13.329 lest ·
15 svar
13k lest
15 svar
Funderinger angående overblekk
Hvordan monterer jeg beslagene best her?
Blikkenslager har vært her for en første titt på det og han anbefalte at vi skulle gå opp med beslaget opp til første folden men jeg vil ikke ha det så høyt av estetiske grunner.
Jeg skulle ønske å lage som et spor over øverste karmen og liksom sette inn beslaget der.
Mvh Jonas
Blikkenslager har vært her for en første titt på det og han anbefalte at vi skulle gå opp med beslaget opp til første folden men jeg vil ikke ha det så høyt av estetiske grunner.
Jeg skulle ønske å lage som et spor over øverste karmen og liksom sette inn beslaget der.
Mvh Jonas
Sist redigert:
Det er dessverre sånn man bør gjøre det - Men jeg synes det er skikkelig stygt om jeg får si det sånn.
Satte ny panel på hytta for et par uker siden og valgte da å skaffe underbeslag i stedet for overbeslag, monterte foring, brukte en bit fra panelet som distanse mot foringen og skar et spor med min Fein (Brukte et blad beregnet for metall som er litt tykkere) og monterte beslaget rett mot panelet med fliken inn i sporet med beregnet beslagsskrue.
Sporet ble malt over 2 ganger før vi monterte beslaget.
Har også gjort samme løsning på en annen eiendom etter diskusjon med kunden, da ble det skåret 2mm dype spor med senkesag og skinne som deretter ble malt før beslaget ble montert.
Det er absolutt en risiko for at det kommer inn fukt og ødelegger panelet, men inntil da så lever jeg med en penere montering.
Helt klart feil løsning men så sykt mye penere. Har ingen vettige bilder av det hele men en inn-zoomed så ser det ut sånn:
Satte ny panel på hytta for et par uker siden og valgte da å skaffe underbeslag i stedet for overbeslag, monterte foring, brukte en bit fra panelet som distanse mot foringen og skar et spor med min Fein (Brukte et blad beregnet for metall som er litt tykkere) og monterte beslaget rett mot panelet med fliken inn i sporet med beregnet beslagsskrue.
Sporet ble malt over 2 ganger før vi monterte beslaget.
Har også gjort samme løsning på en annen eiendom etter diskusjon med kunden, da ble det skåret 2mm dype spor med senkesag og skinne som deretter ble malt før beslaget ble montert.
Det er absolutt en risiko for at det kommer inn fukt og ødelegger panelet, men inntil da så lever jeg med en penere montering.
Helt klart feil løsning men så sykt mye penere. Har ingen vettige bilder av det hele men en inn-zoomed så ser det ut sånn:
Jeg har sett håndverkere som bruker sirkelsag/dykksag for å skjære opp et spor i veggen for å få inn overblekket, men det er ikke helt lett å få det pent, få på plass blekket riktig og deretter ha noe å feste blekket i (kanskje det ikke finnes regler for akkurat der).
Hmm så det er altså så som blikkenslager foreslår at man kanskje egentlig skal gjøre altså?
Kan jo kanskje bruke et bredere listverk over det øvre så kanskje man får løftet blokken litt i det minste..
Kan vel legge til her nå at bygget er helt nytt, innenfor panelet er det gles, duk og nakne lekter. Ingen isolasjon eller plast er lagt til ennå.
Mvh Jonas
Kan jo kanskje bruke et bredere listverk over det øvre så kanskje man får løftet blokken litt i det minste..
Kan vel legge til her nå at bygget er helt nytt, innenfor panelet er det gles, duk og nakne lekter. Ingen isolasjon eller plast er lagt til ennå.
Mvh Jonas
Absolutt, sørg bare for å vinkle snittet noe og male før blekket monteres, så kanskje jeg ville vurdert å skru snarere enn å spikre så man kan ta ned blekket og slippe å maskere den dagen det er tid for å male om huset. Skrur alltid listverk med terrasseskruer bare for å gjøre jobben min enklere den dagen jeg må male om.... Latskap eller Smarthet - jeg vet ikke, men forskjellen er hårfin...MalZon skrev:
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Ellers unngår man overblekk ved liggende panel, jeg brukte en solid streng med monteringslim (Tec7) i overkant og malte inn!
Det er jo ikke altfor ofte at regnet slår inn under takutspringet uansett
Det er jo ikke altfor ofte at regnet slår inn under takutspringet uansett
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Det øverste bildet tror jeg er mitt, og jeg gjorde det i feil rekkefølge, jeg saget skjevt med en sirkelsag og tok så ut i endene med multimaster, og så malte jeg og til slutt satte på blikket, og listverk rundt vinduet.MalZon skrev:
Jeg hadde, tror jeg, tre liggende spiler over hverandre over vinduet så blikket havnet mellom disse og panelet.
Sist redigert:
Det ser ut som TS har tatt bilde av gavlen (Hvis man nå skal tolke det som at takrennene for det meste sitter på langsiden) og da ville jeg definitivt hatt et blekk, slår trolig inn en del der også med litt vind.P Patrik Lidstedt skrev:
Ja, du tar tanken ut av hodet mitt. Tenk det sammeslacker skrev:
Absolutt, bare sørg for å vinkle snittet noe og mal før blekket monteres, så ville jeg kanskje vurdert å skru heller enn å spikre slik at man kan ta ned blekket og slippe å maskere den dagen det er tid for å male om huset. Skrur alltid foringer med terrasse-skrue bare for å gjøre jobben enklere den dagen jeg må male om.... Latskap eller Smarthet - jeg vet ikke men forskjellen er hårfin...
Mvh Jonas
Nei, det er et bilde jeg selv har tatt av en bekjent sitt garasje. Dog var det snekkere som gjorde alt på det så han har ikke så stor oversikt over hvordan de gjorde det.Snailman skrev:
Det øvre bildet tror jeg er mitt, og jeg gjorde det i feil rekkefølge, jeg saget skjevt med en sirkelsag og tok ut i endene med multimaster, og så malte jeg og til slutt med blekket, og listverk rundt vinduet.
Jeg hadde, tror jeg, tre liggende lekter over hverandre over vinduet, så metallet havnet mellom disse og panelet.
Mvh Jonas
Helhetsbildet er av gavlen ja. Var det første jeg satte dit. Jeg har 3 stykk på langsidene også.slacker skrev:
Er 4 meter opp til takutstikket så joda, beslag skal dit.
Mvh Jonas





