Følgende konstruksjon. Betongdekke som består av 600mm U-formede betongelementer, der det er isolasjon i hvert element, over lagt med trelekter, 22mm sporet gulvspon med vannbåren gulvvarme, 12 mm kryssfiner, parkettlim og 16mm massiv fiskebensparkett. Dette er boligetasje i huset og under er det innredet kjeller som nylig er drenert.

Leser i GBR regelverk at man må ha en fuktsperre ved massive tregulv over gulvvarme? Trengs det virkelig og skal jeg legge sperren mellom lektene og gulvsponet? Det innebærer jo at jeg ikke kan lime gulvsponet mot lektene...

Takk for deres innspill.

P
G goosen skrev:
Følgende konstruksjon. Betongdekke består av 600mm U-formede betongelement, der det ligger isolasjon i hvert element, over avrettet med trelekter, 22mm sporet gulvspon med vannbåren gulvvarme, 12 mm plyfa, parkettlim og 16mm massiv fiskebensparkett. Dette er boligetasje i huset, og under finnes innredet kjeller som nylig er drenert.

Leser i GBR regelverk at man må ha en fuktspærre ved massivt tregulv over gulvvarme? Trengs det virkelig og skal jeg legge sperren mellom lektene og gulvsponet? Det innebærer jo at jeg ikke kan lime gulvsponet mot lektene ...

Takk for deres innspill.
Sperren skal ligge på gulvvarmen før din 12mm plywood i ditt tilfelle. Aldri under..

• Liker
goosen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Sperren skal ligge på gulvvarmen før din 12mm kryssfiner i ditt tilfelle. Aldri under..
Ok, bra da vet jeg det. Hva tror du om det er nødvendig med en sperre eller ikke?

P
G goosen skrev:
Ok, bra då vet jag det. Hva tror du om det er nødvendig med en sperre eller ikke?
Ja ellers er risikoen overhengende med svulmet kryssfiner og dermed risiko for at limet til parketten slipper og du får en stor skade...
Egnet en 0.2mm aldersbestandig folie mellom gulvvarmen og kryssfinérplaten.

• Liker
HEM2121
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja ellers er risikoen overhengende med svulmet kryssfiner og dermed risiko for at limet til parketten løsner og du får en stor skade…
Helst en 0,2mm aldersbestandig folie mellom gulvvarmen og kryssfinerplaten.
Okei, takk for tilbakemelding

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Hei. Vi er i nøyaktig samme situasjon. Det vi har hørt fra erfarne parkett-gulvleggere er at om man har gulvvarme, så må man ha en fuktsperre under plywooden for at garantien skal dekkes. Dog kan man legge det selv om man vil på egen risiko. Tilsynelatende er problemet at parketten har høyere tetthet og da slipper limet fra parketten. Det skal altså ikke være plywooden som er problemet, men møtet mellom lim og parkettstaver. Dette gjelder også for klikkparkett og alle andre typer av gulv.

Vi hadde spikret parkett som lå uten fuktsperre i over 50 år (1950-talls hus) uten problemer. Men nå med gulvvarme har vi ikke løst hvordan vi skal legge et gulv. Å bygge inn en fuktsperre er jo helt galt, siden resten av huset er bygget uten fuktsperrer og bremser, og det er jo knusktørt. Om man tenker at gulvvarmen genererer fukt, hvilket jeg ikke helt forstår hvordan det skal gå til, så vil jo den fukten vandre oppover og feste seg i plasten under plywooden. Og der vil man jo knapt ha noe fuktighet, eller?

Kan legge til at vårt hus er fra 1950 og under råsponten er det veldig tørt og fint, ingen plast eller bremser noe sted.. Loftet har ca 20 cm sagspon over råsponten.

Krypkjeller
Leggbetongplate ca 300 mm
Regler med sagspon ca 200 mm
Råspont ca 25 mm
17 mm planker med mellomrom for gulvvarmerør
Rør og plater
Tynnpanel skrudd fast.

• Liker
goosen
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Hei. Vi er i nøyaktig samme situasjon. Det vi har hørt fra erfarne parkettgulvleggere er at hvis man har gulvvarme, må man ha en fuktsperre under plywooden for at garantien skal dekkes. Dog kan man legge det selv hvis man vil på egen risiko. Tilsynelatende er problemet at parketten har høyere densitet og da slipper limet fra parketten. Det skal altså ikke være plywooden som er problemet, men møtet mellom lim og parkettstaven. Dette gjelder også for klikkparkett og alle andre typer gulv.

Vi hadde spikret parkett som lå uten fuktsperre i over 50 år (1950-tallshus) uten problem. Men nå med gulvvarme har vi ikke løst hvordan vi skal legge et gulv. Å bygge inn en fuktsperre er jo helt feil, siden resten av huset er bygget uten fuktsperrer og bremser, og det er jo knusktørt. Hvis man tenker at gulvvarmen genererer fukt, som jeg ikke helt forstår hvordan det skal gå til, så vil jo den fukten vandre oppover og stoppe i plasten under plywooden. Og der vil man knapt ha noe fukt, eller?

Kan tillegges at huset vårt er fra 1950 og under rupanelet er det veldig tørt og fint, ingen plast eller bremser noe sted.. Loftet er ca 20 cm kutterspon over rupanel.

Krypkjeller
Liten betongplate ca 300mm
Lekter med kutterspon ca 200mm
Rupanel ca 25mm
17mm planker med mellomrom for gulvvarmerør
Rør og plater
Tetteskrudd tynn plywood.
Forstår heller ikke hvor fukten skal komme fra, antar at når gulvvarmen skrus av og på så kan det vel generere fukt. Hva tenker dere å skru på for plywood i gulvsponen? Enkelte hevder at man må ha bjørkplywood og at vanlig konstruksjonsply ikke har tilstrekkelig god strekkfasthet i ytterste laget. Bjørkply er jo dyrere enn fiskebensparketten...

H
G goosen skrev:
Følgende konstruksjon. Betongdekke som består av 600mm U-formede betongelementer, der det ligger isolasjon i hvert element, ovenpå lagt med trelekter, 22mm sporet gulvspon med vannbåren gulvvarme, 12 mm plyfa, parkettlim og 16mm massiv fiskebensparkett. Dette er boendeetasjen i huset og under finnes innredet kjeller som nylig er drenert.

Leser i GBR regelverk at man må ha en fuktsperre ved massivt tregulv over gulvvarme? Er det virkelig nødvendig og skal jeg legge sperren mellom lektene og gulvsponet? Det innebærer jo at jeg ikke kan lime gulvsponet mot lektene...

Takk for deres innspill.
Plastet foam over rørene og de sporede gulvsponene. Det blir kondens fra rørene derfor må overflaten beskyttes. Så hadde jeg ikke valgt en parkett som skal limes. Vanlig parkett legges direkte på den plastede foamen. 12 mm Plyfa tar jo bort en del av varmen. 12+16mm nesten 3 cm som varmen skal opp fra.

Sist redigert:
Hvordan kan det bli kondens? Hvis man har en kontinuerlig temperatur på rundt 25-27, så er jo den omkringliggende metallplaten samt kryssfineret over også typisk 27. Kondens krever vel temperaturskiller eller?

Vi festet vanlig 4 mm kryssfiner. Har også hørt at man skal bruke bjørk. Men det var dyrt nok med vanlig kryssfiner :)

H HEM2121 skrev:
Plastet foam over rør og de sporede gulvplatene. Det blir kondens fra rørene, derfor må overflaten beskyttes. Så hadde jeg ikke valgt parketten som skal limes. Vanlig parkett legges direkte på den plastede foamen. 12 mm Plyfa tar jo vekk en del av varmen. 12+16mm nesten 3 cm som varmen skal opp ifra.
vi skippet gulvplater, føltes for fuktsensitivt når vi ikke har fuktsperrer. Og vanlig 17mm not og fjærplank var mye billigere…

Så klart kan man legge flytende klikkparkett, men om man ønsker mulighet til å jobbe mer med mønster osv. så er jo massiv overlegen.

• Gulv med 17mm plank og bjelkelag, klart for legging av parkett. Ingen fuktbarriere, fremhever kostnadseffektivitet og mulighet for mønstre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.