Jeg er inne på Perlite som man kan blåse inn, altså ikke behøve å ta opp hele gulvet.

mmmmagnus skrev:
Hvordan har det gått? Jeg skal gjøre nøyaktig samme ting i sommer. Ble det leire på toppen? Vurderte du gulvvarme?
Hvem spør du?
Jeg fylte grunnlaget med Hasopor og la tregulv direkte oppå. Det var ingen problemer. På enkelte steder har det knasret litt når man har gått på gulvet, det er vel biter som har ligget underfra, men de har blitt knust over tid så det høres ikke mer. Er helt fornøyd, gulvet er merkbart isolert sammenlignet med de uisolerte gulvene i huset.

Grunnlaget før legging av Hasopor. La ut en fiberduk også, som ikke er med på bildet.
Byggeplass med uferdig gulv, synlige trebjelker, og grunnlag delvis laget av stein og jord i et rom med murvegg og vindu.

Etter fylling med Hasopor
Grunn med blått isoleringsmateriale (Hasopor) og treplanker plassert oppå, i et uferdig rom med en murvegg og vindu i bakgrunnen.

Unødvendig bilde i sammenhengen, men slik ser det ferdige resultatet ut
Soverom med dobbeltseng, kommode, teppe, og planter ved vinduet. Takbjelker i tre og et lite bord med gul lampe ved hjørnet.

• Liker
Bogetorp og 12 andre
  • Laddar…
For min del har prosjektet ennå ikke blitt gjennomført.

Når det gjelder gulvvarme har jeg bestemt meg for å ikke ha det. Dels fordi det øker energiforbruket, dels fordi det har vist seg å være risiko for fukt og mugg når folk slår av gulvvarmen for tidlig i sesongen. Det virker derfor risikabelt å ha i et sommerhus som ikke er konstant oppvarmet.

Når det gjelder å ha leire på toppen av hasoporen er jeg tvilende siden jeg har fått motstridende råd avhengig av hvem jeg har spurt. Noen mener at det må være luft mellom gulv og fylling, andre foreslår et hygroskopisk materiale som leire eller linull. Vanskelig å vite hvem man skal stole på......

• Liker
VillaArte
  • Laddar…
Gøy at flere prøver dette, fint tompaah!

Jeg har hatt en pause i renoveringen en stund nå, men skal snart begynne igjen. Jeg vil ha leire oppå hasoporen før tregulvene. I noen rom blir det helt leirgulv med gulvvarme. Under tregulvene tenkte jeg ikke å ha varme.

S
hva har dere for hasopor som ikke lukter?

Sommartorparn skrev:
... Vissa mener at det må være luft mellom gulv og fylling, andre foreslår et hygroskopisk materiale som leire eller linull. ...
Tja det er vel omtrent samme råd; noe mer hygroskopisk enn luft får du nok lete etter. Eller?

SBH skrev:
va har ni för hasopor som inte luktar?
Hasopor av det varemerke som selges. Det lukter ingenting.

S
tompaah7503 skrev:
Hasopor av det varemerket som selges. Det lukter ingenting.
den hasopor jeg har brukt i markarbeidssammenheng har lukta

Ja du har skrevet det tidligere i tråden, men det er ingen andre som har merket noen lukt, ikke jeg heller.
Kanskje har du ekstremt følsom nese eller så har du fått en sending Hasopor som katten har pisset i.

Hei! Håper jeg ikke vekker følelser når jeg gir nytt liv til en gammel tråd. Men jeg er så veldig nysgjerrig på hvordan det har gått. Er selv i ferd med å vurdere en nybygging av en enkel tilbygg der jeg tenker meg hasopor som isolasjon i grunnen.

Min tanke går til ventilasjonen. Jeg planlegger en grunnmur av lecablokker som jeg fyller med hasopor. Men hvordan har dere gjort med ventilasjonen i deres gamle grunner? Har dere fortsatt hull i muren for å ventilere hasopor, eller trengs det ikke?

G greenkarma skrev:
Min tanke går till ventilationen. Jeg planlegger en grunnmur av lecablokker som jeg fyller med hasopor. Men hvordan har dere gjort med ventilasjonen i deres gamle grunnmurer? Har dere fortsatt hull i muren for å ventilere hasopor eller trengs det ikke?
Hvorfor skal man ventilere grunnmuren?

T tompaah7503 skrev:
Hvorfor skal man ventilere grunnmuren?
Jeg spurte jo først? :-) Mange gamle husgrunner har ventilasjon, torpar- og krypkjeller for eksempel. Mitt spørsmål var hvordan ventilasjonen håndteres med hasopor.

Ville gjette på stengt om sommeren og åpent om vinteren, ventilasjonen altså.

Sikkert ikke helt sikkert uten en varm murstock dog.

Fyller man igjen grunnen finnes det vel ingen grunn til å ventilere?

Det ville i så fall være om man ønsker å ha et undertrykk for å minimere inntrengende gass fra grunn til bolig. F.eks. på grunn av mugg eller radon. Ellers ventilerer man ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.