Heisann,
holder på å bygge en fritidsbolig basert på en laftestue fra 18-hundre og ett eller annet og lurer på fuktsperre. Et hus som dette vil jo for det meste stå og variere med yttertemperaturen og det "føles" litt skummelt å "pakke inn hele innerommet i plast". Eldre snekkere jeg har hatt der er veldig skeptiske til disse "moderne greiene". Naturligvis skal det være til- og fra-luft, sikter på 125mm med inn ved gulv nærmest vedovnen og ut høyt i andre enden. Holder dette eller vil hele interiøret mugne bort?

Mvh
Göran
 
  • Eldre tømmerhytte under bygging med en overbygd veranda. Uteområde med trebenk og bord. Skog og trær i bakgrunnen.
Du skal absolutt ikke plastre inn den kåken.
 
Hei!

Akkurat - er det noe som kommer til å ta knekken på denne kåk så er det å plastre inn den.
Uten plast kommer den til å holde hundre år til. Ta et dykk om tømmerhus før beslutning.
Glenn
 
OK, dere er med på at jeg mener fuktsperresjiktet rett innenfor innerveggplaten, deretter isolasjon, vindsperre og lafteverket? Jeg mener, teorien om fuktsperre høres jo fornuftig ut, dvs. å ikke la utfelt fukt i oppvarmet inneluft gå ut i isolasjon og yttervegg uten å bli ventilert ut. Min bekymring baserte seg på at bygningen ikke er permanent oppvarmet med aktiv ventilasjon, er det det som er grunnlaget for deres tvil?
 
Teorien om diffusjonssperre forutsetter akkurat som du sier at huset er permanent oppvarmet, at ventilasjonen er styrt samt at diffusjonssperren er helt tett. Personlig hadde jeg også tatt det litt roligere med isolasjonen og ikke gått over 100 mm.

/Kent
 
Takk Kent, blir nok å droppe plasten. Rakk å få plast i taket, men det burde nok være OK uansett, isolasjonen er jo luftig ventilert mot råsponten. Har lagt 265mm isolasjon i taket, innerveggene regles med 50x100 men tømmerveggens flate er jo ikke helt plan så regner med 120-isolasjon for det meste, noen biter 145.

Mvh
Göran
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.