Vi vurderer å installere en klebersteinsovn som skal settes opp i andre etasje i et sokkelhus. Det er et modulbygd hus (Moelven) fra 1975 med bærende lettbetongvegger i sokkeletasjen.
Vi har valgt en klebersteinsovn på ca 600 kg, som jo er for tung uten fundament.
Tanken er da å sage opp parkett, gulvbelegg etc. for å komme ned til den bærende betongveggen og deretter støpe et armert fundament fra betongveggen og opp til gulvplanet.
Ovnen er 58 cm bred og veggen 22 cm, noe som innebærer at dersom vi sentrerer ovnen over veggen, havner 18 cm av ovnen på hver side av veggen.
- ovnen veier ca 600 kg og gulvflaten den tar er 0,27 kvm (0,580 m x 0,462 m)
- hvordan støper man et fundament på beste måte for å få så høy bæreevne som mulig?
form, armering, materiale etc.?
- blir det noen konsekvenser for gulvet i øvre etasje når man sager opp et hull som dette? Bæreevne, svikt etc.?
- hvis det tilfeldigvis går en bjelke akkurat hvor hullet ligger, hvordan håndterer man det? Kan den støpes inn eller skal den kles inn med passende materiale?

Takk for hjelp.

Tyresö
Oi, oi, oi. Et slikt spørsmål bør du ikke stille på et byggforum. Jeg jobber i betongbransjen, og jeg vil råde deg til å ta hjem en konstruktør som kan gjøre bæreevneberegninger på betongveggen. Å armere og støpe fundamentet er en enkel sak - men holder virkelig veggen som skal ta alle punktlaster?

Takk for svar.
Hvor finner man en slik konstruktør?
Og hvordan finner man ut hva veggen tåler?

Tyresö
Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med de spørsmålene fordi jeg ikke vet - jeg vet bare hvordan man lager vanlige betongkonstruksjoner, og når det er spesial, da følger jeg en tegning fra en konstruktør på et byggfirma som har leid inn meg.

Jeg kan bare si meg enig med Tyresö. Nå er jeg riktignok el-teknolog og ikke bygg, men jeg ser en del spørsmål rundt sidekrefter osv., så definitivt en konstruktør på dette. De større byggfirmaene har, og de burde kunne få treff eller tips om du prøver med bygningsingeniører i for eksempel Gule Sider.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.