Jeg har det også veldig ujevnt, og trangt. Men bra med tips på ulike løsninger. Så finner jeg nok noe som passer.

Mine håndverkere la EPS-betong for 2 uker siden og det er ikke primet enn hva jeg vet. Det står i bransjeregler at EPS-betongen ikke skal ligge åpen i mer enn 3 døgn. Innen 3 døgn skal altså flytesparklet på. Det er irriterende når man som kunde oppdager sånne ting. Håndverkerne kan jo si hva som helst for å få en til å tro at det som er gjort er korrekt likevel.

Ts, hvordan har det gått for deg siden 2019 når tråden ble startet?

• Liker
Rickard.lj
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Mine håndverkere la eps-betong for 2 uker siden og det er ikke primet enn hva jeg vet. Det står i bransjeregler at eps-betongen ikke skal ligge åpen i mer enn 3 døgn. Innen 3 døgn skal altså avrettingsmassen på. Det er irriterende når man som kunde oppdager slike ting. Håndverkerne kan jo si hva som helst for å få en til å tro at det som er gjort er korrekt likevel.

Ts, hvordan har det gått for deg siden 2019 når tråden ble startet?
Så sant men ingen fare, bare å prime ordentlig før det skal sparkles, har de lagt armering ennå?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Så sant men ingen fare, bare å prime ordentlig før det skal sparkles, har de lagt armering ennå?
Nei bare esp-betong. Tenker at det finnes bransjeregler av en grunn. Kanskje er det viktig å be gulvleggeren fuktmåle før han gjør noe. Det er litt sprekker her og der og det føles tørt.

• Betongflate med synlige sprickor og tekstur av små, hvite perler.
M Mjärn skrev:
Nei, bare esp-betong. Tenker at det finnes bransjeregler av en grunn. Kanskje er det viktig å be gulvleggeren fuktmåle før han gjør noe. Det er litt sprekker her og der, og det føles tørt.
Hvorfor fuktmåle.
Man primer for at betongen ikke skal tørke for raskt da eps betong tørker raskt.
Det er nok tørt. Har det ikke slått seg og føles hult er det nok greit.

T TheGame skrev:
Hvorfor måle fuktighet.
Man primer for at betongen ikke skal tørke for raskt da eps betong tørker raskt.
Det bør være tørt. Har det ikke slått seg og føles hult er det nok rolig.
Da bør det være tørt hele veien ned siden man har overskredet tidsfristen så mye. Primer burde man lagt på fra starten.

Årsaken til at det er 3 døgn er at epsn tørker for mye, primer eller en plast over gjør at det kan stå lenger
Hva har du for temp i rommet?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
nino nino skrev:
Grunnen til at det er 3 døgn er at epsn tørker for mye, primer eller en plast over gjør at det kan stå lenger
Hva har du for temp i rommet?
Det er verken primer eller plast over. Det er kaldt i rommet fordi ventilasjonen er helt åpen.

A
Det vil holde hvis de flytesparkler en armert konstruksjon, å dekke med plast nå eller stresse med primer nå gjør ingen nytte hvis det har stått noen uker for da har det tørket ut..

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det kommer til å holde om de flytsparkler en armert konstruksjon, å dekke med plast nå eller stresse med primer nå gjør ingen nytte om det har stått noen uker for da har det tørket ut..
Men om det har tørket ut så er det jo skit..

A
M Mjärn skrev:
Men om det har tørket ut så er det jo skit..
Hva er det som blir skit?

Leste at det blir tørt og at det kan forårsake fuktvandring om man venter mer enn 3 døgn. Vet ikke om det stemmer klinisk dog.

A
M Mjärn skrev:
Leste at det blir tørt og at det kan forårsake fuktvandring om man venter mer enn 3 døgn. Vet ikke om det stemmer klinisk dog.
Tørke ut vil det gjøre uansett om ingen fukt tilføres fra omgivelsene..
Alle betongprodukter herder og tørker ut..

• Liker
Klipptoskuret og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tørke ut vil det gjøre uansett om ingen fukt tilføres fra omgivelsen..
Alle betongprodukter herder og tørker ut..
Okei! Men bransjeregler finnes av en grunn tenker jeg. Har de satt 3 døgn så antar jeg at det blir dårligere om man venter 2 uker. Men takk for svaret!

A
Ser du store sprekker i det eller større skader av mekanisk belastning nå når de har jobbet i flere uker på badet?
For gjør du ikke det så er det absolutt ingen fare da dette bare er lettfylling og ingen konstruksjon på noen måte uten flytsparklingen er det som kommer til å gjøre gulvet ditt holdbart..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.