Vi holder på å pusse opp en gammel hytte. Den er på ca 20 kvm og består nå av en "stue" og et bad. I stuen har jeg etterisolert, satt opp dampsperre og gipset.
På badet har vi avrettet, men ytterveggene har foreløpig åpen isolasjon. Jeg tok nettopp bort en glassfiberskive og så at det var veldig fuktig på vindsperra, det samme på de to andre ytterveggene.
Er dette normalt fordi vi ikke har satt opp dampsperre på den delen ennå?
Vi har heller ikke fått på plass noen ventilasjon, og jeg kan tenke meg at avrettingen har avgitt en del fukt.
Vi har nok omkring 18 grader inne, ute er det 7 grader og 98% luftfuktighet.
På badet har vi avrettet, men ytterveggene har foreløpig åpen isolasjon. Jeg tok nettopp bort en glassfiberskive og så at det var veldig fuktig på vindsperra, det samme på de to andre ytterveggene.
Er dette normalt fordi vi ikke har satt opp dampsperre på den delen ennå?
Vi har heller ikke fått på plass noen ventilasjon, og jeg kan tenke meg at avrettingen har avgitt en del fukt.
Vi har nok omkring 18 grader inne, ute er det 7 grader og 98% luftfuktighet.
Beste svar
Helt
D duell skrev:Vi holder på med å gjøre om en gammel hytte. Den er på ca 20 kvm og består nå av en "stue" og et baderom. I stuen har jeg tilleggsisolert, satt dampsperre og gipset.
I baderommet har vi avrettet gulvet, men ytterveggene er fortsatt åpen isolasjon. Jeg tok nettopp bort en glassfiberskive og så at det var veldig fuktig på vindsperren, det samme på de to andre ytterveggene.
Er dette normalt på grunn av at vi ikke har noen damp/fuktsperre på den delen ennå?
Vi har heller ikke fått opp noen ventilasjon og jeg kan tenke meg at avrettingsmassen har avgitt en del fukt.
Vi har nok omkring 18 grader inne, ute er det 7 grader og 98% luftfuktighet.
Helt naturlig. Fuktig varm luft kondenserer på kalde overflater. Derfor har man diffusjonssperre (fuktsperre) på den varme siden. Hvis det er en sommerhytte som blir kaldere innendørs enn utendørs har man ingen fuktsperre. Hvis isolasjonen har en volymvekt på ca 700kg per m3 tv-eksperten treflis kreves ingen fuktsperre. Dette har fungert i gamle hus før plasten kom. Teorien er at flisen tar opp fukten og avgir den på sommeren.D duell skrev:Vi holder på med å gjøre om en gammel hytte. Den er på ca 20 kvm og består nå av en "stue" og et baderom. I stuen har jeg tilleggsisolert, satt dampsperre og gipset.
I baderommet har vi avrettet gulvet, men ytterveggene er fortsatt åpen isolasjon. Jeg tok nettopp bort en glassfiberskive og så at det var veldig fuktig på vindsperren, det samme på de to andre ytterveggene.
Er dette normalt på grunn av at vi ikke har noen damp/fuktsperre på den delen ennå?
Vi har heller ikke fått opp noen ventilasjon og jeg kan tenke meg at avrettingsmassen har avgitt en del fukt.
Vi har nok omkring 18 grader inne, ute er det 7 grader og 98% luftfuktighet.
Klikk her for å svare
