2.721 lest ·
27 svar
3k lest
27 svar
Fuktskade i bjelkelag - hvordan håndtere?
Ja, det kan jeg tenke meg. Men her dreier det seg om et rom på litt over 3m2 og fukt som finnes igjen akkurat i overflaten/på toppen av mindre enn 1m gulvbjelker.BirgitS skrev:
200 kWh koster jo likevel bare noen hundrelapper, ikke så mye å bekymre seg for i sammenhengen synes jeg. Jeg er mest interessert i å få det tilstrekkelig tørt så snart som mulig.
Så teksten din om måler nå, og hadde faktisk tenkt å spørre om hvor pålitelig en billig en kan antas å være. Det er jo ingen rakettforskning (gjetter at den måler elektrisk resistans mellom de to nålene bare), men hvis det er grunn til å mistenke målefeil kan det jo være verdt å skaffe en bedre. Hva for merke/modell er en "skikkelig" da ifølge deg?mexitegel skrev:
Fuktinnholdet skal ned til 15%.
Ved en fuktskade pleier forsikringsselskapene å ordne med skikkelige sorpsjonsavfuktere og tørke ut. Det tar ofte minst 2-3 uker. Hva har dere hatt for kontakt med forsikringsselskapet deres?
En liten varmevifte utretter ikke mye, særlig ikke nå når vi er inne i en fuktig årstid med høy luftfuktighet.
Edit: Sørg for å måle med en skikkelig måler, de kan leies hvis du ikke vil kjøpe.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.183 innlegg
200 kWh er ingenting å bekymre seg for, men jeg tok det med for å vise at det ikke var snakk om en enkel vanlig vifte. Skal tørkingen gå fort, skal det være en kraftig varmevifte, og man skal sørge for at varmen fra den bare kommer fram til området som skal tørkes opp, ikke varme/tørke hele rommet, f.eks. ved å plastre inn det fuktskadede området.H Hylman skrev:Ja det kan jeg tenke meg. Men her dreier det seg om et rom på drøyt 3m2 og fukt som finnes igjen akkurat i overflaten/overkanten på mindre enn 1m gulvbjelker.
200 kWh koster jo fortsatt bare noen hundrelapper, ikke så mye å bekymre seg for i sammenhengen synes jeg. Jeg er mest interessert i å få det tilstrekkelig tørt så snart som mulig.
Bra poeng, vi trenger helt klart varme!BirgitS skrev:
200 kWh er ikke noe å bekymre seg for men jeg tok det med for å vise at det ikke var snakk om en enkel vanlig vifte. Skal tørkingen gå raskt skal det være en kraftig varmevifte og man må passe på at varmen fra den bare kommer frem til det området som skal tørkes opp, ikke varme/tørke hele rommet, f.eks. ved å plastre inn det fuktskadede området.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.183 innlegg
200 kWh på noen uker er riktignok mindre enn hva en liten kupévifte drar.BirgitS skrev:
Hvilken metode som brukes avhenger av omstendighetene. I bjelkelag har jeg vært med om at man kjører med undertrykks tørking med kanaltilkoblede sorpsjonsavfuktere.
Så er det så klart viktig at alt skadet materiale med margin fjernes.
De aller billigste bør man nok unngå, men Clas Ohlson har en av merket Bosch for under fem hundre som virker gi pålitelige måleverdier og er utstyrt med en motstand så man kan kontrollere at måleren viser korrekt verdi.H Hylman skrev:Så ditt tillegg om måler nå, og hadde faktisk tenkt å spørre om hvor pålitelig en billig kan tenkes å være. Det er jo ingen rakettforskning (gjetter at den måler elektrisk motstand mellom de to nålene bare), men om det er grunner til å mistenke målefeil kan det jo være verdt å skaffe en bedre.
Hva for merke/modell er en "ekte" da ifølge deg?
Jo så er det kanskje. Det ligger fuktsperre over takgipsen der vannlekkasjen har vært, nær yttervegg, men den ser ut til å slutte en halv meter inn mot husets midte. Samtidig er jo luftsirkulasjonen minimal i bjelkelagsrommene, så jeg vil ikke regne med at det skal ettertørke på den måten.H Herr_Per skrev:
Ta og ring en profesjonell fuktsaneringsfirma, f.eks. OCAB (ikke Anticimex). Det ligger i forsikringsselskapets interesse også at det blir riktig utført. Sjekk med dem at de virkelig tok høyde for fuktsanering i kontanterstatningen.H Hylman skrev:Ok, takk!
Forsikringsselskapet har latt gjøre en skadevurdering, og de skal lage en kalkyle for erstatning for totalrenovering. Så vi regner med å få penger, men vi vet fortsatt ikke totalt beløp. Antar at der inngår utgifter for sånt her. Men siden vi kommer til å velge kontanterstatning istedenfor at deres firma håndterer renovering, gjetter jeg at det rett og slett vil inngå i kontanterstatningen.
Det store problemet nå er at firmaet vi har leid inn nå ikke har noen prosjektleder som svarer på e-post eller telefon. I stedet dukker det opp litt ulike håndverkere uten helhetsbilde litt nå og da, og da må man holde seg hjemme og forklare sånt her for dem. F.eks. overbevise dem om at muggent gulv må rives opp, og deretter at det må tørke ut. Derfor føler jeg at jeg selv trenger å ha kontroll på sånne detaljer, som man kan synes at profesjonelle byggere selv burde ha.![]()
Du spurte om fuktmåler, f.eks. Elma DT-128 er bra og prisgunstig.
Og blir det byggearbeid som trenger å utføres, ta inn kompetente håndverkere og ikke de forsikringsselskapet sender. Var godtroende og lot det av Folksam anvist selskapet bytte fuktskadet gulv ved ekspansjonskaret. Kan ikke si at jeg er helt tilfreds med resultatet men ifølge firmaet er det fagmessig utført.mexitegel skrev:
Ja det der ser kanskje mer ut som "quick-n-dirty" enn "fagmessig"B Bitterhetsakademin skrev:Og blir det byggearbeid som må utføres, ta inn kompetente håndverkere og ikke de forsikringsselskapet sender. Var godtroende og lot det av Folksam anvist selskap bytte fuktskadet gulv ved ekspansjonskaret. Kan ikke si at jeg er helt tilfreds med resultatet, men ifølge firmaet er det gjort fagmessig.
Firmaet som gjorde jobben skryter over tretti års erfaring og sin store kompetanse. Ringte arbeidslederen som spydig svarte: det er ingen dansegulv og vi gjør ikke mer. De fikk i alle fall ingen gode tilbakemeldinger fra meg.H Hylman skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
1800-tallshus med etasjeskiller på cc 1800
Bygningsfysikk -
Fylla igen hål i bjälklag - massa/fog/spackel/flytspackel?
Fyllnadsmassor -
Tryckt virke golvbjälklag - vad göra?
Fritidshus -
Byta ut grundisolering och fyllnad i bjälklaget i 1800-talstorp
Fyllnadsmassor -
Mistenkt fuktskade i bjelkelag - hva gjøre?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi