Hei ekspertpanel!
Jo, jeg vet at spørsmålet om fuktsperre under tregulv har vært oppe her flere ganger før, men jeg har ikke sett noe når det blåser helt fritt under huset.
Det er nå på tide å skru fast de tykke gulvplankene som har ligget til tørk en stund, ca 200x34 som skal legges direkte på bjelker 45x220 cc60 (remser av lumppapp mellom). Således 220 mm steinull og fibercementplater som blindbunn. Spørsmålet er altså om jeg skal ha noen fukt-/dampsperre direkte under gulvet. Selv liker jeg tanken på at eventuell fukt skal kunne bevege seg fritt i begge retninger (og det er jo enklere å legge uten sperre). Som dere ser på bildet er det fri blåst under huset, så ingen fukt vil bli "stengt inne" under.
Hva tror dere?
Takk på forhånd!
Jo, jeg vet at spørsmålet om fuktsperre under tregulv har vært oppe her flere ganger før, men jeg har ikke sett noe når det blåser helt fritt under huset.
Det er nå på tide å skru fast de tykke gulvplankene som har ligget til tørk en stund, ca 200x34 som skal legges direkte på bjelker 45x220 cc60 (remser av lumppapp mellom). Således 220 mm steinull og fibercementplater som blindbunn. Spørsmålet er altså om jeg skal ha noen fukt-/dampsperre direkte under gulvet. Selv liker jeg tanken på at eventuell fukt skal kunne bevege seg fritt i begge retninger (og det er jo enklere å legge uten sperre). Som dere ser på bildet er det fri blåst under huset, så ingen fukt vil bli "stengt inne" under.
Hva tror dere?
Takk på forhånd!
Takk for svar!
Ja, trefiber buffer jo fuktighet, mens steinull er helt gjennomtrengelig. Tenkte først å teipe, men går nok over med fugemasse i stedet fra utsiden om jeg opplever trekk, for det mest kritiske stedet er der platene ligger an mot planken som holder dem oppe, og det blir en himla masse å teipe fra innsiden om jeg skal gjøre det rundt om i hvert rom.
Ja, trefiber buffer jo fuktighet, mens steinull er helt gjennomtrengelig. Tenkte først å teipe, men går nok over med fugemasse i stedet fra utsiden om jeg opplever trekk, for det mest kritiske stedet er der platene ligger an mot planken som holder dem oppe, og det blir en himla masse å teipe fra innsiden om jeg skal gjøre det rundt om i hvert rom.
Klikk her for å svare
