Skal innrede hytta og sette opp gipsvegger/-tak og deretter panel/MDF innenfor for å få festeflate for diverse attiraljer.

I en eller annen fase skal jo fuktsperren med. Men skal den sitte mellom panel og gips eller utenfor gipsen?

Hei!

Ikke bruk MDF plate, det blir en dyr historie. Kjøp Sponplate eller OSB plater.

Deretter skal dampsperren sitte ved isoleringen, på den varme siden.

gips, sponplate, dampsperre, isolering.

/Lars

Jeg dro til med MDF, bare.
Det blir nå't billigere til slutt.
Takk for rekkefølgen, men jeg vil jo ha sponplaten innenfor gipsen, dvs fra rommet sett:

sponplate, gips, fuktsperre, isolasjon

Det går vel?

Hei.

Men hva skal du da ha gipset til for? Gipset er jo for at man skal få en fin overflate å tapetsere eller male på, og at det er et dødt materiale som ikke beveger seg. Skal du tapetsere på sponplate så vil det nok ikke bli bra da sponplaten kommer til å bevege seg.

/Lars

Støydemping

Isolasjon!

isolasjon - sponplate/MDF/Plyfa/OSB - dampsperre - gips...

Eller bytt plass på sponplate og gips hvis du vil da - men det ser jeg absolutt ingen mening med.. Eller ja, muligens som isolasjon da, men isolerer gjør gipsen like bra/dårlig om den sitter innerst...

Plasten kan du legge også mellom isolasjon og sponplate, men jeg synes det er lettere å smelle den mot platen..

Men jeg mener lyddemping av lyd som kommer utenfra. Da sies det at man skal ha så mye gips som mulig på alle sider.

Altså: mitt oppdrag er å få en overflate i rommet som man kan feste bilder etc. enkelt på (dvs ikke gips, av erfaring) + å ha materiale som holder lyden som kommer utenfra borte.

Egentlig ser hele pakken ut slik:

ytterpanel + vindsperre + isolasjon 10 cm + gips + 3 cm luftspalte + frittstående stenderverk med isolasjon 10 cm + fuktsperre + gips + OSB eller no'

Hva sier dere nå da?
8-)

Jeg tror ikke det blir noen større forskjell om du har en plate gips eller ikke.
Isolasjonen er jo en stor lyddemper. Så legg på mer isolasjon istedenfor.

/Lars

Men ifølge den byggetekniske litteraturen lydisolerer en plate gips ekstra og/eller en luftspalte bedre enn all rimelig mengde isolasjon i verden.

Se der, ja. Midt i blinken nesten, jo.
::)

Ja, men bare nesten! :-)

zingo skrev:
Men jeg mener støydemping av lyd som kommer utenfra.
Det sies at man skal ha så mye gips som mulig på alle sider.

Altså: mitt oppdrag er å få en overflate i rommet som man kan feste bilder etc. enkelt på (dvs. ikke gips, av erfaring) + å ha materiale som holder lyden som kommer utenfra borte.

Egentlig ser hele pakken ut sånn her:

ytterpanel + vindsperre + isolering 10 cm + fuktsperre + gips + 3 cm luftspalte + fristående reisverk med isolering 10 cm + gips + OSB eller noe.

Hva sier dere nå da?
8-)
Jeg sier at du skal ha fuktsperren ifølge ovenstående... og la luften i rommet kunne sirkulere i luftspalten... det er jo ikke i første rekke varmeisolasjonen du er ute etter... eller?
Tenkte også på det du skrev i ditt første innlegg - "Skal innrede hytta" - er det en hytte som er oppvarmet året rundt - ellers skal du ta bort fuktsperren helt!

Er ikke 10cm isolasjon litt lite og så dampsperre på det, eller er det det samme?!

Så forstår jeg ikke hvorfor Zingo skal ha gips og deretter OSB-plater... Det blir jo ikke pent (synes jeg). Snu på det og sett gipsen sist. Du får jo uansett en god vegg å skru i og POKKER så mye penere?!

/Lars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.