Bor i en leilighet fra 35 og merket at det fantes tegl bak pussen når jeg dro bort gulvlistene. Jeg vurderer nå å ta frem iallfall en av disse veggene.
Noe spesielt man bør tenke på når dette gjøres?
Hvordan bør man gå frem?
Kan man være rimelig sikker på at veggen er dekket med tegl fra gulv til tak, eller finnes det noen spesielle løsninger som jeg ikke kjenner til?
Noe spesielt man bør tenke på når dette gjøres?
Hvordan bør man gå frem?
Kan man være rimelig sikker på at veggen er dekket med tegl fra gulv til tak, eller finnes det noen spesielle løsninger som jeg ikke kjenner til?
Det er jo ikke sikkert at veggen er så estetisk tiltalende som man kanskje håper, så du får jo være beredt på å sette plate materiale på nytt..
Er det i en leilighet så hadde jeg nok spurt gårdeieren også.
Er det i en leilighet så hadde jeg nok spurt gårdeieren også.
Jeg vil nok dog påstå at tegl i seg selv er ganske tilgivende. Det trenger ikke være i perfekt stand for å se bra ut. Men det kan kanskje være en risiko for at det ser alt for slitent ut, og da er det jo et lite problem.
Skivemateriale = bekledning?
Det dreier seg om en Bfr. Er det fortsatt foreningens beslutning?
Skivemateriale = bekledning?
Det dreier seg om en Bfr. Er det fortsatt foreningens beslutning?
Jeg har sett lignende prosjekt der man har funnet f.eks. tegl i forskjellige farger (man har tatt det som fantes..)
Plate materiale = bekledning.
Alternativt kan du jo pusse den på nytt.
Det er kanskje ikke foreningens beslutning, men det kan jo være fornuftig å avstemme..
Plate materiale = bekledning.
Alternativt kan du jo pusse den på nytt.
Det er kanskje ikke foreningens beslutning, men det kan jo være fornuftig å avstemme..
Ytskikt pleier å være leilighetsinnehaverens ansvar. Dette stipuleres vanligvis i foreningens vedtekter. Les dem.
Tenk dog på følgende: Da man bygde huset valgte man sannsynligvis ikke de peneste steinene for dette formålet (de skulle jo uansett skjules bak puss). Jeg har også vært med om tilfeller der man blandet med vanlige lettbetongblokker (antageligvis fordi de ble til overs fra andre deler av bygget).
Skal du male kanskje det ikke gjør så mye? Men ikke like gøy om du vil ha en naturlig teglesteinsvegg?
Du trenger ikke å slipe teglesteinen før du maler (det pleier man nok ikke å gjøre?). Bare sørg for å fjerne alt løst materiale og bruk maling beregnet for formålet.
Tenk dog på følgende: Da man bygde huset valgte man sannsynligvis ikke de peneste steinene for dette formålet (de skulle jo uansett skjules bak puss). Jeg har også vært med om tilfeller der man blandet med vanlige lettbetongblokker (antageligvis fordi de ble til overs fra andre deler av bygget).
Skal du male kanskje det ikke gjør så mye? Men ikke like gøy om du vil ha en naturlig teglesteinsvegg?
Du trenger ikke å slipe teglesteinen før du maler (det pleier man nok ikke å gjøre?). Bare sørg for å fjerne alt løst materiale og bruk maling beregnet for formålet.
Sist redigert:
Takker for responsen. At det finnes en risiko for stygge steiner/lettbetongblokker blir jo noe å ta med i beregningen. Jeg vet ikke om man sliper før maling; jeg tenkte mest at det kanskje kunne gi resultatet et oppsving.
Om steinene er i helt verdiløs tilstand.. hvor bekymringsfullt er det å pusse om veggen? Også det er noe jeg aldri har gjort.
Om steinene er i helt verdiløs tilstand.. hvor bekymringsfullt er det å pusse om veggen? Også det er noe jeg aldri har gjort.
Når jeg rev i min forrige leilighet så ble en bærende teglesteinsvegg avdekket. Den var laget i en relativt pen stein, men den var dog utrolig ujevn og stygg. Det var et bad, så det fantes aldri noen plan om å ha den synlig, men likevel
hadde jeg vært deg hadde jeg revet litt her og der for å få en følelse av hvordan den ser ut bak, enklere å pusse igjen enn en hel vegg.
Klikk her for å svare