Hei,
Vi har for to uker siden avrettet hele betongplaten på vårt nybygg. Selve platen er ca. 4 måneder og fuktighetskontrollert flere ganger. Problemet er at det har blitt superfuktig inne i huset. Det renner vann på vinduer, håndtak osv., og det føles veldig fuktig i luften. Har det med avrettingen å gjøre, hvor lenge vil denne tilstanden vare? Bør jeg være bekymret for fremtidige fuktproblemer eller er det bare naturlig? Sette inn en luftfukter?

Vær så snill, hjelp meg med informasjon og råd!!

Finnes det noen ventilasjon i kåken da? Ellers er det ikke så rart at det blir fuktig, det er jo en del vann som fordamper. Hvilken flytsparkel har du brukt?

Hei,
Nei, vi har ingen ventilasjon i gang ennå, men det kommer senere. Huset er dessuten tett med alle vinduer og dører på plass. Hva tror du om luftfukter?

Er forresten usikker på hvilken flytsparkel som har blitt brukt.

timkalender skrev:
Hei,
Nei vi har ingen ventilasjon i gang ennå, men det kommer senere. Huset er dessuten tett med alle vinduer og dører på plass. Hva tror du om luftfuktere?
Javisst, det fungerer absolutt om du ikke vil åpne noen vinduer av og til. Og det er vel klart at det blir fuktig hvis huset er helt tett og uten ventilasjon.. :)

Hvis et hurtigtørkende flytsparkel har blitt brukt, bør man passe seg for å fremskynde uttørkingen gjennom høy temperatur eller å senke luftfuktigheten for mye, ellers risikerer man kantreising.

Takk for dine svar. Jeg er en bekymret førstegangssbygger som riktignok har veldig dyktige håndverkere på plass, men iblant vil jeg ikke overøse dem med dumme spørsmål. Snekkeren var uansett litt skeptiske til luftavfukteren på grunn av at prosessen blir litt for rask. Noen ser ut til å ikke flytsparkle i det hele tatt... Jeg får vel lufte ut huset og håpe at fuktigheten forsvinner snart. Vet du noe om "normal" periode for dette?

Da jeg bygde huset mitt, brukte jeg avfukter i minst 3 av de siste byggemånedene, og jeg merket ikke noe problem med for rask uttørking av noe.

Det er jo veldig mye fukt som skal ut fra et nybygg, fra maling, tapetlim, sparkel, ikke ferdigtørket byggematerialer, regn, mm.

Bror, sparklet du med raskt flytsparkel da? For betongen kan man tørke ut i prinsippet hvor raskt som helst, men ikke raskt flytsparkel.

Ja, ca 90 m2, hvorav 20 m2 på gips resten på betong.

Totalt brukte jeg 425 kg flytavretting TXF og 75 kg hurtigavretting EF til gulvene.

Da tok du definitivt en risiko, i alle fall med EF:en. Det sparklet er av en type som bør belegges med tett materiale innen noen dager, for å forhindre for rask uttørking. Å sette avfukter er det motsatte av hva man bør gjøre med et slikt sparkel.

jon_h, du har sikkert rett. Tiden mellom sparkling og overflatebelegg var jo kort, med fliser, som jo ikke er et spesielt tett materiale, men dog et overflatebelegg. For meg oppsto det dog ingen problemer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.