Hvordan monterer jeg beslagene best her?
Blikkenslager har vært her for en første titt på det og han anbefalte at vi skulle gå opp med beslaget opp til første folden men jeg vil ikke ha det så høyt av estetiske grunner.
Jeg skulle ønske å lage som et spor over øverste karmen og liksom sette inn beslaget der.

Mvh Jonas
 
  • Vindusramme med treforing på en lys yttervegg, hvor plassering av blikk diskuteres for estetikk og funksjonalitet.
  • Hånd som holder på et horisontalt, hvitmalt panel over et vindu; vurderer hvor blekk kan festes.
  • Utsiden av et hus med liggende kledning og et lille, rektangulært vindu uten blekk montert rundt det.
Sist redigert:
Sånn ser et lite referansebygg ut som jeg har kikket litt på. Men der satte de alt på plass i riktig rekkefølge sannsynligvis haha

Mvh Jonas
 
  • Vegg med kledningspanel i hvit, med korrekt monterte lister over en døråpning.
  • Hvit fasade med vindusramme, reflekterer trær.
Det er dessverre sånn man bør gjøre det - Men jeg synes det er skikkelig stygt om jeg får si det sånn.
Satte ny panel på hytta for et par uker siden og valgte da å skaffe underbeslag i stedet for overbeslag, monterte foring, brukte en bit fra panelet som distanse mot foringen og skar et spor med min Fein (Brukte et blad beregnet for metall som er litt tykkere) og monterte beslaget rett mot panelet med fliken inn i sporet med beregnet beslagsskrue.
Sporet ble malt over 2 ganger før vi monterte beslaget.
Har også gjort samme løsning på en annen eiendom etter diskusjon med kunden, da ble det skåret 2mm dype spor med senkesag og skinne som deretter ble malt før beslaget ble montert.

Det er absolutt en risiko for at det kommer inn fukt og ødelegger panelet, men inntil da så lever jeg med en penere montering. ;)

Helt klart feil løsning men så sykt mye penere. Har ingen vettige bilder av det hele men en inn-zoomed så ser det ut sånn:
 
  • Nærbilde av et vindu med hvit karm og panel, der blekket er montert rett på panelet, som beskrevet i tekst.
Jeg har sett håndverkere som bruker sirkelsag/dykksag for å skjære opp et spor i veggen for å få inn overblekket, men det er ikke helt lett å få det pent, få på plass blekket riktig og deretter ha noe å feste blekket i (kanskje det ikke finnes regler for akkurat der).
 
Hmm så det er altså så som blikkenslager foreslår at man kanskje egentlig skal gjøre altså?
Kan jo kanskje bruke et bredere listverk over det øvre så kanskje man får løftet blokken litt i det minste..

Kan vel legge til her nå at bygget er helt nytt, innenfor panelet er det gles, duk og nakne lekter. Ingen isolasjon eller plast er lagt til ennå.

Mvh Jonas
 
Kapp av noen centimeter over vinduet. Skyv opp beslaget under panelet og spik gjennom panel og beslag inn i losholten. Sett på plass karmen under.
 
J Joh_81 skrev:
Kap opp noen centimeter over vinduet. Skyt opp blekket under panelet og spik gjennom panel og blekk inn i glesen. Sett på foringen under.
Sånn har jeg malt opp det i hodet på meg selv. Burde vel gå?

Mvh Jonas
 
MalZon MalZon skrev:
Så her har jeg malt det opp i hodet på meg selv. Bør vel gå?

Mvh Jonas
Absolutt, sørg bare for å vinkle snittet noe og male før blekket monteres, så kanskje jeg ville vurdert å skru snarere enn å spikre så man kan ta ned blekket og slippe å maskere den dagen det er tid for å male om huset. Skrur alltid listverk med terrasseskruer bare for å gjøre jobben min enklere den dagen jeg må male om.... Latskap eller Smarthet - jeg vet ikke, men forskjellen er hårfin...
 
Ellers unngår man overblekk ved liggende panel, jeg brukte en solid streng med monteringslim (Tec7) i overkant og malte inn!

Det er jo ikke altfor ofte at regnet slår inn under takutspringet uansett:p
 
Snailman
MalZon MalZon skrev:
Så her ser et lite referansebygg ut som jeg har kikket litt på. Men der satte de inn alt i riktig rekkefølge, trolig haha

Mvh Jonas
Det øverste bildet tror jeg er mitt, og jeg gjorde det i feil rekkefølge, jeg saget skjevt med en sirkelsag og tok så ut i endene med multimaster, og så malte jeg og til slutt satte på blikket, og listverk rundt vinduet.

Jeg hadde, tror jeg, tre liggende spiler over hverandre over vinduet så blikket havnet mellom disse og panelet.
 
Sist redigert:
P Patrik Lidstedt skrev:
Ellers lar man være å ha overblekk ved liggende panel, jeg brukte en skikkelig streng med monteringslim (Tec7) i overkant og malte inn!

Det er jo ikke altfor ofte at regnet slår inn under takutspringet uansett:p
Det ser ut som TS har tatt bilde av gavlen (Hvis man nå skal tolke det som at takrennene for det meste sitter på langsiden) og da ville jeg definitivt hatt et blekk, slår trolig inn en del der også med litt vind.
 
slacker slacker skrev:
Absolutt, bare sørg for å vinkle snittet noe og mal før blekket monteres, så ville jeg kanskje vurdert å skru heller enn å spikre slik at man kan ta ned blekket og slippe å maskere den dagen det er tid for å male om huset. Skrur alltid foringer med terrasse-skrue bare for å gjøre jobben enklere den dagen jeg må male om.... Latskap eller Smarthet - jeg vet ikke men forskjellen er hårfin...
Ja, du tar tanken ut av hodet mitt. Tenk det samme :)

Mvh Jonas
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Ellers lar man være å ha overblekk ved liggende panel, jeg kjørte en ordentlig streng med monteringslim (Tec7) i overkant og malte inn!

Er jo ikke altfor ofte at regnet slår inn under takutspringet uansett:p
Joda, alt er nytt så skal ikke spare på en sånn her ting.

Mvh Jonas
 
Snailman Snailman skrev:
Det øvre bildet tror jeg er mitt, og jeg gjorde det i feil rekkefølge, jeg saget skjevt med en sirkelsag og tok ut i endene med multimaster, og så malte jeg og til slutt med blekket, og listverk rundt vinduet.

Jeg hadde, tror jeg, tre liggende lekter over hverandre over vinduet, så metallet havnet mellom disse og panelet.
Nei, det er et bilde jeg selv har tatt av en bekjent sitt garasje. Dog var det snekkere som gjorde alt på det så han har ikke så stor oversikt over hvordan de gjorde det.

Mvh Jonas
 
slacker slacker skrev:
Det ser ut som TS fotat gaveln (Om man nu skal tolke det som at takrennene for det meste sitter på langsiden) og da skulle jeg definitivt ha et beslag, slår nok inn en del der også med litt vind.
Helhetsbildet er av gavlen ja. Var det første jeg satte dit. Jeg har 3 stykk på langsidene også.
Er 4 meter opp til takutstikket så joda, beslag skal dit. :)

Mvh Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.