Jeg har en drøm om en åpnere og luftigere planløsning, men jeg trenger råd. Jeg skulle gjerne lage en åpning mellom over- og underetasjen ved trappen, men jeg har sett at en takstol ville svekkes da. Så vidt jeg forstår, ville en støttebjelke og halve underrammen måtte fjernes. Er dette i det hele tatt mulig? Hva ville kreves konstruksjonsmessig for å stabilisere dette? Tenkte å høre rundt først om dette er omfattende, i så fall får det forbli en drøm...
Plantegning av et toetasjes hus med markert område ved trappen for mulig åpning mellom etasjene for en mer åpen planløsning. Tverrsnitt av et hus viser mulige strukturelle endringer nær trappen mellom etasjene, inkludert et takstol og støttebjelke. Tegning av husets planløsning med trapp, markert område viser mulig åpning for luftigere rom, utfordinger med takstol, vurderes av bruker. Trapp med sort rekkverk og tretrinn i et husinteriør. Dør i bakgrunnen. Viser overgang mellom etasjer og mulig prosjekt for åpen planløsning. Trapp opp til hvitmalt tak med trepanel, sett fra rommet nedenfor. Dør til høyre for trappens topp, speil og dør på første etasje. Trapp i et moderne hjem med trepanel i taket, venstre trapperekkverk, og en dør i bakgrunnen. Diskusjon om å åpne opp planløsningen.

Hei,

Og oj, dette er et vanskelig spørsmål å svare (og våge å svare) på.

Jeg vil anbefale at du kontakter en snekkerbedrift som du har respekt for, eller finn en gjennom kontakter. Be dem komme og se på det. Dette gjør de gratis, hvis du sier at de muligens kan få lov til å utføre hele, eller deler, av jobben deretter (avhengig av hva dere kan gjøre selv).

Synd at jeg ikke kunne svare bedre, men jeg tør ikke. Det er for komplisert, og noen kyndige bør være på stedet for å kunne gå gjennom konstruksjonen.

Mvh

Stefan

Jeg må bestemt fraråde å be en snekkerfirma vurdere holdfastheten etter en slik hulltaking.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.