Ekstrabygger
· Hallands län
· 414 innlegg
Jeg holder på med en utbygging av fritidshuset og har isolert ferdig innvendig. Da rommet (et soverom) ble varmet opp og tatt i bruk i helgen, oppdaget jeg at bak isolasjonen i installasjonssjiktet var det helt vått. Veggen består av vindsperre, 95 mm isolasjon, dampsperre samt 45 mm i installasjonssjiktet. Dampsperren var altså våt på innsiden.
Spørsmålet er da om dette er normalt eller om det vil forårsake problemer? Bør jeg sette inn en avtrekksvifte i taket, selv om dette rommet er et soverom?
Mistenker at hovedårsaken er at veggisolasjonen er for tynn (95 mm) i forhold til installasjonssjiktet. Skal jeg rett og slett fjerne isolasjonen i installasjonssjiktet for å flytte ut duggpunktet? Blir dyre oppvarmingskostnader, men jeg vil jo ikke få mugg i veggen.
Takknemlig for tips og råd!
Spørsmålet er da om dette er normalt eller om det vil forårsake problemer? Bør jeg sette inn en avtrekksvifte i taket, selv om dette rommet er et soverom?
Mistenker at hovedårsaken er at veggisolasjonen er for tynn (95 mm) i forhold til installasjonssjiktet. Skal jeg rett og slett fjerne isolasjonen i installasjonssjiktet for å flytte ut duggpunktet? Blir dyre oppvarmingskostnader, men jeg vil jo ikke få mugg i veggen.
Takknemlig for tips og råd!
Isolasjonens tykkelse utenfor og innenfor dampsperren spiller inn. Tommelfingerregelen er at 2/3 skal være utenfor, noe du oppfyller. Men det er også slik at i nye bygg avgir materialene fuktighet i begynnelsen, dette blir ekstra tydelig når du nettopp har startet oppvarmingen. Høy luftfuktighet gjør at mer fukt kondenseres tidligere mot kalde flater.
Det kan være lurt å varme opp rommet, fjerne den indre isolasjonen og bruke en avfukter en stund før (tørr) isolasjon igjen monteres og veggene lukkes.
Det kan være lurt å varme opp rommet, fjerne den indre isolasjonen og bruke en avfukter en stund før (tørr) isolasjon igjen monteres og veggene lukkes.
Kan jo begynne med å si at jeg ikke har noen oversikt, men kreosot har vel en mye mørkere farge, mørkebrun, nesten svart. Se på en telefonstolpe så kan du se hvordan de bør se ut. Disse er jo dog skikkelig impregnert trykk- eller varmeimpregnert så det er jo mulig at de "bare" har penslet på det og at det i så fall kan være mye lysere i fargen. Dog finnes det jo ganske lite grunn til å behandle med kreosot på innsiden av loftet så det føles ikke så sannsynlig. Synes også at det mest ser ut som gammelt tre.
Har du svart i feil tråd? 😉M MorpH skrev:Kan jo begynne med å si at jeg ikke helt har oversikt, men kreosot har vel en mye mørkere farge, mørkebrun, nesten svart. Se på en telefonstolpe så kan du se hvordan de bør se ut. Disse er jo imidlertid skikkelig trykk- eller varmeimpregnert så det er jo mulig at de "bare" penslet på det og at det i så fall kan være mye lysere i fargen. Det er imidlertid ganske lite grunn til å behandle med kreosot på innsiden av loftet, så det føles ikke så sannsynlig. Synes også at det mest ser ut som gammelt treverk.
Ekstrabygger
· Hallands län
· 414 innlegg
Takk for svar. Da håper jeg at dette er forbigående så jeg kan sette igjen veggen med god samvittighet.G Gabbe1 skrev:Isolasjonens tykkelse utenfor og innenfor dampbremsen spiller inn. Tommelfingerregelen er at 2/3 skal være utenfor, noe du oppfyller. Men det er også slik at i nye bygg så avgir materialet fukt i den første tiden, dette blir ekstra tydelig når du akkurat har startet oppvarmingen. Høy luftfuktighet gjør at mer fukt kondenserer tidligere mot kalde overflater.
Det kan være klokt å varme opp rommet, fjerne den indre isolasjonen og kjøre en avfukter en stund før (tørr) isolasjon monteres igjen og veggene lukkes.
Ekstrabygger
· Hallands län
· 414 innlegg
Vindduken er T-vind Super. Som dampbrems sitter det Mataki D20 i tak og vegger.
Klikk her for å svare