Hei!

Lignende spørsmål har blitt stilt tidligere, men jeg ber om litt hjelp likevel.

Jeg planlegger å isolere garasjen min, nå er det slik at konstruksjonen ikke er den beste, trykket syll på betongplate kun med byggplast imellom. Vindtettlaget før panelet er i form av gipsplater. Se bilde. Disse platene er tydelig fuktskadet (opprufset papp nederst). Jeg har målt fuktigheten i syllen på litt forskjellige steder med en hobby måler, og det varierer mellom 15-25%. Regelen/lektet som holder panelet er ikke like fuktig, kanskje tørker den betydelig lettere selv om den er på samme høyde som syllen.

Så jeg har litt funderinger. Hvor kommer fukten fra? Hvor lang tid tar det for en syll å tørke i en uisolert garasje.

Diagram av garasjekonstruksjon viser gipsskive, panel, byggplast, og ulike fuktighetsnivåer i forskjellige konstruksjonsdeler.

Spørsmål 1. Tidligere eier mente at snødekte biler var årsaken, og det ser ut som om fukten på gipsen kommer innenfra, men burde da ikke syllen vært tørr nå, det har ikke stått noen snødekt bil i garasjen på lenge. Derav neste spørsmål, kan det være slik at det er "gammel" fukt som fortsatt ligger igjen i syllen som ikke har rukket å tørke ut? Kunne det vært slik at syllen "suger fukt" utenfra? Betongplaten hever seg kanskje bare en desimeter fra marksteinen, der det selvsagt samler seg snø av og til om vinteren selv om man måker, lett at man måker snø under panelet.

Hvordan ville dere gjort for å sikre dette mot fukt til et rimelig nivå?

Takk på forhånd!

mvh
Jocke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.