Er det noen som har peiling på hva det omtrent koster å fuge om en skorstein?

Huset har to etasjer og blikktak.

Det finnes to hovedmåter å tette en skorstein på, med innsatsrør eller med glidestøping. Begge metodene kostet rundt regnet 2000 kr per meter for et par år siden da jeg gjorde det i en leilighet i Stockholm, (det var 8 meter opp til taket og det kostet 16000 har jeg for meg...)

Jeg muret om skorsteinen over taket (banket ned steinen og muret opp igjen med ny), hadde steinen fra før.

Glidestøping ca 24m 3*8m

Pusset med sto's system med nett osv. hele utvendige skorsteinen.

Støpte en ny krone på ca. 150kg.

Dette kostet rett under 3000kr, ikke regnet med stillaset samt at jeg gjorde alt selv og kjøpte keramisk mørtel billig på nettet.

Kanskje gir deg litt info.

Men spørsmålet er, skal du fuge om skorsteinen fordi steinen er løs eller fordi pipen er utett?

Hva jeg kan forstå er pipen tett, men skorsteinen trenger å fuges om.

I tillegg har overflaten flasset av? Farge?. på skorsteinen i en garderobe. Dessuten foreslo feieren at jeg skulle mure igjen en sotluke på loftet.

Aha, da misforsto jeg spørsmålet. Om det bare er litt fog som trengs så er det nok ikke så dyrt.

Rent generelt kan man si at hvis det trengs å fuges om så er det på tide å mure om. Det går å forlenge det noen år med omfuging men mørtelen i fugene er utvasket.

Du mener vel fuge om den biten som er over taket? Det burde ikke være så dyrt. Man skraper ut fugen en bit (typ halvparten av stenen) og presser inn ny.

Om det gjelder utvendig fuging over yttertak?
Lett tilgjengelig?
I så fall kan du sikkert få det gjort for en eller et par tusen.

Stefan N skrev:
Rent generellt kan man si at hvis det trengs å fuges om, så er det på tide å mure om. Det er mulig å forlenge det noen år med omfuging, men mørtelen i fugene er utvasket.
Nimheds forslag med omfuging innebærer vel en betydelig billigere løsning. Men et spørsmål er om omfuging holder så lenge at det kan anbefales?

Henri skrev:
Nimheds forslag med omfugning innebærer vel en betydelig billigere løsning. Men et spørsmål er om omfugning holder så lenge at det kan anbefales?
Det kommer an på hvilken tilstand skorsteinen er i akkurat nå, og hvilken tidshorisont du etterstreber.
Hvis skorsteinen bare har overfladisk forvitrede fuger, passer det bra med omfugning.
En omfugning holder kanskje i 20-30 år?

Om en omfuging er fornuftig eller ikke avhenger nok litt av hvor langt det har gått. I sommerhytta skulle jeg fikse fugene for noen år siden, men det endte med at jeg i stedet plukket ut teglstein. Endte altså med ommuring. I huset hvor jeg bor permanent er fugene på skorsteinen over tak også ganske dårlige, men der er flere piper innvendig trukket med keramisk mørtel, så skorsteinen føles til tross for det helt stum og stabil. Jeg kommer til sommeren til å bruke litt tid på mønet og fuge om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.