Har fått tilbud på takstoler til en 32 kvm hytte. Saltaksdelen skal ha et loft på nesten hele arealet samt være ca 110 cm høyt i midten.
På pultdelen skal det være åpent opp i mønet i samme vinkel som yttertaket.
Forutsetninger:
Ca 22 graders vinkel
Tungt tak med spont/betongpanner
Snøsone 2
Spennvidde 6.5m på saltak/3m på pult
120 mm stamme
Tilbudet ligger på ca 13,500:-
Da inngår 10 stk 45x225 (cc60), 3m limtrebjelke 115x315 samt 10 stk bjelkesko til saltak.
5 stk 45x220 (cc120) til pulttak
Frakt
Beregning
Nå til spørsmålet. Klarer en vanlig C24 3m på cc120? Det står ingenting om verken limtre eller vanlig C24 på skissene. Har sett på Tre-guiden men det er maks 10 graders helling på det eksempelet.
Evt. gjør snekkeren takstolene selv da lev.tid virker å dra ut og det ikke er en eneste spikerplate å spikre uten bare vinkeljustering ved tassene. Men. Han vil bestille materialet i morgen senest.
Kostnad eget innkjøp av materiale; ca 3500:-
Ja, en 45x220 C24 med 22 graders takvinkel og en spennvidde i horisontalplanet på 3 m og på c/c 1200 mm klarer en jevnt fordelt last på 2,5 kN/kvm (snø 2 + egenvekt 0,5).
Det høres jo kanon ut! Hvor finner du denne infoen?
Forsøkte å finne ut om jeg kan gå ned i høydedimensjon på limtrebjelken gjennom Moelvens limtreapp men forstår ikke helt forskjellen på de ulike parameterne. Noen som har bra peiling?
Det regnet jeg ut selv ved hjelp av kunnskaper i byggemekanikk og fasthetslære i kombinasjon med de tabellene som finnes i Träguiden. Om du vil sammenligne ulike limtredimensjoner (eller konstruksjonsvirke) så er det bare å regne ut deres yttrøreghetsmoment, b*h^3/12, når det gjelder nedbøying, eller bøyemotstand, b*h^2/6, når det gjelder bruddstyrke. I en takkonstruksjon er det det sistnevnte som gjelder. En limtrebjelke på 115x315 har bøyemotstanden 11,5*31,5*31,5/6 = 1902 cm^3. En 165x270 har bøyemotstanden 2005 cm^3, så den er brukbar. Hvis den opprinnelige dimensjonen kommer fra Moelvens app, ville jeg nok kontrollregne den først.
Takk for dine svar Justus! Har hatt fullt opp med å bygge stamme sammen med snekkeren og barnebursdag og what not i helgen.
Tenkte å legge opp et bilde av takkonstruksjonen på søndag og tar gjerne imot innspill på limtrebjelke og stolpe til denne. 115x315 bjelken var konstruktørens forslag, men jeg skulle eventuelt ønske å gå ned i høyde som sagt for å spare høyde på loftet. Hvordan mener du med appen? Er det noen parametere som den ikke tar hensyn til?
Jeg synes det ofte virker som om Moelvens app gir unødvendig store dimensjoner. Men hovedproblemet med alle dimensjoneringsprogram er at om man gir dem feil inndata så blir resultatet ikke pålitelig. Er man ikke sikker på den statiske situasjonen kan det lett bli feil.
Så her er planen for hvordan taket skal se ut. Det jeg lurer på er som sagt dimensjonering på bjelker og stolper. Spennvidden er 6,48m og 2,96m bred. Appen anbefalte en haug med ulike størrelser, se bilde.
En annen ting jeg vurderer er hvor mye man kan lage utsparringer i 220-lektene for å treffe riktig på hammarbåndene. Eller om det finnes en bedre løsning? Mot limtrebjelken tenkte jeg å bruke bjelkesko.
Kom akkurat på at første forslaget fra en konstruktør var 170+170 som takstoler, noe jeg syntes var altfor mye. Kanskje var det derfor han foreslo 115x315-bjelken, for å ha noe å feste 34 cm lekter på. Jeg vet jo ikke gjennom hvilket program han fikk beregningene sine fra. Jeg valgte som sagt å gå videre med dette selv.
/EDIT Kom på en ting, du skrev tidligere når vi diskuterte 220x45 at de klarer snøsone 2 samt egenvekt på 0,5 kN/kvm. Appen sier 0,90 kN for betongpanner/isolasjon/innvendig kledning. Er det appen som feiler?
Nedbøyingen er en aspekt på konstruksjonen som man bare bryr seg om når det gjelder bjelkelag, ikke tak. Det kan forklare hvorfor du har fått så store dimensjoner. 115x315 er en ganske grov overdimensjonering om du skal ha en stolpe i midten. Det holder nok med 42x315. Men skal du ha limtrestolper så er minste dimensjonen 90x90, da kan det være hensiktsmessig med en bjelke som er 90 mm bred. 90x225 dekker behovet med god margin (egentlig holder 90x180 men skal du ha takbjelker som er 220 høye letter det med en høyere mønebjelke..
Jeg synes ikke du skal hugge inn i takbjelkene, det er alltid en unødvendig svekkelse. Det er bedre å lage kiler.
Takker for svarene! Jeg går for 90x225 med et par 90x90 søyler. Det er bare en 3m bjelke, så det koster sikkert ikke mye mer å øke litt i størrelse. 220-bjelkene lar jeg trolig være å kappe ut på den høye delen av taket. På den nedre delen skjærer jeg en vinkel på og legger med innside mot innside hammerbånd.
Innså plutselig at jeg hadde gjort en tankefeil. Synes det føltes litt spinkelt med 90x90 søyler, så jeg kikket på limtreappen igjen. Med mine mål skulle jeg ha to søyler på 90x180 for å klare 17kn! Er det bare å bite i det sure eplet og bytte til grovere, eller kan jeg løse det på en annen måte? Jeg kan jo ikke smelle på noe på innsiden da søylen flukter med stenderne innover.
Innså nettopp to ting:
1. Jeg kan få på en 45x95 på innsiden av den ene søylen slik at den bærer hele veien opp til undersiden av bjelken.
2. Det virker som at appen ikke gir samme resultat på inntastede verdier nå som for 20 dager siden. Anbefaler ikke lenger 90x225 men 90x270! Samt at jeg kanskje har misforstått lastberegningen for søylene. Se vedlagt bilde.
Høyden du søker antar jeg er på søylene. Totalhøyden er 3,6 m men vi delte dem ved hammerbåndet og felte dem inn som de vanlige stående stenderne.
Muligheten til å belaste en søyle av limtre begrenses av det som kalles for "kneklengde", jo høyere ustaget søyle desto mindre tillatt last. En limtresøyle med målet 90x90 tåler cirka 20 kN i sentrisk last ved en kneklengde på 4 meter. Det burde altså ikke være noe problem. Kneklengden må vurderes i både x- og y-led. X-led er i ytterveggens retning og der har du en stagning ved 2,4 meters høyde, mens du ikke har noen stagning i y-led, der kneklengden da blir 3,6 meter. Med ledning av de opplysninger jeg har trenger du ikke gjøre noe som helst. Stol ikke på dimensjoneringsapper. Som alle dataprogrammer regner de med den input de får og deres underliggende algoritme er ukjent.
Hopsan! Glemte visst å sende mitt svar! Igjen, takk for din input! Ok, så det er ikke 16.8 kN x 2 som skal beregnes?
Forstår ikke helt hva du mener med knekkelengden i Y-retning men jeg stoler på deg!
Det er jo 16,8 kN per søyle ifølge hva du har funnet frem til, så det er rolig. Med x- og y-retning menes de to retninger som en søyle med et rektangulært tverrsnitt har, der x-retningen er den smalere og y-retningen den bredere. For en søyle med kvadratisk tverrsnitt er x og y like store. Dog er limtre litt stivere i leddenes lengderetning.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.