Hei,
Helt ny her og vet ikke helt om jeg har postet i riktig kategori
Vi har funnet et hus som vi har forelsket oss i, et hus fra -78 med omfattende renoveringsbehov. Vi har fått overdragelsesinspeksjonen, og der finner man litt av hvert.
Kjelleretasjen trenger kjærlighet, innvendig og antagelig ny drenering. Kan noen med erfaring eller kunnskap dele hva dere tenker angående denne siden nedenfor? Vi vil tro, eller innbille oss kanskje, at det kanskje bare er isolasjonen som er fuktig og at betongveggen fortsatt har det relativt bra, siden verdiene ikke er veldig høye, eller? Her trenger jeg råd fra dere!
Jeg forstår jo at det er umulig å si hvordan det faktisk er i dette huset..
Vår spontane tanke er å rive ut alt i kjelleretasjen - slik som gips, isolasjon, treverk, plastmatter i våtrommene og gulvet ned til betongplaten i hele etasjen... sørge for at betongplaten er ren fra eventuelle sponrester blant annet.
Pusse veggene i peisestue, vaskerom & bad. I peisestue og vaskerom maler vi så med pussfarge og på badet flislegger vi. Også gulvet i vaskerommet vil være betongrent, antar at det finnes passende maling for betonggulv som puster? Det er en innvegg som skal bygges mellom vaskerom og bad - kan man bruke stålstendere og våtromsgips?!
Platonmatte og gulv eller eventuelt heldekkende matte som puster i peisestuen. Soverommene er over bakken - trenger man å tenke på noe spesielt der også, med innerveggene? Det er tre soverom vegg i vegg, så det kan kanskje være fint om man isolerer på en eller annen måte.
Gulvene vil mest sannsynlig få matte som puster og ventilerte sokler, akkurat som i peisestuen.
Hjelp meg! Kom med tanker, råd og tips!
Tusen takk på forhånd!
Helt ny her og vet ikke helt om jeg har postet i riktig kategori
Vi har funnet et hus som vi har forelsket oss i, et hus fra -78 med omfattende renoveringsbehov. Vi har fått overdragelsesinspeksjonen, og der finner man litt av hvert.
Kjelleretasjen trenger kjærlighet, innvendig og antagelig ny drenering. Kan noen med erfaring eller kunnskap dele hva dere tenker angående denne siden nedenfor? Vi vil tro, eller innbille oss kanskje, at det kanskje bare er isolasjonen som er fuktig og at betongveggen fortsatt har det relativt bra, siden verdiene ikke er veldig høye, eller? Her trenger jeg råd fra dere!
Vår spontane tanke er å rive ut alt i kjelleretasjen - slik som gips, isolasjon, treverk, plastmatter i våtrommene og gulvet ned til betongplaten i hele etasjen... sørge for at betongplaten er ren fra eventuelle sponrester blant annet.
Pusse veggene i peisestue, vaskerom & bad. I peisestue og vaskerom maler vi så med pussfarge og på badet flislegger vi. Også gulvet i vaskerommet vil være betongrent, antar at det finnes passende maling for betonggulv som puster? Det er en innvegg som skal bygges mellom vaskerom og bad - kan man bruke stålstendere og våtromsgips?!
Platonmatte og gulv eller eventuelt heldekkende matte som puster i peisestuen. Soverommene er over bakken - trenger man å tenke på noe spesielt der også, med innerveggene? Det er tre soverom vegg i vegg, så det kan kanskje være fint om man isolerer på en eller annen måte.
Gulvene vil mest sannsynlig få matte som puster og ventilerte sokler, akkurat som i peisestuen.
Hjelp meg! Kom med tanker, råd og tips!
Tusen takk på forhånd!
Synes det høres ut som dere allerede har forstått hva som gjelder, og løsningene deres virker kloke. Naken betong/puss og uorganiske materialer med maling eller annet overflatebelegg som kan puste.
Tror ikke det finnes noen holdbar gulvmaling som puster. Men hvis dere ikke har en ekstremt våt plate, blir vel fliser bra i vaskerommet. Det puster i fugene.
Når det gjelder våtrom i kjelleren, finnes det litt forskjellige skoler. Noen sier fuktsperre i det minste i dusjsonen, andre ikke. Men det er jo en detalj i sammenhengen, og før det blir aktuelt har dere rukket å sette dere inn i det eller får hjelp av en fagperson.
Hvis dere ikke har veldig våt jord og avrenning og vann fra takrenner blir ledet bort på en god måte, er det ikke engang sikkert at dere faktisk må drenere. Med løsningene dere foreslår kan jo veggen ta hånd om en del fukt, og helt tørt vil dere aldri få da plata med største sannsynlighet står i kontakt med jorden.
Jeg ville murt innerveggen i leca og pusset den.
Tror ikke det finnes noen holdbar gulvmaling som puster. Men hvis dere ikke har en ekstremt våt plate, blir vel fliser bra i vaskerommet. Det puster i fugene.
Når det gjelder våtrom i kjelleren, finnes det litt forskjellige skoler. Noen sier fuktsperre i det minste i dusjsonen, andre ikke. Men det er jo en detalj i sammenhengen, og før det blir aktuelt har dere rukket å sette dere inn i det eller får hjelp av en fagperson.
Hvis dere ikke har veldig våt jord og avrenning og vann fra takrenner blir ledet bort på en god måte, er det ikke engang sikkert at dere faktisk må drenere. Med løsningene dere foreslår kan jo veggen ta hånd om en del fukt, og helt tørt vil dere aldri få da plata med største sannsynlighet står i kontakt med jorden.
Vil dere gjøre det klokt fra begynnelsen så starter man utvendig med dreneringen. Det finnes løsninger med ventilerte gulv, isolerende hygroskopiske materialer eller en puss med tilsvarende egenskaper.
Uansett så vandrer fuktigheten, og om man ikke har sørget for å utbedre grunnproblemet, så anser jeg at de alternativene som finnes tilgjengelige, er kunstig åndedrett selv om disse løsningene gjør jobben sin.
Begynn med drenering. Deretter kontrollerer dere hva som vil være nødvendig innvendig. Det finnes ingen gitte modeller. Drenere man, så kan man isolere utvendig og det er den metoden som har vist seg å fungere best. Platen under kan bli bedre av dette inngrepet, men sannsynligvis vil det fortsatt være fukt om man ikke bryter den opp og isolerer den også. Dog et betydelig mer krevende inngrep. Avhengig av hvor mye fukt som blir igjen kan man gjøre litt forskjellig for å komme rundt dette problemet.
Velger dere å ikke å utbedre, så ville jeg bare pusset veggen innvendig med hygroskopisk kalkpuss og fliser på gulvet. Å isolere innvendig i en kjeller er å be om problemer om man ikke velger en løsning med luftspalte og viftesystem.
Uansett så vandrer fuktigheten, og om man ikke har sørget for å utbedre grunnproblemet, så anser jeg at de alternativene som finnes tilgjengelige, er kunstig åndedrett selv om disse løsningene gjør jobben sin.
Begynn med drenering. Deretter kontrollerer dere hva som vil være nødvendig innvendig. Det finnes ingen gitte modeller. Drenere man, så kan man isolere utvendig og det er den metoden som har vist seg å fungere best. Platen under kan bli bedre av dette inngrepet, men sannsynligvis vil det fortsatt være fukt om man ikke bryter den opp og isolerer den også. Dog et betydelig mer krevende inngrep. Avhengig av hvor mye fukt som blir igjen kan man gjøre litt forskjellig for å komme rundt dette problemet.
Velger dere å ikke å utbedre, så ville jeg bare pusset veggen innvendig med hygroskopisk kalkpuss og fliser på gulvet. Å isolere innvendig i en kjeller er å be om problemer om man ikke velger en løsning med luftspalte og viftesystem.
Sist redigert:
Takk snille! Vi skal undersøke dette med drenering videre om huset blir vårt helt klart. Uansett så skal underetasjen tømmes... ingenting er gjort siden 70-tallet.Silver78 skrev:
Vil dere gjøre det klokt fra starten av, så begynner man utenfra med dreneringen. Det finnes løsninger med ventilerte gulv, isolerende hygroskopiske materialer eller en puss med tilsvarende egenskaper.
Uansett så vandrer fukten og har man ikke sørget for å rette opp grunnproblemet, så anser jeg at de alternativene som finnes tilgjengelige, er kunstig åndedrett selv om disse løsningene gjør jobben sin.
Begynn med drenering. Deretter kontrollerer dere hva som vil trengs innvendig. Det finnes ingen gitte modeller. Drenerer man kan man isolere utvendig, og det er den metoden som vist seg å fungere best. Platen under kan bli bedre av dette inngrepet, men sannsynligvis vil det fortsatt være fukt hvis man ikke bryter den opp og isolerer den også. Dog et betydelig vanskeligere inngrep. Avhengig av hvor mye fukt som gjenstår, kan man gjøre litt forskjellige ting for å komme rundt dette problemet.
Tusen takk! Føles godt med bekreftelse at vi har grepet kjeller-verdenen, den var ny for oss bare for noen uker sidenH Henrik.S skrev:Synes det høres ut som dere allerede har forstått hva som gjelder, og deres løsninger virker kloke. Naken betong/puss og uorganiske materialer med maling eller andre overflater som kan puste.
Tror ikke det finnes noen holdbar gulvmaling som puster. Men hvis dere ikke har en ekstremt våt plate, vil vel fliser være bra i vaskerommet. Det puster i fugene.
Når det gjelder våtrom i kjeller, finnes det litt forskjellige skoler. Noen sier tetting i hvert fall i dusjsonen, andre ikke. Men det er jo en detalj i sammenhengen, og før det blir aktuelt har dere rukket å lese dere opp eller få hjelp av en fagmann.
Hvis dere ikke har veldig våt jord og avrenning og vann fra takrennen blir ledet bort på en god måte, er det ikke engang sikkert at dere faktisk må drenere. Med de løsningene dere foreslår kan jo veggen ta hånd om en del fukt, og helt tørt vil dere aldri få da platen med største sannsynlighet står i kontakt med bakken.
Da får det nok flislegges i vaskerommet også.
Vi håper inderlig å slippe å drenere, hvis huset blir vårt skal vi undersøke saken ordentlig, med hjelp, og se om det virker nødvendig eller ikke. Ingen på gaten har gjort det så langt vi forstår. Til saken hører det at det er et dødsbo - har stått uten ventilasjon og varme i kjelleren en stund så vidt vi forstår, og det fukter jo også til det. Igjen, takk snille!
Et lite tips er også å skaffe dere mer kunnskap gjennom kurslitteratur. Når man henvender seg til forskjellige firmaer for forslag, så er disse ofte bundet gjennom ulike merkespesifikke løsninger, og naturligvis er deres produkt bedre enn alle andres.M marliie skrev:
Om det er kulturelle interesser man vil bevare, så er byggnadsvårdsföreningen bra på bygningsvern for eldre bygninger.
HeiM marliie skrev:Tusen takk! Føles godt med bekreftelse på at vi allikevel har grepet kjeller-verden, den var ny for oss bare for noen uker siden
Da får det nok flislegges i vaskerommet også.
Vi håper inderlig å slippe drenering, hvis huset blir vårt skal vi undersøke saken ordentlig, med hjelp, og se om det virker nødvendig eller ikke. Ingen i gaten har gjort det så vidt vi forstår. Til saken hører at det er et dødsbo - har stått uten ventilasjon og varme i kjelleren en stund så vidt vi forstår og det fukter jo også til det. Igjen, takk snille!
Siden det er et gammelt dødsbo og fuktig sokkelvegg så vil jeg virkelig anbefale drenering med ytre tilleggsisolering samt at dere ser over takavvanning og eventuelt smeltevann ovenfra bakken huset ligger i først!!!
Deretter sanering av kjeller/sv!
Problemet i sv plata er tre direkte mot betong og eventuelt må alt slikt utbedres?
Lukt allerede når det er fuktig tyder på mugg og da er det totalsanering som gjelder av skadede og påvirkede deler!
Skil omgående etasjene med byggeplast og sett inn byggetørker, merk at muggen sprer seg når den er tørr så saner straks angrepne deler i fuktig tilstand
Konstruksjon av drenering og isolering utenpå platonmatte anbefales da slipper man en del ting som isodrän løsninger rammes av spesielt i sokkelløsninger
Dårlig isolert betongplate er et mareritt både fuktmessig og temperaturmessig!!
Bygg ikke bort høyden i etasjen med isolasjon, men bygg ventilerte gulv med Platon og sett inn luftvarmepumpe med doble innendørsenheter, en i hver etasje, og sett inn et FTX aggregat
Sørg for at gulvene ventileres med varm tørr luft så ikke varm fuktig inneluft kommer til
Tusen takk for tips og råd! Bra ting å ta med seg.B byggarätt skrev:Hei
Gjennom at det er et gammelt dødsbo og fuktig underetasjemur så ville jeg virkelig anbefale drenering med ytre tilleggsisolering samt at dere ser over takavvanning og evt. smeltevann ovenfra bakken huset ligger i først!!!
Deretter sanering av kjeller/sv!
Problemet i sv platen er tre direkte mot betong og evt. må alt slikt utbedres?
Lukt allerede når det er fuktig tyder på mugg og da er det totalsanering som gjelder av skadede og påvirkede deler!
Skill umiddelbart etasjene med byggeplast og sett inn byggtørker; observere at muggsoppen sprer seg når det er tørt, så sanér straks angrepne deler i fuktig tilstand.
Konstruksjon av drenering og isolering utenpå platonmatte anbefales, da slipper man noen problemer som isodrän-funksjoner lider av, spesielt i underetasjeløsninger.
Dårlig isolert betongplate er et problem både fukt- og temperaturmessig!!
Bygg ikke bort høyden i etasjen med isolering, men bygg ventilerte gulv med Platon og sett inn en luftvarmepumpe med doble innendørsenheter, en i hver etasje, og sett inn et FTX-aggregat.
Sørg for at gulvene ventileres med varm tørr luft slik at ikke varm fuktig inneluft kommer til.
Klikk her for å svare