Hei!

Jeg har fjernet gulvsluket i støpejern og funnet ut at platen min består av følgende:
15 cm betong
5 cm steinullplate
Plast
Sand

Mitt spørsmål gjelder plasten, som jeg antar er der som en fuktsperre. Jeg antar at de på syttitallet tenkte at den er bra å ha der for å hindre fuktighet nedenfra i å lete seg oppover i platen. Og det gjør den trolig, sanden under føltes betydelig fuktigere enn isolasjonen ovenfor, men vil den ikke samtidig bidra til at kondens dannes på innsiden av plasten?
Jeg har ingen planer om å fjerne plasten eller endre noe i konstruksjonen, men er mer interessert i hva formålet med plasten er og om den bidrar til noe eller om den er helt unødvendig?

Det kan være for å hindre radon i å trenge opp gjennom platen. Fuktighet er ikke årsaken uansett.

Tusen takk!
Det høres jo sannsynlig ut, men hadde man den kunnskapen på begynnelsen av syttitallet?

Jeg tror den ligger der for å fungere som kapillærbrytende lag. På 70-tallet ble det bygget underisolerte plater. Enten med lecakuler, som man da trodde var kapillærbrytende men som viste seg ikke å være det. At kapillærkraften skulle brytes hadde man så klart kontroll på. Hva er ellers bra på det, jo plast så klart. Så det er en fullt logisk konstruksjon for å bygge en plate på mark med underisolert plate hvor gulvbelegget ligger direkte på betongplaten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.