Hallo. Jeg har prosjektert basert på lommeboken, og dette resulterte i en limtrebjelke på 270*56 som kommer til å ligge på veggbånd med et spenn på 5000mm. Jeg har fått laget en ring i 10mm stål med en løkke. Se bilde
Metallring festet til en trekonstruksjon, med en åpning for oppheng. Ligger på et gulv ved siden av en bøtte med "HOLMEN" skrevet på den.
Den vil bli festet omtrent 60cm fra midten av spennet. Jeg lurer på om noen vet hva konstruksjonen tåler av punktlast ved tre forskjellige nedbøyninger: 20, 30, 40mm. Mitt mål er å kunne henge opp Maks 300kg når jeg mekker, men det hadde vært greit å vite hva konstruksjonen kan håndtere slik at jeg kan vurdere forventet nedbøyning.

S
Skal du henge midt på bjelken?

S scorp1on skrev:
Skal du henge midt på bjelken?
60cm fra midten

S
Ok, antar at det er gl28c. Regner på det i løpet av dagen om ingen annen gjør det før.

• Liker
doublepeak og 1 annen
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Okei antar at det er gl28c. Regner på det i løpet av dagen om ingen andre gjør det før.
Gl28cs ser det ut til å være ifølge Holmen

S
9.5 kN (950 kg) tilsvarer nedbøyning 20 mm
14.25 kN (1425 kg) tilsvarer nedbøyning 30 mm
19 kN (1900 kg) tilsvarer nedbøyning 40 mm
(Det er altså en lineær sammenheng)

Merk at nedbøyningen ikke alltid er størst i feltets midtpunkt eller under punktlasten. Denne punktlasten skal i henhold til alle kunstens regler også reduseres (fordi vi regner baklengs) med en viss faktor. Tenk 950 kg/ 1.35 ~ 700 kg.

Det skal også legges til at dette er den momentane nedbøyningen dvs. ikke noen langtidsdeformasjon.

• Liker
doublepeak og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.