Heisann,

Jeg skal etterisolere begge gavlene på loftet i mitt 1½-planshus byggeår 1963 og lurer på om jeg trenger dampsperre i tak og resterende vegger eller om det holder med kun gavlsiden?

Ytterveggen utenfra og inn består av ny platefasade, trefasade, glassull og trefiberplate. Ventilasjonen mellom plate og trefasade er god. Ventilasjon i huset er naturlig avtrekk med avtrekksvifte i våtrom og kjøkken.

Min plan er å fjerne trefiberplaten, lekte 45 mm fra veggen for isolasjon mellom vegg og lekter og deretter ekstra isolasjon mellom lektene. Deretter fuktsperre og så gips.
De resterende veggene trenger ikke isoleres, men spørsmålet er om jeg skal fjerne trefiberen og fuktsperre samt gipse også disse?

Ser frem til deres tanker om dette emnet.

Mvh.
Jonas

Mjae.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan din vegg ser ut. Hva er "trevegg" og "platevegg" for noe? Luftspalter? Tykkelser?

Du kan vel sette plasten mellom stendere og eksisterende vegg. Sånn "pleier" man å gjøre det.

De veggene du ikke tilleggsisolerer, trenger du ikke å plastre. Enkelt sagt så setter man et damptett lag i slike vegger hvor varmegjennomgangsmotstanden er stor i forhold til dampgjennomgangsmotstanden. En ineffektiv ("gammel") vegg er så dårlig når det kommer til isolering at dens naturlige dampgjennomgangsmotstand er tilstrekkelig uten plast.

Locke skrev:
Mjae.

Jeg er ikke helt klar over hvordan veggen din ser ut. Hva er "trefasade" og "platefasade" for noe? Luftspalter? Tykkelser?

Du kan vel sette plasten mellom stenderne og den eksisterende veggen. Sånn "pleier" man å gjøre.

De veggene du ikke etterisolerer trenger du ikke plastre. Enkelt sagt så setter man en damptett barriere i slike vegger hvor varmegjennomgangsmotstanden er stor i forhold til dens dampgjennomgangsmotstand. En ineffektiv ("gammel") vegg er så dårlig rent isolasjonsmessig at dens naturlige dampgjennomgangsmotstand er tilstrekkelig uten plast.
Hei Locke,

Med fasade mente jeg panel.
Gavlen var opprinnelig kledd i trepanel, så kledde de forrige eierne denne med en vedlikeholdsfri platepanel.
Jeg har ingen peiling på mål, men ut fra luftstrømmen å dømme er det vel ventilert mellom disse.

Takk for rådet ang. de veggene jeg ikke skal etterisolere, gjør jobben min litt enklere! :)

/Jonas

Dette med å kle inn hus i metall på den kalde siden er en virkelig risikabel konstruksjon. Nå kan det ha blitt gjort etter alle kunstens regler på ditt hus, og da fungerer det selvfølgelig, men hvis du har mulighet, prøv å finne ut litt mer i detalj hvordan det ser ut i de ytterste lagene. Hvordan har treverket det som sitter rett innenfor metallet?

Uansett, selv om du i dette tilfellet ikke isolerer særlig mye, endrer du veggens egenskaper når du legger på isolering. Kort sagt kjøler du ned veggens ytre deler. Hvis du nå setter opp plast, beskytter denne mot fukt som kommer innenfra, men det er fortsatt litt advarsel med det der.

Metallfasade er lurvete fordi man har et helt tett lag ytterst som også endrer temperatur dramatisk. En dag med klart vær om våren eller høsten kan metallet ha en temperaturforskjell på kanskje 60-70 grader i løpet av døgnet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.