Vi har befart vårt hus før et salg, og det viste seg at på en av ytterveggene var fuktinnholdet i svillen 18%, altså litt over grenseverdien. I øvrige deler var fukten ok. Av lukten i huset merker man ikke i det hele tatt at det skulle være noe rart. Huset er bygd på plate på mark og er bygd 91.

Ifølge et "syllföretag" i området vil det koste rundt 15-20 tusen å bytte svillen i den aktuelle veggen. Nå lurer jeg litt på hvordan man best går videre med dette. Lar man det være og reduserer kjøpesummen med tilsvarende beløp (noe megleren syntes) eller gjør man best i å utbedre det før et salg er gjort?

Spontant ville det vært greit å få dette fikset for å slippe å ha problemet der og skremme bort eventuelle spekulanter. Eller er dette en mindre sak enn hva jeg synes?

Er svillen som sådan skadet av fuktigheten? Er kilden til den litt høyere fuktigheten funnet?

Nei, ennå er det ikke undersøkt om noe er skadet eller hva som i sin tur er årsaken.

Det som er noe merkelig er også at vi ikke har bodd særlig lenge i huset, vi flyttet inn for knapt to år siden. En besiktigelse ble også gjort når vi flyttet inn og da fantes det ingen anmerkninger. Kan dette gå som en skjult feil?

Ikke hast!

Og husk at det er råtemåned! Den fuktigste måneden på hele året! Kommer den fuktige luften mot svillen, blir den fuktig også!
Vent en måned til. Eller selg om høsten. Da blir svillen tørrere også.
Jeg forutsetter ingen lekkasje fra rørene! Og at det ikke finnes jord masser inntil huset!

P.s. Skjult feil som hva? Svill med litt forhøyede verdier???
En lekkasje, at den er råtten, konstruksjonsfeil... kan være skjult feil. Men dette?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.