Men da får man ha 13 mm lengre skruer enn man hadde tenkt fra begynnelsen.
Og hvordan går det med spikingen?

Hytta skal være oppvarmet "nå og da".
Vi har ikke helt bestemt oss for hvordan den skal brukes ennå.
Kanskje fuktspærren er unødvendig da?
Hytta er bygget i 1906 og det ytterste isoleringslaget er pakket sagflis.

BRUK INGEN FUKTSPERRE

Delvis har du et luftspalte inne i veggen hvor det kan skje rare ting... :) og delvis har du en gammel sponisolert vegg og på toppen skal du bare varme opp av og til...
La lufta i rommet sirkulere i luftspalten gjennom en 2cm spalte i toppen og bunnen...
Og hvis du er ute etter lyddempning skal ca. 25% av veggen i rommet bestå av hull og isolasjonen skal være "stapelfiber"

OK, bra. Da slipper jeg fuktsperre. Ingenting i taket heller? Overfor innertaket finnes uisolert loft.

Hvordan vet jeg at jeg har "stapelfiber" foran meg?

Når jeg hører ordet fuktsperre så tenker jeg direkte på bad. Dere kaster vel ikke vann i soverommet?! Dampsperre synes jeg høres bedre ut. Men men jeg kanskje tar feil?! :D

/Lars

damp- eller diffusjonssperre er bedre benevnelser, men siden fuktsperre ble brukt i tråden fortsatte jeg med samme benevnelse... ;)

OK, men det sier ingenting om hvor mange dB jeg får ut av den sikkert høyere kostnaden som den medfører.
Og...er ikke damp en delmengde av begrepet fukt?
Altså burde man vel alltid kunne bruke ordet fuktspärr men bare ångspärr iblant?

Det er som ”kongolasse” skriver at man bruker begrepet fuktsperre når man snakker om det laget man legger under fliser og klinker på bad. Plastfolien i en vegg eller et tak kaller vi damp-/diffusjonssperre. Bruker vi en benevnelse for ulike ting så blir det lettere misforståelser... som i denne tråden... siden du ikke var helt tydelig med forutsetningene så fikk du en masse råd og tips som var feilaktige da de som skrev svar forutsatte en tradisjonell regelvegg. Men det er moro å diskutere, så lenge det blir riktig til slutt så... Jeg kan ikke regne på akustikk... og jeg vet ikke om du vil dempe lyd så naboene ikke hører eller om du skal bygge et innspillingsstudio der du ikke vil ha noen etterklang... men om du opplyser oss så skal vi forsøke å svare - etter beste evne!!! ;)

Jo, men jeg har nok allerede skrevet at jeg vil stenge ute lyden som kommer utenfra.
Biler, f.eks.

SORRY!
Min uoppmerksomhet!!!
Da du har et uisolert loft bør du nok ikke gjøre større eller merkelige tiltak enn nødvendig/normalt da du har et stort lydlekkasje gjennom loftet ovenfor...
Jeg ville ... reglert, isolert, satt opp OSB og deretter gipset. Det går utmerket å feste gjennom gipsen og inn i OSB-en.
Og gipsen er lettere å sparkle/behandle/reparere enn andre plater.

OK, men faktum er at jeg har frigjort plassen under loftet, dvs bjelkelaget der jeg skal isolere (tidligere tynt lag sagflis). Så jeg har mulighet til å tette lydstrømmen også ovenfra. Tanken var å ha gips (+ evt. et gipslag til) og nedenfor kraftige bord for syns skyld (gammel stil).

Beklager min nysgjerrighet, men hva skal du ha i rommet?

Er det soverom eller bor dere ved arlanda.

/Lars

På spørsmål 2 svarer vi "ja" og på spørsmål 3 også "ja".
Biler og fly.

jeg bor 15 meter fra jernbanen, det var litt slitsomt i starten men nå føles det fint ::)at man har litt bevegelse omkring seg, kommer nok til å føles rart snart, når jeg setter inn nye vinduer!
men det er klart at, er din nærmeste nabo Flygledartornet2
Arlandagatan 1
E4E4 18 MOTORVEI
Da skjønner man jo, men jeg som bor så jæ....himla nærme jernbanen synes nok ikke at innendørslyden er så slitsom, det er mer utfordrende om sommeren når man er ute hele tiden 8-), den lyden er jo Ikke så lett å beskytte seg mot, men som sagt.....man venner seg.
Å vennligst, ta gipset innerst mot rommet, du kan vel ikke la noen skruer bestemme, med mindre du skal ha rommet som oppslagstavle ;)

Det er en mil fra feltet men det rekker iblant.
;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.