Hei
Skal jeg ha byggplast i veggen på badet innenfor osb-platen, eller kan jeg droppe det siden det blir en fuktsperre på gipsplaten?

Har gulvvarme frest i sponplaten i soverommet og har kjøpt Pergo klikkgulv. Selgeren mener at jeg må ha byggplast under klikkgulvet, kan det stemme når det er i andre etasje?

Takknemlig for råd!

Du kan droppe plasten i baderomsveggene akkurat som du sier. Det gjør ingenting om du legger plast, spesielt ikke om tettesjiktet er duk.

Jeg forstår ikke hva plast under gulvet skulle ha for funksjon i en bjelkelag mellom etasjene.

De mener at det kan komme kondens opp i klikkgulvet da det er rør som ligger innfrest i gulvsponplaten, og da gjelder ikke garantien på gulvet.

Mmm, men hvorfor skulle det være mer kondens nedenfra enn ovenfra? Gulvvarmeslangen i seg selv avgir ingen kondens.

Edit: jeg har dog ikke doktorert i dette emnet, det kanskje finnes en bra forklaring...

Sist redigert:
At man skal ha plast under gulvet har å gjøre med at det blir forskjellige temperaturer på over- og undersiden av gulvet. Hvis man ikke har plast, blir det ulik RF på de to sidene, derav plasten. Men jeg har selv kjørt 8 år uten plast og ikke hatt noen problemer. Så plast eller ikke er en smakssak.

Da kjører jeg uten plast tusen takk for hjelpen!

Er det forskjellige temperaturer så er det garantert forskjellig RF også, uansett plast eller ei.

injonil skrev:
Er det forskjellige temperaturer så er det garantert forskjellig RF også, uavhengig av plast eller ei.
Ja det blir det. Forvekslet RF med fuktighetskvote.:blushing:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.