Holder på å renovere et hus og har nå fjernet pussen fra den gamle murstocken (bygd 1936). Vi vil altså ha teglsteinen synlig. Fugene er ganske dårlige så alle må fuges om. Teglsteinene er 10 cm dype (22x6x10).
Hvor mye må man skrape ut for å få omfugningen bra?
Andre tips når jeg skal fuge?
Hvilken mørtel?
Hvordan unngår man å søle mørtel på steinene rundt fugene?
Hvordan gjør man best rent det som søles?
Skal man grunne med noe inne i fugen før muring?
Hvor mye må man skrape ut for å få omfugningen bra?
Hvilken mørtel?
Hvordan gjør man best rent det som søles?
Skal man grunne med noe inne i fugen før muring?
Tjena, nå er jeg bare en glad amatør, men jeg har pusset og murt en hel del iallfall (bl.a en teglvegg med to hvelv
). Mure er jo gøy! (hvordan jeg nå kan synes det ...)
Siden det er dårlig i fugene antar jeg at det er ganske dårlig/porøst/gammelt mørtel i fugene (anno 1936)?
Jeg ville sørget for å grunne/prime skikkelig med (iallfall min favoritt) optiroc's primer. Mer en form for betonglim, mykgjører med mer, men jeg synes den funker mye bedre enn "vanlig" primer akkurat når man holder på med mørtel. Jeg tror det heter "Vidhäftare", primer svenskifisert antar jeg
Finnes i hvit 1L flaske. Det kan bli litt tricky her dog, om du får primer på steinene blir det kanskje ikke så pent (kommer bli blanke merker der du kladder med primeren)
Men om du bare kunne få inn litt i fugene ville det sikkert vært bra. Ellers satse på å vanne rikelig allerede dagen før og deretter et par ganger ekstra selve dagen. Det suger til seg som bare det nå når det er såpass varmt som det er og mørtelen brenner altfor fort/blir svak (eller snarere tørker ut for fort egentlig, slik at det ikke kan brenne ordentlig). Får du på primer så kan du ta det ganske rolig med vanningen dog.
Av hensyn til den gamle mørtelen hadde jeg sannsynligvis lagt på C-mørtel.
Tørk bort så mye mørtel du kan mens det fortsatt ikke har begynt å brenne ordentlig, bør funke bra å plukke bort mørtel hele dagen. Enklest er jo å tørke bort det mens det er vått, for kladde kommer du til å gjøre
Sørg for å fylle fugene ordentlig, jeg ville nok forsøkt å få i en 3cm mørtel eller så iallfall. Fugeskjeen er jo A og Å, men en sånn har du kanskje allerede fikset. Min har dessuten en passe hyggelig runding på skaftet for å stryke fugene med. Ellers tar man hva man har, en bit elektrisk rør, rundstav eller hva som for å stryke til fugene. Noe i tre som kan holde litt fukt kan være å foretrekke.
Det kan ta tid å fuge, har du mye å fuge så hold øye med starten så det ikke "brenner fra deg" og blir litt for hardt til å kunne få til en pen overflate. Om du skulle få for deg å forsøke å sleive i mørtel i alle fuger for å så gå fra starten og etterstryke.
Er man usikker så kan det være bra å ha en filtbrett for hånden, den kan redde mange situasjoner når man pusser vegger. Men her må du nok lage deg en egen, litt tynn skumgummi eller filt rundt noe som har passe runding til fugen. Med en slik går det an å iallfall hjelpsomt pynte til overflater/fuger som har brent fra en litt for lenge.
Siden det er dårlig i fugene antar jeg at det er ganske dårlig/porøst/gammelt mørtel i fugene (anno 1936)?
Jeg ville sørget for å grunne/prime skikkelig med (iallfall min favoritt) optiroc's primer. Mer en form for betonglim, mykgjører med mer, men jeg synes den funker mye bedre enn "vanlig" primer akkurat når man holder på med mørtel. Jeg tror det heter "Vidhäftare", primer svenskifisert antar jeg
Av hensyn til den gamle mørtelen hadde jeg sannsynligvis lagt på C-mørtel.
Tørk bort så mye mørtel du kan mens det fortsatt ikke har begynt å brenne ordentlig, bør funke bra å plukke bort mørtel hele dagen. Enklest er jo å tørke bort det mens det er vått, for kladde kommer du til å gjøre
Sørg for å fylle fugene ordentlig, jeg ville nok forsøkt å få i en 3cm mørtel eller så iallfall. Fugeskjeen er jo A og Å, men en sånn har du kanskje allerede fikset. Min har dessuten en passe hyggelig runding på skaftet for å stryke fugene med. Ellers tar man hva man har, en bit elektrisk rør, rundstav eller hva som for å stryke til fugene. Noe i tre som kan holde litt fukt kan være å foretrekke.
Det kan ta tid å fuge, har du mye å fuge så hold øye med starten så det ikke "brenner fra deg" og blir litt for hardt til å kunne få til en pen overflate. Om du skulle få for deg å forsøke å sleive i mørtel i alle fuger for å så gå fra starten og etterstryke.
Er man usikker så kan det være bra å ha en filtbrett for hånden, den kan redde mange situasjoner når man pusser vegger. Men her må du nok lage deg en egen, litt tynn skumgummi eller filt rundt noe som har passe runding til fugen. Med en slik går det an å iallfall hjelpsomt pynte til overflater/fuger som har brent fra en litt for lenge.
Jeg har prøvd å få svar på en ting i egen tråd men uten resultat, så jeg prøver her.
Om man heller vil forsøke å reparere fugene i stedet for å fuge om, f.eks. fylle igjen borehull mm. Kan man da ta f.eks. husfix, eller vil det bli så forskjellig i farge at det ikke er verdt det? Vi har en identisk situasjon som TS.
Om man heller vil forsøke å reparere fugene i stedet for å fuge om, f.eks. fylle igjen borehull mm. Kan man da ta f.eks. husfix, eller vil det bli så forskjellig i farge at det ikke er verdt det? Vi har en identisk situasjon som TS.
Du trenger å skrape ut minst 15mm fra fugen. så fuger du med noe fint mørtel (personlig synes jeg at vanlig pussmørtel B blir penest). Bland mørtelen lenge så den blir smidig, og påfør den i fugene med en såkalt fugeskje. Mørtelen bør blandes relativt tørt for å minimere søl på steinene. ta en del av gangen og når mørtelen er tørr (tar som regel bare noen minutter på gamle murverk) går du over alt pålagt mørtel med en fugestikke. dette er et verktøy i tre som minner om en bred smørkniv. etter du har strøket med fugestikken så børst av fugene med en tørr rotbørste og voila! superskjønne fuger.para skrev:Holder på å renovere et hus og har nå banket bort pussen fra den gamle skorsteinen (bygd 1936). Vi vil altså ha teglet synlig.
Fugene er ganske dårlige så alle må fuges om.
Teglsteinene er 10cm dype (22x6x10)
Hvor mye må man skrape ut for at omfugingen skal bli bra?
Hvilken mørtel?
Hvordan rengjør man best det som søles?
Skal man prime med noe inne i fugen før muring?
PS dette er ikke dyre verktøy, koster deg rundt en hundrings i byggevarehandelen.
Klikk her for å svare