Hei,

Vi planlegger et kjøp av en mindre contura peisovn for kosens skyld. Vi har funnet det perfekte stedet, men for at det skal fungere bør vi bøye av skorsteinen først 45 grader før mellom taket/gulvet og deretter vinkle den opp mot mønet etter taket på andre etasje via isolert loft til mønet. Skorsteinen ville bli ca. 6 meter. Jeg antar at trekken forverres, men kan man regne ut hvor mye? Kan man kompensere ved å bruke større diameter?

Takknemlig for tips.

å sette 1 vinkel synes jeg er greit, men ikke 2.. jeg tror ikke feieren synes det er så bra heller...
du trenger ikke gå ut med skorsteinen ved mønet, men gjør dette på taket i stedet
det finnes regler for hvor høyt du må gå opp..med pipen..
Eti..

Det går utmerket med to vinkler, så har jeg bygd her.

Å tenke på:
du må ha en inspeksjonsluke rett under den øvre vinkelen for å sikre at det går an å rense.
trekket blir litt dårligere pga vinklene men det kompenserer man med et lengre rør.

Som etiol sier, det kan jo være bedre å gå rett opp og ut om det går, og bruke et betydelig lengre rør utvendig, men det er jo ikke alltid det går. Her havnet f.eks. røret rett opp i et renndal og takstol så eneste alt var å trekke skrått.

er takvinkelen eksakt 45gr? NVIs moduler kan du få med valgri vinkel så røret løper parallelt med taket.

etiol skrev:
att sette 1 vinkel synes jeg er ok, men ikke 2.. jeg tror ikke feieren synes det er så bra heller...
du trenger ikke å gå ut med skorsteinen ved mønet, men gjør dette på taket i stedet
det finnes regler for hvor høyt du må gå opp...med pipen..
Eti..
Når jeg tenker på det litt til.......hvordan i all verden skulle det se ut med bare EN vinkel? Da kommer jo ikke røret ut i lodd......!

Hei Mathias
Hva jeg mener med en vinkel, er å sette 2 stk 45 vinkler i hverandre eller så nær som mulig
da blir det 1 myk vinkel som er 90 grader.. I stedet for å følge taket opp til mønet..
Pipa trenger ikke gå over mønet..
Et røkrør som følger taket krever en sikrere installasjon fordi risikoen er
større for varmespredning og med brann som følge..
Dette er ikke noe jeg vil anbefale at man gjør..
Eti..

Sist redigert:
Takk. Etter hva jeg har kunnet se, virker to vinkler å fungere. Vi kan jo med letthet ha sotluke på den isolerte loftet (vinkel 2). Eventuelt kan skorsteinen gå rett opp, men da havner den ved rennedal / takopplett.....føles mindre bra.

Eti, jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du mener. Det ville vært lettere å se alternativene hvis vi hadde noen bilder av installasjonsstedet. Når det gjelder brannsikkerhet, antar jeg at man tar seg gjennom et etasjeskille over peisen, og da er det naturlig å gå videre med helisolert rør => 5 cm til brennbart. Ikke så komplisert.

Byggis: Jeg gikk både diagonalt og langs med taket nettopp for å unngå raftekasser og overramming på takstoler. Det ble bra til slutt, men likevel ganske komplisert med avveksling av takstoler og svært trangt om plassen på grunn av dårlig takhøyde der vi gikk gjennom etasjeskillet.

Jeg kan også konstatere at feiingen er ganske knotete fordi loddet og viska ikke tar seg ned for den vinklete delen (22 grader) på egen hånd. Det gjør at feiingen av diagonaldelen må gjøres via inspeksjonsluken, noe som er pirkete inntil man har funnet triksene...

Sotarluken bør nok settes ved vikel for å lette soting.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.