Noen som vet hva som er normalt angående fukt i kjellervegg etter drenering? Jeg tror jeg har lest alle tråder her, men blir ikke klokere.
Huset er drenert for omtrent 7 måneder siden.
Bortslipet asfaltlag og deretter Isodrän av anerkjent firma. Grunnen er vurdert som tørr.
Nå flasser gammel maling på et begrenset område på kjellerveggen. Jeg opplever at det kjennes fuktig under malingflaggene, og det viser seg merkbar salt/kalk utfelling.
Kjelleren holder nå en fuktighet på 47% med en avfukter, og temperaturen er ganske konstant på 15’c.
Så hvorfor tror dere plutselig at det viser seg fukt/salt flekker nå?
Noen nevnte at det er tegn på at veggen tørker ut? Fuktig sommer? Nye fuktveier i nygraved mark? Feil maling?
Jeg tenker at det iallfall er fukt som har tilkommet etter drenering?
Huset er drenert for omtrent 7 måneder siden.
Bortslipet asfaltlag og deretter Isodrän av anerkjent firma. Grunnen er vurdert som tørr.
Nå flasser gammel maling på et begrenset område på kjellerveggen. Jeg opplever at det kjennes fuktig under malingflaggene, og det viser seg merkbar salt/kalk utfelling.
Kjelleren holder nå en fuktighet på 47% med en avfukter, og temperaturen er ganske konstant på 15’c.
Så hvorfor tror dere plutselig at det viser seg fukt/salt flekker nå?
Noen nevnte at det er tegn på at veggen tørker ut? Fuktig sommer? Nye fuktveier i nygraved mark? Feil maling?
Jeg tenker at det iallfall er fukt som har tilkommet etter drenering?
Har også du drenert og fått dette med gjennomslag, er det bare isodrän mot grunnen eller noe tett utenpå (platon) Hvordan går takrennene, rett ut på bakken eller i rør i bakken bort fra huset. Hvis det siste, drens/overvann til samme brønn eller.U umisaam skrev:
Hei, jeg snakket med en bygg rådgiver gjennom min anticimex forsikring. Hva jeg forstår så har forutsetningene endret seg. Tidligere var det malt med asfalt på utsiden som var helt tett og fungerte bra. Dreneringsfirmaet slipte bort asfalten i henhold til instruksjonene for isodränplaten. Jeg forstår det slik at dette gjøres for at veggen skal puste og fuktigheten skal kunne vandre med større spredning, i stedet for punktbelastning. En høy fuktighet i jord skal brytes gjennom isodränplaten men vil fortsatt gi fukt mot vegg. Et gammelt asfaltlag kan skape problemer hvis det oppstår sprekker i kjellerveggen eller skader i asfaltlaget. Da kan fuktigheten bli høy punktvis ved skadene. Jeg har malt i flekkene der malingen har sluppet tak. Jeg malte ett lag med silikatmaling som puster bra og er upåvirket av fuktigheten. Der malingen slipper taket er det malt mange lag gjennom årene fra 1965, så den er nok helt tett.U umisaam skrev:
Så… min konklusjon er, at i mitt tilfelle, er dette en “normal” konsekvens av å bytte strategi fra “gummistøvel” til “goretex”. Blir det for ille på min vegg så kommer jeg til å slipe ned og male den på nytt med et nytt lag silikatmaling.
Det står på silikatmalingen at diffusjonsåpenheten gjelder på opp til to lag maling.
Håper mitt svar gir noen mening.
Lykke til.
Tenk også på at vanlig sparkel ikke blir bra i disse sammenhengene..R Roffos skrev:Hei, jeg snakket med en byggrådgiver gjennom min anticimex forsikring. Hva jeg forstår så har forutsetningene endret seg. Tidligere var det malt med asfalt på utsiden som var helt tett og fungerte bra. Dreneringsfirmaet slipte bort asfalten i henhold til instruksjonene for isodränplaten. Jeg forstår det som at dette gjøres for at veggen skal puste og fuktigheten skal kunne vandre med større spredning, i stedet for punktbelastning. En høy fuktighet i grunnen skal brytes gjennom isodränplaten, men vil fortsatt gi fukt mot vegg. Et gammelt asfaltlag kan skape problemer hvis det oppstår sprekker i kjellerveggen eller skader i asfaltlaget. Da kan fuktigheten bli høy punktvis ved skadene. Jeg har malt i flekkene der malingen har sluppet. Jeg malte et lag med silikatmaling som puster bra og er upåvirket av fuktigheten. Der malingen slipper er det malt mange lag gjennom årene fra 1965, så den er nok helt tett.
Så… min konklusjon er, at i mitt tilfelle, er dette en ”normal” konsekvens av å bytte strategi fra ”gummistøvel” til ”goretex”. Blir det for ille på min vegg så kommer jeg til å slipe ned og male den om med et nytt lag silikatmaling.
Det står på silikatmalingen at diffusionsåpenheten gjelder på opptil to lag maling.
Håper mitt svar gir noen mening.
Lykke til.
Klikk her for å svare