Hei, postet denne tråden i går på feil forum tror jeg, tror dette passer bedre. Skal bygge en fritidsbolig og vil ha en hems ovenpå stuen for å utnytte utsikten så godt som mulig da den bare finnes i én retning.

Bygningsreglene er som følger:
-takvinkel maks 27 grader.
-loft kan ikke innredes.

I følge bygningskontoret i kommunen kan jeg komme unna den sistnevnte regelen hvis avstanden mellom takbjelker og gulvbjelkelag for hemsen er under 700 mm ved yttervegg. De tegnet en skisse for meg og forklarte at det var slik.

Tanken er å legge forhøyede rammeverkstoler med en avstand på cc 600 mm på delen som skal ha hems (se bilde nedenfor) og deretter bruke spennviddsregelen i disse ramstolene som gulvbjelkelag for hemsen. Jeg tenkte å støtte opp annenhver rammeverkstol nedenfra med søyler.

2 Spørsmål:

1. Stemmer det virkelig at jeg kan komme rundt regelen om at loft ikke kan innredes på denne måten?
2. Er denne konstruksjonen i så fall holdbar rent bygningsteknisk?

Skjematisk tegning av en bygning med mål for vegghøyde og åpninger, inkludert plassering av et loft med mål for avstand mellom bjelkelag og tak.

Det er jo bygningskontoret som godkjenner byggetillatelsen, så gjør de tolkningen at det er ok så er det så.
Men sørg for å få det skriftlig....

Ok, da skal jeg lage en mer detaljert skisse og sende den til bygningskontoret og se hva de sier. Den som ga meg dette tipset var en bygningsingeniør på bygningskontoret, hvis jeg sender tegningen til ham og han svarer at det er ok via e-post, holder det som skriftlig bevis? Eller kan noen andre på bygningskontoret senere komme og si at han gjorde feil og forby byggingen av soveloft?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.