Hei

Jeg kommer til å ha en garasje med verksted. Ytong 365 yttervegger. Tak 400 mm isolasjon. Gulvplate 400 med 300 isolasjon.
Garasjeportene har U 1.0. Garasjen har kun yttervegg mot 3 sider, den fjerde siden er 365 ytong som er innsiden av huset.
Til spørsmålet.

Jeg kommer til å ha 1 vask i verkstedet der rørene støpes inn i platen, og rørene fra luftpumpen bores gjennom veggen og trekkes opp på innsiden av garasjen inn til undertaket og ut til vannpumpen.

Vil noen av disse rørene fryse? eller må jeg ha varme der?
Det vil være naturlig ventilasjon i områdene.

Om garasjen ligger i den sørlige delen av landet vil det sannsynligvis være plussgrader innendørs året rundt uten varmekilde. Jeg kan bare sammenligne med min steinkjeller med metertykke granittvegger. Der er det aldri minusgrader, som lavest minst +5. Hvis avløpet går gjennom platen ned til nær frostfri dybde vil det heller ikke fryse. (Avløp kan ligge 30-40 cm høyere enn vannledninger) Ditt resonnement om luftpumpen og vannpumpen forstår jeg ikke.

Ved lengre kuldeperioder er det risiko for at det blir frost inne, siden platen er isolert mot den varme bakken. Hadde platen vært uisolert, ville du hatt jordvarme akkurat som Justus sin kjeller. Anbefaler en frostvakt.

Jeg funderte litt på det som Oldboy tar opp, før jeg formulerte mitt svar, dvs. mangelen på en varmekilde. Min tanke var at mangelen på jordvarme kunne kompenseres ved hjelp av den isolerte platens varmekapasitet. Ved langvarig kulde holder det kanskje ikke, så en frostvakt er nok en klok investering.

Bor i sør. Første vakt har kanskje dyrere strømkostnad enn gulvvarme i plate?

Det tror jeg ikke. En frostvakt trekker bare strøm når det er nødvendig.

Blir glisnere gulvvarme! Hva synes dere om det? Kan man koble til en vakt på det så den ikke står og gir varme unødvendig om ikke stenge helt og holdent?

Savner dessverre relevant erfaring for å vurdere det.

M MackanM skrev:
Blir spredere gulvvarme ! Hva synes dere om det ? Kan man koble på noen vakt på det så den ikke står og gir varme unødvendig om ikke stenge helt og holdent ?

Kalles for termostat

Protte

Finnes det termostater som går ned til null?

Alle jeg har sett (vanlige radiatorer, både vannbårne og elvarme) pleier ikke å gå lavere enn til ca +5C. Mistenker at det er en sikkerhetsmargin, spesielt for vannbårne systemer, siden frost er veldig dårlig for vannbårne.

Min erfaring med uoppvarmede rom er at om vinteren (Skåne) så ligger temperaturen inne ofte akkurat rundt nullpunktet. Altså ved kaldere vær i noen dager (ned mot -10C om nettene og noen minusgrader på dagtid) så blir det noen minusgrader inne. Øvrig normal sluddvinter så er det rett over nullpunktet.
Altså en termostat med minimumslagring på +5C skulle nok holde seg akkurat rundt +5C, og dermed gi konstant minimumsvarme.

Nå gjetter jeg at den energien som kreves ikke blir særlig stor, men likevel.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.