Hei!
Holder på å fikse i vaskerommet.
Dels ønsker vi å få bort alt "mørkebrunt" "mørkerødt" osv.
All strøm vil bli lagt om.
Finnes det lover og regler å følge?
Regnes et vaskerom som våtrom?
Taket skal byttes etter en vannskade.
Akkurat nå tenker jeg at gips er enklest å håndtere, men hvilken kvalitet trenger man?
Holder det med "normal" kvalitet, eller skal det være vanntett gips?
Bør vel være minst "takgips" man setter opp?
I taket finnes en del utenpåliggende rør (både tilløpsvann, kaldt og varmt vann, varmerør).
Hvilke alternativer finnes? I dag har de ganske grov brun isolasjon, overflaten ligner en form for gasbind.
Noen rør er uisolerte.
Hvilke alternativer finnes?
Skal isolasjonen byttes og rørene males?
Hva finnes av produkter å bruke?
Et annet alternativ er å bygge en "tunnel" med tre sider.
Men hvilke materialer bør man bruke?
Skal man først bygge noe "skjelett" - hvilke materialer?
Kan dog bli litt "klumpete" ettersom rørene ikke ligger tett mot taket.
En kortvegg har liggende trepanel, den ser ganske bra ut bortsett fra rundt vinduet der det finnes ganske store sprekker (?? cm) og den er mørkerød.
Den andre veggen er brunmalt med en form for klarlakk som flasser av.
Den tredje har en mørk tapet og den med dør er hvitmalt.
Alle vegger er i utgangspunktet betongvegger.
Er det maling som gjelder (hvilken maling?)
Finnes det noen tapet som er lett å holde ren? (den bør vel ikke være for tett?)
Gulvet er brunt med flak, men ved flere skader viser betongen sin rette farge.
Det finnes 2 gamle sluker og avløpsrør som går gjennom gulvet (verken plant eller firkantet).
Hvilke alternativer finnes? Det bør være lett å rengjøre, men en triveligere belegg enn betong, hadde vært moro.
Det var noen av de tankene jeg hadde.
//Jan
Holder på å fikse i vaskerommet.
Dels ønsker vi å få bort alt "mørkebrunt" "mørkerødt" osv.
All strøm vil bli lagt om.
Finnes det lover og regler å følge?
Regnes et vaskerom som våtrom?
Taket skal byttes etter en vannskade.
Akkurat nå tenker jeg at gips er enklest å håndtere, men hvilken kvalitet trenger man?
Holder det med "normal" kvalitet, eller skal det være vanntett gips?
Bør vel være minst "takgips" man setter opp?
I taket finnes en del utenpåliggende rør (både tilløpsvann, kaldt og varmt vann, varmerør).
Hvilke alternativer finnes? I dag har de ganske grov brun isolasjon, overflaten ligner en form for gasbind.
Noen rør er uisolerte.
Hvilke alternativer finnes?
Skal isolasjonen byttes og rørene males?
Hva finnes av produkter å bruke?
Et annet alternativ er å bygge en "tunnel" med tre sider.
Men hvilke materialer bør man bruke?
Skal man først bygge noe "skjelett" - hvilke materialer?
Kan dog bli litt "klumpete" ettersom rørene ikke ligger tett mot taket.
En kortvegg har liggende trepanel, den ser ganske bra ut bortsett fra rundt vinduet der det finnes ganske store sprekker (?? cm) og den er mørkerød.
Den andre veggen er brunmalt med en form for klarlakk som flasser av.
Den tredje har en mørk tapet og den med dør er hvitmalt.
Alle vegger er i utgangspunktet betongvegger.
Er det maling som gjelder (hvilken maling?)
Finnes det noen tapet som er lett å holde ren? (den bør vel ikke være for tett?)
Gulvet er brunt med flak, men ved flere skader viser betongen sin rette farge.
Det finnes 2 gamle sluker og avløpsrør som går gjennom gulvet (verken plant eller firkantet).
Hvilke alternativer finnes? Det bør være lett å rengjøre, men en triveligere belegg enn betong, hadde vært moro.
Det var noen av de tankene jeg hadde.
//Jan
Administrator
· Skåne
· 8 679 innlegg
I høyeste grad våtrom, en vaskekjeller. I alle fall i min vaskekjeller lekker det nå og da. Bra avløp altså, men også ekstra bra ventilasjon trengs i vaskekjelleren.
Men jeg tror at du stiller litt vel mange spørsmål i en eneste tråd her for å få gode svar. Prøv å dele det opp i småspørsmål, f.eks. start en tråd om hvordan du gjør med rørene i delforum Vann & avløp osv. Vi har jo også et eget delforum for vaskekjeller.
Lurer du på evt. tettesjikt under flisene så får det spørsmålet best svar i delforum Bad.
Men jeg tror at du stiller litt vel mange spørsmål i en eneste tråd her for å få gode svar. Prøv å dele det opp i småspørsmål, f.eks. start en tråd om hvordan du gjør med rørene i delforum Vann & avløp osv. Vi har jo også et eget delforum for vaskekjeller.
Lurer du på evt. tettesjikt under flisene så får det spørsmålet best svar i delforum Bad.
Klikk her for å svare