Vi bor i et enetasjes hus, uten kjeller, fra -68, bygget på betongplate. Vi hadde nylig en takstmann på besøk som syntes det luktet avvikende ved gulvlistene og lurte derfor på om vi var interesserte i å gjøre en fuktmåling av grunnmuren.

Er det noen som har erfaring med hus bygget på lignende materiale? Hva kan vi forvente oss?
Vi har tidligere gjort en "lightversion" av fuktmåling i vegger, loft osv uten noen forhøyede verdier.
Fuktmålingen i grunnmuren blir mer omfattende og vi vil i så fall være litt forberedt på hva målingen kan tenkes å vise basert på materialet der under.

• Diagram og tekst som beskriver konstruksjonen av en betongplate for et enplanshus bygget på mark uten kjeller, inkludert drenerings- og isolasjonsdetaljer.
Ingen som kan hjelpe oss med spørsmålet?

johlin8 johlin8 skrev:
Ingen som kan hjälpa oss i frågan?
Det er vel litt av en risikokonstruksjon med isolasjonen på innsiden, men man gjorde så da.

Opplever dere noe selv i huset?

Man kan også måle i luften om det finnes noen spor av pågående mikrobiell aktivitet. En såkalt MVOC-måling.

Ulltand Ulltand skrev:
Det er vel litt av en risikokonstruksjon med isolasjonen på innsiden men man gjorde så da.

Opplever dere noe selv i huset?

Man kan også måle i luften om det finnes noen spor av pågående mikrobiell aktivitet. En såkalt MVOC-måling.
Ja, jeg har forstått det. Vi merker ikke noe selv, men ifølge takstmannen så lukter det avvikende når man tar bort og lukter bak gulvlisten, ned mot grunnen.

johlin8 johlin8 skrev:
Ja jeg har forstått det. Vi merker ikke noe selv men ifølge bygningsinspektøren så lukter det avvikende hvis man fjerner og lukter bak gulvlisten, ned mot grunnmuren.
Har dere mekanisk ventilasjon i huset?
Er det huset eller helsen deres dere er mest bekymret for?

Ulltand Ulltand skrev:
Har dere mekanisk ventilasjon i huset?
Er det huset eller helsen deres dere er mest bekymret for?
Vi har noen mekaniske på badet blant annet, ellers vanlig avtrekksluft. Vi skal flytte innen et par år så huset er nok det vi er mest bekymret for.

johlin8 johlin8 skrev:
Vi har noen mekaniske i badet blant annet, ellers vanlig avtrekk. Vi skal flytte om et par år så huset er nok det vi er mest bekymret for.
Om huset er godt ventilert får man ikke så høy luftfuktighet inne og da reduseres risikoen for fuktutfelling i bygningskonstruksjoner. Så det det er vel bra så langt.

Ulltand Ulltand skrev:
Om huset er velventilert får man ikke så høy luftfuktighet inne og da minsker risikoen for fuktutfelling i byggningskonstruksjoner. Så det det er vel bra så langt.
Det lover jo godt. Du vet ingenting om selve mineralullsisolasjonen og hvordan det pleier å være med fukt i hus bygget på denne måten?

Fukt kan jo komme både utenfra og innenfra. Hvis det er bygget som på tegning, burde det ikke være noen fuktbelastning utenfra.

det trenger heller ikke være et problem med fukt innenfra, men det går ikke å utelukke helt uten undersøkelse.

En fuktmåling gir et øyeblikksbilde, men den trenger ikke være representativ over tid. Hvis det var mitt hus, hadde jeg nok tatt en hullsag og laget et hull nær yttervegg. Da kan man jo lukte tryggere ta ut litt isolering kjenne om det finnes frukt og så videre.

• Liker
johlin8
  • Laddar…
johlin8 johlin8 skrev:
Vi bor i et enetasjers hus, uten kjeller, fra -68, bygget på betongplate. Vi hadde nylig en takstmann på besøk som syntes det luktet avvikende ved gulvlistene og lurte dermed på om vi var interesserte i å gjøre en fuktmåling av grunnen.

Er det noen som har erfaring med hus bygget på lignende materialer? Hva kan vi forvente oss?
Vi har tidligere gjort en "lightversjon" av fuktmåling i vegger, loft osv uten noen forhøyede verdier.
Fuktmålingen i grunnen blir mer omfattende og vi vil i så fall være litt forberedt på hva målingen kan tenkes å vise basert på materialet der under.
Vi har også oppforet gulv på uisolert betongplate med mineralull, men 10 år eldre.

Det mest kritiske bør jo være om tre kommer i kontakt med betong. Dårlig lukt kan komme fra impregnert lekter/svill.

Jeg vil anbefale å lage et par inspeksjonshull i stedet for å betale mye penger for en måling. Da ser du jo dessuten hvor godt utført det er.

Jeg har inspisert flere steder som forbindelse med renovering. Alt er tørt og ingen dårlig lukt til tross for grønn svill, så da kan man sove godt.

• Liker
johlin8 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.