Hei,

Vi har en terrasse med klinker hvor fugene har sprukket, og vann risikerer å renne ned til naboen som bor under. Klinkerplatene ble lagt våren 2010, og etter første vinteren har fugen sprukket og store biter løsner. Kan det være at byggearbeiderne har brukt baderomsfuger?

Må man bryte opp og legge nytt?

Takk for svar!

"-altanen er bygget i henhold til reglene og riktige normer (tror jeg) med sponplate som er dekket av gummimatte med lim på og deretter flisplater og fugemasse."

Rett meg om jeg tar feil, men er det ikke gummimatta som er ditt "tetningslag"? Fugemassen er vel ikke tett selv når den er hel?

Jo, så har jeg også lest meg til nå.

Da antar jeg at de er mer et estetisk spørsmål, det ser jo ganske dårlig ut, som det er nå. Bygningen lever og beveger på seg, ikke minst når de bygger "city-tunneln" under byen, men Alle fuger er sprukne og løsner om man pirker litt.

Spørsmål 1) Kan det være baderomsfuge man har brukt som ikke tåler minusgrader?

Spørsmål 2) Bryter man opp og gjør om, eller kan man legge ny fuge ovenfra (hva sier normen/reglene)?

Fugen legger du jo alltid dit sist, etter at platene er satt på plass med limet, så hvis det må gjøres om, går det jo an å skrape bort fugen i alle fugene og deretter legge ny. Spørsmålet er jo bare hvor lenge det vil holde hvis alt beveger seg. Det er jo mulig at det er minusgradene kombinert med vann i fugen som har ført til skadene, men hvis underlaget beveger seg og flexer, kan jo det også være årsaken til sprekkene.

Takk Taken,

Det jeg mente var at det kanskje kunne være En sprekk, En lengde om det handlet om bevegelse i bygningen. Siden fugemassen er like dårlig overalt, tror jeg heller at det muligens har vært vann i fugemassen og minusgrader som har gjort at alt fliser seg i dag.

Bra synspunkt!

Bra poeng også at man uansett legger fugemassen til slutt. Da blir det nok lettere å slå bort den gamle fugemassen og legge ny.

Å legge klinker på en gummimatte oppå en sponplate
Utendørs høres ikke ut som en god idé, den konstruksjonen fungerer vel
ikke engang innendørs i et tørt miljø!?

Er enig med Peter2400. Jeg er absolutt ingen mester på dette, men rent logisk bør jo sponplater+gummimatte være en utmerket oppskrift på et mykt og bevegelig underlag. Fliser må vel legges på et stivt underlag?

Peter2400 skrev:
Å legge fliser på en gummimatte oppå en sponplate
Utendørs høres ikke ut som en god idé, den konstruksjonen fungerer vel
ikke engang innendørs i et tørt miljø!?
Nei, det høres skikkelig sprøtt ut om konstruksjonen virkelig ser slik ut.

Tja, gummimatte var vel misvisende, mer som en film, vet ikke hva det kan hete men det var en svart på den ene siden og grå på den andre siden som de deretter la noe lim ovenpå. Stiv som ikke forårsaket bevegelighet. Må ha vært temperaturen som gjorde at alle fugene smuldret opp.

Men "filmen" ligger vel ikke på en sponplate?

Usikker på hva filmen ble lagt på, så ikke alle etappene av oppbygningen. Men uansett så tror jeg ikke den forårsaket feilen med fugen.

spørsmålet er om dette er vanlig? Skjer det at man av og til har vann igjen i blandingen som så sprekker når det blir minusgrader? Bør man ha silikonbasert fuge utendørs? Den som finnes nå er som fix, altså som betong og smuldrer liksom opp. Bør den ikke være mer elastisk?

Fugen suger jo til en viss grad opp vann når det kommer vann på overflaten, og dette tørker så opp med tiden (samme i baderom), og om den er våt når frosten kommer, kan jeg godt forstå om den sprekker opp. Det samme gjelder jo også flisene, man må ha frostsikker flis om man skal bruke den i en slik bruk som din. Derimot vet jeg ikke hvordan man pleier å håndtere fugen når man lager slikt for utendørs bruk i minusgrader, men noen her har sikkert peiling på det :)

Takk Taken,

Ja, det høres faktisk ut som en naturlig forklaring. At fugene slipper gjennom en del vann og rett og slett går i stykker hvis det rekker å fryse før det tørker opp.

Klinkerflisene er frostsikre, det var vi nøye med å sjekke. Men problemet med fugene burde jo være kjent fra før. Dette må jo ha skjedd tidligere. Det må jo finnes en fugemasse som tåler utendørs bruk?!!

SVAR:

Har snakket med en del flisleggere nå;

Det er ikke uvanlig at man bruker samme fugemasse på badet som på terrassen, forutsatt at det er en god fugemasse, et godt merke skal tåle utendørsklima. Altså skal de fine/dyre/gode merkene klare dette, tydeligvis. Alle fuger slipper igjennom en del vann, de gode tåler minusgrader, dårlige (som min) eller gamle (+5 - 10år) kan sprekke. Da må man bruke en "fuge kratsa" for å kradse fugen (ta bort den gamle uten å berøre/ødelegge tetningssjiktet). Det er nok å ta bort halvparten slik at man kan legge ny oppå, nettopp fordi det mest handler om utseende snarere enn funksjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.