Hei

Jeg tenkte å legge inn et furugulv i vårt planlagte nybygg. Liker det ubehandlede utseendet best og liker ikke det lakkerte. Antar imidlertid at et ubehandlet gulv blir veldig sårbart. Noen som har tips om en behandling som gir god beskyttelse, men som fortsatt gir en noenlunde "ubehandlet følelse"? Noen som også har tips om et rimelig merke?

Takk!
 
Jeg har ingen egen erfaring med skurgulv, men de skal bli hardere og mer avvisende med tiden. I begynnelsen må man såpeskure dem ofte, men med tiden avtar behovet. I mer utsatte områder som gang og kjøkken innbiller jeg meg at man bør ha en form for overflatebehandling.

Sist jeg slipte et furugulv behandlet jeg det med hardolje og hardvoks. (Husker ikke fabrikat.) Det blir litt mørkere enn det nyslipte, men jeg synes det er pent. Behandlingen påstås å være like holdbar som lakk, men har fordelen at små skader kan flekkrettes med bra resultat. Det går ikke hvis det er lakkert.

Det finnes lakker som ikke er så blanke også. Både matt lakk og olje på gulvet gjør at det ser ut omtrent som når det var nyslipt. Skurgulv blir mer mot det gråhvite.

Erik
 
Du må lute gulvet for å unngå at det blir gult/mørkt. Deretter kan man olje eller vokse gulvet. Med eller uten pigment. Uten pigment er lettest å vedlikeholde.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.