften, ikke bakken, så å fjerne så mye som mulig av den er jo bare bra. Grunnen din ser tørr ut, så kjør på er mitt råd.

Lykke til!

• Liker
Zebula
  • Laddar…
"Tett gulvet mot veggene med Lin/gullfiber/steinull mellom gulv og vegg og deretter gulvlist"
Jeg ville unngå steinull/gullfiber.

• Liker
Zebula
  • Laddar…
Hvorfor?

Tar gjerne til seg fukt, men slipper det ikke like gjerne.
Ifølge meg er det best å legge til før noen Messerschmitt sier noe annet.

Det er vel motsatt? Cellulose og lin tar opp og avgir fuktighet slik at fuktigheten stabiliseres.

S Stefansod68 skrev:
Det er vel motsatt? Cellulose og lin tar opp og avgir fukt så fuktigheten stabiliseres.
Det var det jeg skrev, lin "puster" i motsetning til steinull & gullfiber.

Sett på priser, og Hasop koster en del. For å holde kostnaden nede vurderer jeg å legge markdekket i bunnen, deretter småstein og makadam et stykke, for å fylle den siste biten med Hasop. Stein og grus er billig, Hasop dyrt.

Z Zebula skrev:
Sett på priser, og Hasop koster en del. For å holde kostnaden nede vurderer jeg å legge markduk i bunnen, deretter småstein og makadam et stykke opp, for å fylle den siste biten med Hasop. Stein og grus er billig, Hasop dyrt.
Hasopor isolerer. Stein og grus vet jeg ikke hva det har for isolasjonsverdi....

Z Zebula skrev:
Sett på priser, og Hasop koster en del. For å holde nede kostnaden vurderer jeg å legge markduken i bunnen, deretter småstein og makadam et stykke, for å fylle siste delen med Hasop. Stein og grus billig, Hasop dyrt.
Vi har selv vurdert å gjøre det samme muligens neste år. Tror at å fylle opp med makadam slik at det deretter rommer minst 20-30 cm Hasopor vil fungere utmerket. Men ikke like isolerende som kun hasopor selvfølgelig. Men for et massivt tregulv eller oppvarmet steingulv av noe slag så duger det nok fint, tror ikke det er noen risiko med å gjøre så annet enn dårligere isolasjonsverdi sammenlignet med kun hasopor.

Har forstått at det er best å legge radonduk mot marken helt nederst. Vet ikke om det gjelder på alle steder for alle hus, men kanskje kan være verdt en tanke.

Det jeg også har fått med meg er at det er viktig at grunnmuren rundt rommet som skal fylles opp er tett.

Lykke til og kom gjerne tilbake med resultat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.